Tiešsaistes platformu uzvaras gājiens

Eksperti
2020. gada 13. februāris 17:44

Interneta attīstības pirmsākumos tiešsaistes veikali "dzīvoja" tikai savās vietnēs, taču pēdējos gados popularitāti ir ieguvušas arī lielās tiešsaistes platformas jeb marketplace. Būtiskākā atšķirība starp tiešsaistes platformām (marketplace) un tiešsaistes veikaliem (online shop) ir tā, ka pirmie ir tikai starpnieki starp pārdevēju un pircēju, bet otrie ir uzņēmumi, kuriem pašiem pieder veikali. 

Tiešsaistes veikals ir uzņēmuma zīmola vizītkarte, bet tiešsaistes platforma - gatavs instrumentārijs jauna tirgus apguvei un klientu bāzes paplašināšanai.

Atšķirībā no interneta veikala, marketplace neko nepārdod, tikai nodrošina vietu tiešsaistes veikalu īpašniekiem. Marketplace īpašnieks saņem komisijas maksu (parasti 10 - 20% no pirkuma summas) un ieņēmumus no reklāmas.

Klasisko tiešsaistes platformu struktūru veido – preču katalogs; pircēju un pārdevēju reģistrācijas un autorizācijas bloks; klientu bloks; meklēšanas un statistikas pārvaldības programmatūra; apmaksas sistēma; atgriezeniskās saites moduļi; piegādātāju komunikācija ar klientiem un strīdu izšķiršana. Daži marketplace uztver kā optimizētu tiešsaistes platformu produktu un pakalpojumu nodrošināšanai.

Marketplace produktu izvēle ir plašāka, salīdzinot ar specializētajiem tiešsaistes mazumtirgotājiem. Kopš 2014. gada marketplace skaits internetā ir strauji audzis. Jau 1995. gadā tika izveidots "Amazon", kas sāka savu darbību kā tiešsaistes grāmatu mazumtirgotājs, bet pašlaik ir kļuvusi par lielāko tiešsaistes platformu ar astoņām filiālēm visā pasaulē. Tajā pašā gadā ASV arī tika izveidota tiešsaistes izsoļu vietne - "eBay", kuru arī formāli var uzskatīt par marketplace, jo ​​šis tiešsaistes resurss dod iespēju fiziskām un juridiskām personām pārdot savas preces. Vienīgi atšķirībā no citiem marketplace, "eBay" preču vērtība tiek noteikta pēc izsoles principa.

1996. gadā Hiroshi Mikitani Japānā nodibināja "Rakuten" tiešsaistes veikalu un 1997. gadā mazumtirgotājiem deva iespēju izveidot savas tīmekļa vietnes, pamatojoties uz viņa tiešsaistes veikalu. 1999. gadā Ķīnā uzsāka darbu Džeka Ma izveidotais tiešsaistes resurss "Alibaba", kas kļuvis par lielāko marketplace ar kapitalizāciju 441 miljards ASV dolāru (2018. gada 4. ceturkšņa dati).

Neatkarīgi no marketplace lieluma, apmeklētāji dažādos interneta veikalos var salīdzināt preču cenas, iegūt informāciju par dažādu piegādātāju preču piegādes laiku utt.  Bieži vien tieši lielās tiešsaistes platformās ir ērtāk meklēt un pasūtīt produktus nekā tas izdarāms atsevišķās tiešsaistes veikalu vietnēs. Lielas vietnes parasti arī atbalsta visas preču apmaksas metodes un ļauj atgriezt naudu, ja preces bijušas nekvalitatīvas.

Marketplace priekšrocības - pastāvīga mērķauditorijas plūsma, ņemot vērā platformas popularitāti; iespēja paplašināt pārdošanas robežas; zemākas reklāmas izmaksas; ātra darba uzsākšana; nav nepieciešams pašam izveidot un reklamēt resursus. 

Savukārt pie būtiskākiem marketplace trūkumiem pieder: augsts konkurences līmenis, atkarība no piedāvātā servisa noteikumiem, mazākas iespējas sazināties ar potenciālo klientu, klientu lojalitātes problēmas, izmantojot akcijas un īpašos piedāvājumus. Starp marketplace trūkumiem var atzīmēt arī lielo platformu nepietiekamu elastību. Lielajām vietnēm ir izdevīgi pārdot populāras preces, taču mazie tiešsaistes veikali un pakalpojumi šajā vietnē ne vienmēr ir pieejami. 

Vienlaikus daudziem maziem veikaliem ir savas vietnes un grupas sociālajos tīklos, tāpēc nepieciešamības gadījumā var atrast konkrētās preces un pakalpojumus. 

Ātru jaunu marketplace rašanos var kavēt augsts slieksnis ienākšanai konkrētajā biznesā. Lai izveidotu augstas kvalitātes marketplace, nepieciešami lieli ieguldījumi - gan tehniskos risinājumos (serveri, izstrādes komanda), gan mārketingā (partneru un piegādātāju atrašanā, trafika piesaistīšanā). Tāpēc kvalitatīvus marketplace spēj piedāvāt tikai lieli uzņēmumi, kas ne vienmēr veicina konkurences attīstību.

Eiropas pārrobežu e-komercijas (Cross-Border Commerce Europe) platforma ir apkopojusi pārrobežu tirgus dalībnieku rādītājus Eiropā. To kopējais apgrozījums 2018. gadā sasniedza 9 miljardus eiro, kas ir 21% no kopējā pārrobežu tirdzniecības apjoma Eiropā. Kopumā  Eiropas pārrobežu e-komercija 2018. gadā sasniedza 95 miljardus eiro: 55% bija Eiropas vietnes (52 miljardi eiro), bet 45% - mazumtirgotāji ārpus Eiropas Savienības. Saskaņā ar sākotnējām 2019. gada e-komercijas tirgus ieņēmumu aplēsēm Eiropā plānots iegūt 363 miljardus ASV dolāru un plānotais pieaugums, salīdzinot ar 2018. gadu, ir 7,3%. Pēc ekspertu domām, līdz 2022. gadam Eiropas e-komercijas tirgus apjoms sasniegs 481 miljardu ASV dolāru.

Lielākais e-komercijas tirgus apjoms balstās uz trim Eiropas valstīm: Lielbritāniju, Vāciju un Franciju, bet strauji attīstās arī Austrumeiropas valstis.  Eiropā plašu popularitāti ir ieguvušas vairākas jaunas tiešsaistes platformas.

"Allegro" ir lielākais Polijas marketplace, kas atrodas Eiropā un ieņem piekto vietu pēc tiešsaistes apmeklētāju skaita. Tam ir 13 miljoni aktīvo lietotāju. Vienīgais šķērslis ārvalstu preču pārdevējiem ir valoda, jo tā darbojas tikai poļu valodā, tāpēc produktu saraksti un klientu atbalsts ir jālokalizē. "Allegro" tiek pozicionēts kā lielākais iepirkšanās centrs Polijā.

"ASOS" ir viens no lielākajiem modes tiešsaistes veikaliem pasaulē ar vietnēm Lielbritānijā, Eiropā, ASV un Austrālijā. Uzņēmuma mērķauditorija ir jauni pārdevēji. Konkrētais marketplace tika izveidots, pamanot pieaugošo tendenci izvēlēties jaunu dizaineru un modes mākslinieku apģērbus. "ASOS" pārdod vairāk nekā 80 000 preču gadā. Tā piegādā preces vairāk nekā 140 valstīm no izplatīšanas centriem Lielbritānijā, ASV, Eiropā un Ķīnā. 2017. gadā "Asos.com" nopelnīja gandrīz 2 miljardus mārciņu un kļuva par vadošo tiešsaistes apģērbu vietni Lielbritānijā. Kopš 2018. gada marta tā piedāvā arī ar savu mobilo lietotni, kurai ir jau 10 miljoni lejupielāžu.

"Cdiscount" ir Francijas marketplace, kurā darbojas apmēram 8,6 miljoni aktīvu klientu mēnesī un ir 19 miljoni unikālo apmeklētāju. Tā pārdod savus produktus 40 dažādās kategorijās vairāk nekā par 1 miljardu eiro gadā. "Cdiscount" pieaugošā pārrobežu ekspansija ir novedusi pie tā, ka gada laikā neto apgrozījums palielinājās par 15 %. 2018. gada otrajā ceturksnī "Cdiscount" klienti veica 5,8 miljonus pasūtījumu. Pašlaik "Cdiscount" ir 10 000 tirgotāju.

"Flubit" ir lielākais Lielbritānijas marketplace. Katalogā ir vairāk nekā 70 miljoni preču dažādās kategorijās. Tas sevi pozicionē kā tiešu "Amazon" konkurentu. Pašlaik tam ir 1500 Lielbritānijas un Īrijas pārdevēju. 2017. gada novembrī "Flubit" ieņēma 10. vietu vērtīgāko e-komercijas uzņēmumu reitingā, kurus atbalsta Eiropas riska kapitāls, un 2. vietu Lielbritānijā. 2018. gadā "Flubit.com" iegādājās plaši pazīstamais blockchain tehnoloģiju uzņēmums "MonetaryUnit". Saskaņā ar ziņojumu darījuma laikā "Flubit.com" kļuva par lielāko marketplace pasaulē, kas spēj pieņemt maksājumus kriptovalūtās.

"Fruugo" ir Lielbritānijā reģistrēts marketplace, kas ir pieejams 32 valstīs, un tam ir vairāk nekā 25 miljoni aktīvo lietotāju. Pārdevēji reģistrējas vienreiz, lai veiktu pārdošanu visos pieejamos produkta portfeļa tirgos. Vietne atbalsta 22 valūtas un 17 valodas. "Fruugo" tirgus sadarbojas ar simtiem mazumtirgotāju bez maksas un piedāvā viņiem tulkošanas, klientu apkalpošanas, mārketinga un valūtas maiņas pakalpojumus. Mazumtirgotājam ir tikai jāizpilda pasūtījums. Salīdzinot ar Eiropas konkurentiem, "Fruugo" ir samērā jauns, taču tuvākajos gados, pēc nozares ekspertu viedokļa, to sagaida 200% izaugsme.

"OnBuy" atrodas Lielbritānijā un darbojas 36 valstīs. Tā tiek pozicionēta kā alternatīva "Amazon". "OnBuy" piedāvā 300 000 tiešsaistes preces plašā diapazonā, ieskaitot grāmatas, DVD, drēbes, mēbeles, plaša patēriņa elektroniku un rotaļlietas. Tirdzniecības platforma tika izveidota 2017. gada novembrī, un sešu mēnešu laikā tā sasniedza miljonu "dzīvu" preču.

"OTTO" - ir otrs lielākais mazumtirdzniecības tiešsaistes veikals Vācijā un pretendē, lai tiktu uzskatīts par lielāko tiešsaistes veikalu, kas pārdod modes un dzīvesstila preces. Sākotnēji tas darbojās kā bezsaistes (offline) zīmols, bet tagad 90% preču tiek pārdotas internetā. Ir arī tirdzniecības platforma, kurā tas pats pārdod preces un ļauj tās pārdot trešajām personām. Uzņēmumam ir 9 miljoni aktīvo klientu, un tas aptver 45% no visām Vācijas mājsaimniecībām. "OTTO" pārdevējiem nodrošina vislielākās e-komercijas iespējas Vācijā aiz "Amazon".

Marketplace izaugsmi nosaka tas, ka aptuveni 50% no apgrozījuma veido pārdošanas apjomi no trešajām personām. Paredzams, ka šī daļa turpinās pieaugt. Vietējie ES marketplace meklēs izaugsmes iespējas, izmantojot piekļuvi citiem tirgiem. Paredzama jaunu tirgus nišu parādīšanās, piemēram, preces mūziķiem un māksliniekiem, amatniekiem un kolekcionāriem, preces interjera dizaineriem, mājas aksesuāri un mēbeles, multimediju preces, tautas amatniecības preces utt.

Vienlaikus izskan kritika par marketplace darba uzsākšanu nozarēs, kurās vietējie pakalpojumu sniedzēji nevar konkurēt ar ārvalstu tirgiem. Tiek kritizēts arī tas, ka likumi un noteikumi, kas regulē tiešsaistes platformu darbību,  nav pietiekoši labi izstrādāti. Tā rezultātā pastāv neatbilstība starp marketplace un trešo personu atbildību. Pēdējos gados izskan arī kritika par patērētāju tiesību neievērošanu tiešsaistes platformās un marketplace.

Neraugoties uz to, marketplace biznesa modelis nav pavisam jauns biznesa modeļa risinājums. Marketplace ienesīgumu un biznesa efektivitāti ir pierādījuši daudzi pazīstami uzņēmumi – pakalpojumu joma ("DogVacay", "Booking.com", "Airbnb"), preces ("AliExpress"), informācija ("HeadHunter"), investīcijas ("CircleUp", "Kickstarter").

Marketplace palīdz tirgotājiem īsā laikā sasniegt panākumus, salīdzinot, piemēram, ar tradicionālajiem veikaliem. Pastāv plašas iespējas to attīstīt, pārejot no vietēja līmeņa uz globālu, kā arī to var pielietot gandrīz ikvienā jomā – mājražotāju preces, dzīvokļu vai automašīnu izīrēšana, hobiju lietas utt. Vienlaikus nav nepieciešamība atvērt savu e-veikalu, investēt tajā resursus un ieguldīt lielu darbu pircēju piesaistē, jo ir iespēja saņemt nepārtrauktu piekļuvi pircēju plūsmai konkrētajā platformā. 

Tas var kalpot kā stimuls mazā un vidējā biznesa attīstīšanai. Marketplace platforma ne tikai piedāvā iespēju darboties tiešsaistes veikalos, bet arī nodrošina mārketinga atbalstu, labi attīstītu norēķinu un preču piegādes infrastruktūru, kas klientiem veido pozitīvu iepirkšanās pieredzi. 

TEV VARĒTU INTERESĒT ARĪ: 

220.lv uzsāk grāmatu tirdzniecību