Tiešsaistes veikals ir uzņēmuma zīmola
vizītkarte, bet tiešsaistes platforma - gatavs instrumentārijs jauna tirgus
apguvei un klientu bāzes paplašināšanai.
Atšķirībā no interneta veikala, marketplace neko nepārdod, tikai
nodrošina vietu tiešsaistes veikalu īpašniekiem. Marketplace
īpašnieks saņem komisijas maksu (parasti 10 - 20% no pirkuma summas) un ieņēmumus
no reklāmas.
Klasisko tiešsaistes
platformu struktūru veido – preču katalogs; pircēju un pārdevēju reģistrācijas
un autorizācijas bloks; klientu bloks; meklēšanas un statistikas pārvaldības
programmatūra; apmaksas sistēma; atgriezeniskās saites moduļi; piegādātāju
komunikācija ar klientiem un strīdu izšķiršana. Daži marketplace uztver kā optimizētu tiešsaistes platformu produktu un
pakalpojumu nodrošināšanai.
Marketplace produktu
izvēle ir plašāka, salīdzinot ar specializētajiem tiešsaistes mazumtirgotājiem.
Kopš 2014. gada marketplace skaits
internetā ir strauji audzis. Jau 1995. gadā tika izveidots "Amazon", kas sāka savu darbību kā tiešsaistes grāmatu mazumtirgotājs,
bet pašlaik ir kļuvusi par lielāko tiešsaistes platformu ar astoņām filiālēm
visā pasaulē. Tajā pašā gadā ASV arī tika izveidota tiešsaistes izsoļu vietne - "eBay", kuru arī formāli var uzskatīt par marketplace, jo šis tiešsaistes resurss dod iespēju fiziskām un
juridiskām personām pārdot savas preces. Vienīgi atšķirībā no citiem marketplace, "eBay" preču vērtība tiek noteikta pēc izsoles principa.
1996. gadā Hiroshi Mikitani Japānā nodibināja "Rakuten" tiešsaistes veikalu un 1997.
gadā mazumtirgotājiem deva iespēju izveidot savas tīmekļa vietnes, pamatojoties
uz viņa tiešsaistes veikalu. 1999. gadā Ķīnā uzsāka darbu Džeka Ma izveidotais
tiešsaistes resurss "Alibaba", kas kļuvis
par lielāko marketplace ar
kapitalizāciju 441 miljards ASV dolāru (2018. gada 4. ceturkšņa dati).
Neatkarīgi no marketplace lieluma, apmeklētāji dažādos interneta veikalos var
salīdzināt preču cenas, iegūt informāciju par dažādu piegādātāju preču piegādes
laiku utt. Bieži vien tieši lielās
tiešsaistes platformās ir ērtāk meklēt un pasūtīt produktus nekā tas izdarāms atsevišķās
tiešsaistes veikalu vietnēs. Lielas vietnes parasti arī atbalsta visas preču
apmaksas metodes un ļauj atgriezt naudu, ja preces bijušas nekvalitatīvas.
Marketplace priekšrocības - pastāvīga mērķauditorijas plūsma, ņemot
vērā platformas popularitāti; iespēja paplašināt pārdošanas robežas; zemākas
reklāmas izmaksas; ātra darba uzsākšana; nav nepieciešams pašam izveidot un
reklamēt resursus.
Savukārt pie būtiskākiem marketplace
trūkumiem pieder: augsts konkurences līmenis, atkarība no piedāvātā servisa
noteikumiem, mazākas iespējas sazināties ar potenciālo klientu, klientu lojalitātes problēmas, izmantojot akcijas un īpašos piedāvājumus. Starp
marketplace trūkumiem var atzīmēt arī
lielo platformu nepietiekamu elastību. Lielajām vietnēm ir izdevīgi pārdot populāras
preces, taču mazie tiešsaistes veikali un pakalpojumi šajā vietnē ne vienmēr ir
pieejami.
Vienlaikus daudziem maziem veikaliem ir savas vietnes un grupas
sociālajos tīklos, tāpēc nepieciešamības gadījumā var atrast konkrētās preces
un pakalpojumus.
Ātru jaunu marketplace
rašanos var kavēt augsts slieksnis ienākšanai konkrētajā biznesā. Lai izveidotu
augstas kvalitātes marketplace,
nepieciešami lieli ieguldījumi - gan tehniskos risinājumos (serveri, izstrādes
komanda), gan mārketingā (partneru un piegādātāju atrašanā, trafika
piesaistīšanā). Tāpēc kvalitatīvus marketplace
spēj piedāvāt tikai lieli uzņēmumi, kas ne vienmēr veicina konkurences
attīstību.
Eiropas pārrobežu e-komercijas (Cross-Border Commerce Europe) platforma ir apkopojusi pārrobežu tirgus dalībnieku rādītājus
Eiropā. To kopējais apgrozījums 2018. gadā sasniedza 9 miljardus eiro, kas ir
21% no kopējā pārrobežu tirdzniecības apjoma Eiropā. Kopumā Eiropas pārrobežu e-komercija 2018. gadā
sasniedza 95 miljardus eiro: 55% bija Eiropas vietnes (52 miljardi eiro), bet
45% - mazumtirgotāji ārpus Eiropas Savienības. Saskaņā ar sākotnējām 2019. gada
e-komercijas tirgus ieņēmumu aplēsēm Eiropā plānots iegūt 363 miljardus ASV
dolāru un plānotais pieaugums, salīdzinot ar 2018. gadu, ir 7,3%. Pēc ekspertu
domām, līdz 2022. gadam Eiropas e-komercijas tirgus apjoms sasniegs 481 miljardu
ASV dolāru.
Lielākais e-komercijas tirgus apjoms balstās uz trim
Eiropas valstīm: Lielbritāniju, Vāciju un Franciju, bet strauji attīstās arī
Austrumeiropas valstis. Eiropā plašu popularitāti ir
ieguvušas vairākas jaunas tiešsaistes
platformas.
"Allegro" ir lielākais Polijas marketplace, kas
atrodas Eiropā un ieņem piekto vietu pēc tiešsaistes apmeklētāju skaita. Tam ir
13 miljoni aktīvo lietotāju. Vienīgais šķērslis ārvalstu preču pārdevējiem ir
valoda, jo tā darbojas tikai poļu valodā, tāpēc produktu saraksti un klientu
atbalsts ir jālokalizē. "Allegro" tiek pozicionēts
kā lielākais iepirkšanās centrs Polijā.
"ASOS"
ir viens no lielākajiem modes tiešsaistes veikaliem pasaulē ar vietnēm
Lielbritānijā, Eiropā, ASV un Austrālijā. Uzņēmuma mērķauditorija ir jauni
pārdevēji. Konkrētais marketplace
tika izveidots, pamanot pieaugošo tendenci izvēlēties jaunu dizaineru un modes mākslinieku
apģērbus. "ASOS" pārdod vairāk nekā 80
000 preču gadā. Tā piegādā preces vairāk nekā 140 valstīm no izplatīšanas
centriem Lielbritānijā, ASV, Eiropā un Ķīnā. 2017. gadā "Asos.com" nopelnīja gandrīz 2 miljardus mārciņu un kļuva par vadošo
tiešsaistes apģērbu vietni Lielbritānijā. Kopš 2018. gada marta tā piedāvā arī
ar savu mobilo lietotni, kurai ir jau 10 miljoni lejupielāžu.
"Cdiscount"
ir Francijas marketplace, kurā
darbojas apmēram 8,6 miljoni aktīvu klientu mēnesī un ir 19 miljoni unikālo
apmeklētāju. Tā pārdod savus produktus 40 dažādās kategorijās vairāk nekā par 1
miljardu eiro gadā. "Cdiscount" pieaugošā pārrobežu ekspansija
ir novedusi pie tā, ka gada laikā neto apgrozījums palielinājās par 15 %. 2018.
gada otrajā ceturksnī "Cdiscount"
klienti veica 5,8 miljonus pasūtījumu. Pašlaik "Cdiscount" ir 10 000 tirgotāju.
"Flubit"
ir lielākais Lielbritānijas marketplace.
Katalogā ir vairāk nekā 70 miljoni preču dažādās kategorijās. Tas sevi pozicionē kā tiešu "Amazon" konkurentu. Pašlaik tam ir 1500
Lielbritānijas un Īrijas pārdevēju. 2017. gada novembrī "Flubit" ieņēma 10. vietu vērtīgāko e-komercijas uzņēmumu reitingā,
kurus atbalsta Eiropas riska kapitāls, un 2. vietu Lielbritānijā. 2018. gadā "Flubit.com" iegādājās plaši pazīstamais blockchain tehnoloģiju uzņēmums "MonetaryUnit". Saskaņā ar ziņojumu
darījuma laikā "Flubit.com" kļuva par
lielāko marketplace pasaulē, kas spēj
pieņemt maksājumus kriptovalūtās.
"Fruugo"
ir Lielbritānijā reģistrēts marketplace,
kas ir pieejams 32 valstīs, un tam ir vairāk nekā 25 miljoni aktīvo lietotāju.
Pārdevēji reģistrējas vienreiz, lai veiktu pārdošanu visos pieejamos produkta
portfeļa tirgos. Vietne atbalsta 22 valūtas un 17 valodas. "Fruugo" tirgus sadarbojas ar simtiem mazumtirgotāju bez maksas un
piedāvā viņiem tulkošanas, klientu apkalpošanas, mārketinga un valūtas maiņas
pakalpojumus. Mazumtirgotājam ir tikai jāizpilda pasūtījums. Salīdzinot ar
Eiropas konkurentiem, "Fruugo" ir
samērā jauns, taču tuvākajos gados, pēc nozares ekspertu viedokļa, to sagaida
200% izaugsme.
"OnBuy"
atrodas Lielbritānijā un darbojas 36 valstīs. Tā tiek pozicionēta kā
alternatīva "Amazon". "OnBuy" piedāvā 300 000 tiešsaistes preces
plašā diapazonā, ieskaitot grāmatas, DVD, drēbes, mēbeles, plaša patēriņa
elektroniku un rotaļlietas. Tirdzniecības platforma tika izveidota 2017. gada
novembrī, un sešu mēnešu laikā tā sasniedza miljonu "dzīvu" preču.
"OTTO" -
ir otrs lielākais mazumtirdzniecības tiešsaistes veikals Vācijā un pretendē,
lai tiktu uzskatīts par lielāko tiešsaistes veikalu, kas pārdod modes un dzīvesstila preces. Sākotnēji tas darbojās
kā bezsaistes (offline) zīmols, bet
tagad 90% preču tiek pārdotas internetā. Ir arī tirdzniecības platforma, kurā
tas pats pārdod preces un ļauj tās pārdot trešajām personām. Uzņēmumam ir 9
miljoni aktīvo klientu, un tas aptver 45% no visām Vācijas mājsaimniecībām. "OTTO" pārdevējiem nodrošina vislielākās
e-komercijas iespējas Vācijā aiz "Amazon".
Marketplace
izaugsmi nosaka tas, ka aptuveni 50% no
apgrozījuma veido pārdošanas apjomi no trešajām personām. Paredzams, ka šī daļa
turpinās pieaugt. Vietējie ES marketplace
meklēs izaugsmes iespējas, izmantojot piekļuvi citiem tirgiem. Paredzama jaunu tirgus nišu
parādīšanās, piemēram, preces mūziķiem un māksliniekiem, amatniekiem un
kolekcionāriem, preces interjera dizaineriem, mājas aksesuāri un mēbeles,
multimediju preces, tautas amatniecības preces utt.
Vienlaikus izskan kritika par marketplace darba uzsākšanu nozarēs, kurās vietējie pakalpojumu
sniedzēji nevar konkurēt ar ārvalstu tirgiem. Tiek kritizēts arī tas, ka likumi
un noteikumi, kas regulē tiešsaistes platformu darbību, nav pietiekoši labi izstrādāti. Tā rezultātā
pastāv neatbilstība starp marketplace
un trešo personu atbildību. Pēdējos gados izskan arī kritika par patērētāju
tiesību neievērošanu tiešsaistes platformās un marketplace.
Neraugoties uz to, marketplace
biznesa modelis nav pavisam jauns biznesa modeļa risinājums. Marketplace ienesīgumu un biznesa
efektivitāti ir pierādījuši daudzi pazīstami uzņēmumi – pakalpojumu joma ("DogVacay", "Booking.com", "Airbnb"), preces ("AliExpress"), informācija ("HeadHunter"), investīcijas
("CircleUp", "Kickstarter").
Marketplace palīdz tirgotājiem īsā laikā
sasniegt panākumus, salīdzinot, piemēram, ar tradicionālajiem veikaliem. Pastāv
plašas iespējas to attīstīt, pārejot no vietēja līmeņa uz globālu, kā arī to
var pielietot gandrīz ikvienā jomā – mājražotāju preces, dzīvokļu vai
automašīnu izīrēšana, hobiju lietas utt. Vienlaikus nav nepieciešamība atvērt
savu e-veikalu, investēt tajā resursus un ieguldīt lielu darbu pircēju piesaistē,
jo ir iespēja saņemt nepārtrauktu piekļuvi pircēju plūsmai konkrētajā platformā.
Tas var kalpot kā stimuls mazā un vidējā biznesa attīstīšanai. Marketplace platforma ne tikai piedāvā
iespēju darboties tiešsaistes veikalos, bet arī nodrošina mārketinga atbalstu,
labi attīstītu norēķinu un preču piegādes infrastruktūru, kas klientiem veido pozitīvu
iepirkšanās pieredzi.
TEV VARĒTU INTERESĒT ARĪ:
220.lv uzsāk grāmatu tirdzniecību