Pēdējo gadu laikā novērojama pieaugoša
aktivitāte pašmāju uzņēmumu veidošanā, produktu ražošanā un pakalpojumu
piedāvājumā. Liela daļa uzņēmumu neiztur pat vietējo konkurenci, taču nav
noslēpums, ka nereti uzņēmuma ilgtspējīga darbība ir atkarīga tieši no eksporta
tirgus.
Saprotams, ka eksporta tirgus nav nekāda medusmaize un konkurence ir
ļoti spraiga, taču, nemitīgi strādājot pie sava uzņēmuma un produkta
attīstības, ir iespējams ielauzties gan Eiropas Savienības (ES) tirgū, gan
valstīs ārpus ES. Atsaucoties uz ekonomista Pētera
Strautiņa nesenajiem izteikumiem, šobrīd jārēķinās, ka saistībā ar Brexit scenāriju
Eiropas ekonomika tuvojas nopietniem satricinājumiem, kuru ietekme varētu būt vērta 0,7% no IKP, tā
prognozē OECD. Līdz ar to eksporta tirgus diversifikācija ir aktuāls jautājums mūsu dienas kārtībā.
Ikvienam ražotājam vai pakalpojumu
sniedzējam jārēķinās, ka eksporta tirgus prasīs nepārtrauktus ieguldījumus
attīstībā, neapstāties pie sasniegtā, radīt jaunus produktus un pielāgot
esošos, piedalīties starptautiskās izstādēs, braukt uz divpusējām pārrunām, būt
klātesošam arī tur – ārpus Latvijas. Adaptēšanās atbilstoši globālajām
tendencēm ir svarīgs faktors. Mūsdienās tehnoloģijas attīstās milzīgā ātrumā un
produkti strauji noveco. Lai tam spētu izsekot – nepieciešamas regulāras
vizītes uz eksporta tirgiem – pie tam būtiski, ka to dara ne tikai tirdzniecības
pārstāvji, kas vairāk koncentrējas uz īstermiņā tirdzniecības darījumiem ar
ātru rezultātu, bet arī augstākā vadība, kam jāpieņem lēmumi ilgtermiņā.
Eksporta pamatā –
investīcijas prezentācijās nekrist ātras peļņas kārdinājumā
Iesākums lielākoties ir smags un sarežģīts – ir jāpiedalās daudzās
starptautiskajās izstādēs, jābrauc uz divpusējām pārrunām. Nereti ārvalstu tikšanās
laikā potenciālie partneri izceļ, ka pašmāju zīmols ir nevienam nezināms, pie
tam Latvijas uzņēmumi nāk no Austrumeiropas – reģiona, kuru vairāk raksturo
lētas darba spēka izmaksas, nevis tehnoloģijas un inovācijas. VIZULO pieredzē sadarbības
partneri pat ir aicinājuši atteikties no sava zīmola un ražot savu produkciju
zem viņu zīmola – bija jūtama neuzticēšanās un zināma skepse.
Lai mazinātu skepsi, ļoti būtiski ir rādīt pašus produktus – tas novērš
stereotipus un vizuālā veidā pastāsta par kompetenci. Vienmēr ir jādomā soli uz
priekšu un jāatceras, ka produkts netiks izvēlēts tā dabiskajā formātā – tā piemēram
ielu lampas potenciālie partneri nepētīs uz ielas, 7-8 m augstumā, bet
skatīsies tuvplānā, jo lēmumi tiek pieņemti pie galda, turot produktu rokās,
tādēļ klientam ir jāsajūt tā vērtība. Produktu kvalitāte, funkcionālisms un
dizains vienmēr runā paši par sevi un mazinātu rietumeiropiešu stereotipus par
Latviju.
Mūsu pieredze liecina, ka būtiski turēties pie sava zīmola un nepadoties
ātras peļņas kārdinājumam, ražojot apgaismojumu zem citiem zīmoliem. Izklausās
samērā viegli, tomēr praksē tas ir izaicinājums – pēc būtības tas nozīmē
sākotnēji ciest zaudējumus, ilgtermiņa attīstības vārdā. VIZULO uzsāka
apjomīgāk eksportēt 2016. gadā (līdz tam bijām realizējuši atsevišķus eksporta
projektus) - tas bija ES fondu plānošanas starp periods un bija vērojams zināms
būvniecības panīkums Latvijā. Patiesībā, lai cik smagi mums tobrīd klātos, tas
bija izšķirošais brīdis, kas noteica VIZULO tālāko eksporta kursu un attīstību
– tātad krīze kopumā mums nāca par labu. Tāpēc domājot, par P. Strautiņa
prognozēm Eiropas ekonomikai, gribētos atzīmēt, ka krīze var būt arī potenciāls
izaugsmes avots daudziem Latvijas ražotājiem, ja vien spēsim laikus pārorientēties
uz eksporta tirgus apgūšanu.
Efektivitāte,
digitalizācija un automatizācija
Neskatoties uz to, ka šie jēdzieni ir daudzkārt piesaukti, tomēr praksē
zemās efektivitātes un produktivitātes dēļ nereti Latvijas uzņēmumu ražošanas
izmaksas ir pat augstākas kā Rietumeiropas, neskatoties uz to, ka strādājošo atalgojums ir vairākas reizes zemāks.
Jāatzīst, ka daļa pašmāju uzņēmumu, tostarp arī VIZULO ir vēl tikai ceļā uz
patiešām efektīvu un rietumu standartiem atbilstošu ražošanu - ir vēl daudz
darāmā, tomēr katru gadu investējot ražošanas procesu uzlabošanā – gan IT
programmatūrās, gan konveijera līnijā, u.c, mērķis var tikt sasniegts. Viens no
potenciālajiem mērķiem varētu būt kāpināt ražošanas ātrumu, palielināt izlaides
apjomu, vienlaikus ievērojami nepalielinot nodarbināto skaitu, jo atalgojums
tomēr ir viena no vislielākajām izmaksām. Rietumeiropā ražotnes ir praktiski
tukšas – telpās viens strādājošais apkalpo vairākas automatizētas iekārtas, jo
caur to tiek samazinātas ražošanas izmaksas.
Aprīkojot darba vidi ar datoriem var automatizēt datu uzskaiti, kā arī
iegūstot reāla laika datus un datu analītiku, kas palīdzēs izstrādāt jaunas
metodes ražošanas ātruma un efektivitātes uzlabošanai, kā arī produkcijas
izsekojamībai produkta dzīves cikla laikā. Digitalizācija padara procesus
caurspīdīgus un ikvienam ražošanā iesaistītajam saprotamus.
Investīciju pieejamība
Latvijas ražotājiem
Šogad VIZULO ražotni Iecavā apmeklēja Starptautiskā valūtas fonda
delegācija, kuras mērķis bija klātienē apskatīt vietējo ražotāju un iepazīties
ar uzņēmumu attīstības jautājumiem. Viens no aktīvāk apspriestajiem sarunu
tematiem bija par investīciju pieejamību jaunajiem uzņēmumiem Latvijā. Šķiet
ikvienam ir skaidrs, ka ražotāji ar augstu pievienoto vērtību ir viens no
stabilas ekonomiskās izaugsmes veicinošajiem faktoriem - jo vairāk un straujāk
augoši ir šādi ražotāji, jo vairāk nodokļus valsts var iekasēt un nodrošināt
savu iedzīvotāju labklājību. Diemžēl nācās atzīt, ka, lai gan Latvijā pieejamas
atsevišķas investīciju piesaistes programmas, tomēr atvēlētais finansējums ir
nepietiekams nopietna izmēra un kapitālietilpīgu ražošanas uzņēmumu izveidei un
attīstībai. Pēcapmaksas noteikumu nodrošināšana saviem tirdzniecības partneriem
ir kopējā uzņēmējdarbības prakse, eksportējot preces uz attīstītajām valstīm.
Augot eksporta apjomiem par 50% un vairāk procentiem gadā, nepieciešams
atbilstoši palielināt arī ražotāju apgrozāmos naudas līdzekļus - tas nereti ir
viens no lielākajiem šķēršļiem strauja eksporta izaugsmes tempa nodrošināšanai
Latvijas ražotājiem.
Vadītājiem un
darbiniekiem ir jābūt nepārtrauktā attīstībā un izaugsmē
Veiksmīgu apgrozījuma pieaugumu un augšupejošu dalību eksporta tirgū
uzņēmums var sasniegt tad, ja arī vadītāji un darbinieki ir nepārtrauktā
attīstībā un izaugsmē. Nepieciešams strādāt ar katru darbinieku, ceļot darba
ražīgumu un arī viņa pievienoto vērtību – lasot atbilstošu literatūru,
apmeklējot kursus un citādi izglītojoties, sekojot līdzi norisēm pasaulē.
Lielākā daļa lielo uzņēmumu ir saistīti ar inženierzinātnēm un IT jomu. Tai pat
laikā Latvijā ir izteikts darbinieku trūkums, kuriem būtu zināšanas un izpratne
tieši eksaktajos priekšmetos. Tas arī ir svarīgs faktors uzņēmuma attīstībā uz
eksportu, taču šobrīd ir izteikts speciālistu trūkums darba tirgū. Mēs kopš
dibināšanas brīža esam sadarbojušies ar Rīgas Tehnisko Universitāti (RTU), kā
rezultātā tieši no šīs augstskolas ir nākuši visi mūsu izpētes un attīstības
nodaļas inženieri. Jāsaka milzīgs paldies RTU, jo viņi tiešām spēj sagatavot
augsta līmeņa speciālistus.
Ir ļoti svarīgi, ka valsts strādātu pie pastiprinātas eksakto priekšmetu
apmācības skolās, jo tur sagatavo mūsu potenciālos darbiniekus. Laikā no 2014.
līdz 2018. gadam aktīvi tika spriests par nepieciešamību veikt izmaiņas
vidusskolas eksāmenu sistēmā, par obligātu nosakot eksāmenu kādā no
dabaszinībām, taču mācību satura reforma iesaldēja turpmāku kustību šai
jautājumā. Taču problēma nekur nav pazudusi un izglītotu darbinieku,
speciālistu trūkums tikai pieaug. Ir nepieciešams atkārtoti pacelt šo jautājumu
un sakārtot to, pretējā gadījumā sekas šai eksakto priekšmetu nedraudzīgajai
sistēmai izjutīsim arī turpmāk.