Lombarda industrijai ir daudzu gadsimtu sena vēsture, tā ir konsekventi attīstījusies, neskatoties uz ekonomikas cikliem un satricinājumiem. 

Lai arī salīdzinot ar citām nozarēm laika gaitā lombardi ir piedzīvojuši salīdzinoši mazākas transformācijas, straujā tehnoloģiju attīstība arī tradicionālajam lombardam ir piešķīrusi jaunu attīstības perspektīvu. Runa ir par digitalizāciju, kas lombardam ir devusi iespēju paplašināt darbības spektru. Kāds ir digitālā lombarda pakalpojuma potenciāls un vai tas var kļūt par nozares nākotni Latvijā un citviet pasaulē?

Lombardu segments – pieprasīts un augošs 

Kopumā lombarda pakalpojumus katru dienu izmanto miljoniem cilvēku visā pasaulē un tā ir neatņemama ekonomikas attīstības sastāvdaļa. Skandināvijā un Rietumeiropā lombarda pakalpojums jau izsenis ir stabils un pieprasīts finanšu produkts gan privātpersonām, gan uzņēmumiem, piedāvājot ātru un elastīgu finansējumu pret ķīlu. Arī Latvijā lombardi ir pieprasīti – saskaņā ar PTAC datiem kopējais tirgus apjoms ar katru gadu pieaug, piemēram, 2022. gadā aizdevumu pret kustamas lietas ķīlu kopējais apjoms bija teju 36 miljoni, savukārt 2023. gadā – teju 41 miljons. 

DelfinGroup zīmolam Banknote ir vadošās pozīcijas lombarda tirgū, aizņemot aptuveni 53% no tirgus un jau kopš 2009. gada, kad ienācām tirgū, esam panākuši būtisku progresu, lai lombarda pakalpojumi Latvijā, līdzīgi kā citviet pasaulē, tiktu uztverti kā racionāls un uzticams aizdevuma veids. Arī DelfinGroup biznesa rezultātos var redzēt, ka iedzīvotāju interese par lombarda aizdevuma pakalpojumiem turpina pieaugt. Lombarda aizdevumu izsniegšana pērn pieaugusi par 20% attiecībā pret 2022. gadu, sasniedzot 23,3 miljonus eiro. 

Lombardu jaunā realitāte -  digitalizācija

Lombardi ir pieprasīti visos ekonomikas ciklos, pierādot to noturību dažādos apstākļos, un šobrīd digitalizācija ir jaunā realitāte, dodot iespēju padarīt lombarda pakalpojumu vēl pieejamāku un elastīgāku klientiem.

Digitāla lombarda risinājums nodrošina iespēju visus procesa soļus veikt ērti un attālināti, aizpildot pieteikumu internetā vai mobilajā lietotnē un preces uz filiāli nosūtot ar pakomāta starpniecību. Šī pieeja ne tikai modernizē lombardu industrijas darbību, bet arī atbilst mūsdienu klientu vajadzībām, kas domā par sava laika efektīvu izmantošanu.  

Lombarda digitalizācija ir vēl viens solis, lai priekšplānā izvirzītu ērtību, pieejamību, drošību un diskrētumu, kas ir svarīgi mūsdienu patērētājam un, nenoliedzami, dod iespēju jaunas auditorijas uzrunāšanai. Mūsu dati rāda, ka šobrīd lielākā daļa klientu ir vecumā no 30 līdz 39 un no 40 līdz 49 gadiem, taču kopumā lombarda aizdevuma pakalpojumu izmanto visās vecuma grupās no 18 gadiem gan Rīgā, gan reģionos.

Manuprāt, tieši digitalizācija būs tā, kas dos iespēju lombarda pakalpojumu izmantot jaunākas paaudzes klientiem, vienlaicīgi pakalpojumu aizvien aktīvāk izmantojot arī tiem, kuri, iespējams, klātienes lombardu izvēlas retāk, jo ir pieraduši izmantot digitālos risinājumus visās savās finanšu darbībās.

Raksturojot preces, kuras tiek izmantotas kā nodrošinājums, tie ir juvelierizstrādājumi un dažādas mantas, kuras klientiem šobrīd nav nepieciešamas - mobilie telefoni, portatīvie datori, audio un video tehnika. Kā nodrošinājums var kalpot arī ļoti daudzas citas preču kategorijas, kā, piemēram, spēļu konsoles, sporta inventārs, auto un moto piederumi, rokas pulksteņi, dārza un meža tehnika, mākslas vai interjera priekšmeti, trauki u.c. 

Domājot par lombardu digitalizāciju rodas jautājums, vai tā ir lombardu nozares nākotne un potenciāli lielākā iespēja atvērt šo tradicionālo finanšu pakalpojumu plašākam lokam klientu un  - vai un kā tā mainīs klātienes lombardus? Ir skaidrs, ka lombardiem ir būtiska nozīme mūsdienu ekonomikā un tie piedāvā alternatīvu veidu, kā saņemt finanšu pakalpojumus, līdz ar to nedomāju, ka klātienes lombardi izzudīs. Tomēr, cik lielā mērā digitālie lombardi varētu attīstīties, būs atkarīgs no patērētāju paradumiem, kur sava loma būs arī jaunākās paaudzes lēmumiem izvēlēties lombarda pakalpojumus. Ja patērētāji novērtēs ērtības, ātrumu un privātumu, ko piedāvā digitālie risinājumi, tā var kļūt par dominējošu izvēli tirgū.