Zinātniski
pārbaudītas biznesa idejas
Manis
dibinātie jaunuzņēmumi vienmēr bijuši pētījumos balstīti, un
tas nozīmē, ka biznesa ideja tikusi zinātniski pārbaudīta.
Pirmais uzņēmums ir "Koatum",
kas nodarbojas ar ortopēdisko un dentālo implantu pārklāšanu un
zāļu iekļaušanu šajos pārklājumos. Tam sekoja pirmais no
Latvijas nācis naftas servisa uzņēmums "Vortex
Oil Engineering", kas
nodarbojas ar ūdens izmantošanas efektivizāciju naftas laukā.
Mūsu piedāvātā tehnoloģija ļauj ievērojami palielināt naftas
ieguvi.
https://www.db.lv/zinas/sekojot-idejai-latvija-var-attistities-ari-naftas-bizness-476311
Trešais, kurā esmu valdes loceklis, ir "Longenesis",
kas nodarbojas ar medicīnisko datu menedžmentu. Visi trīs ir
starptautiski uzņēmumi un pašlaik strādā veiksmīgi.
Palīdzēt
pareizi domāt
Uzņēmumi
aug, un kādā brīdī tie kļūst autonomi. Parādās iespēja
pieņemt darbā profesionālus nozares menedžerus. Pašam ikdienā,
piemēram, vairs nav jāatbild uz e-pastiem. Es
izveidoju uzņēmumu, panāku noteiktu attīstības līmeni un nododu
ikdienas vadību menedžeriem no industrijas, kuru darbu, protams,
kontrolēju. Bet tā nav nepārtraukta iesaiste, jo varu nodarboties
ar jauniem izaicinājumiem, piemēram, mācīt RSU studentus. Lasīšu
lekcijas programmā Starptautiskais bizness un jaunuzņēmumu
darbība. Mūsu ambīcija ir panākt, ka,
pabeidzot programmu, absolventi ir pilnībā ekipēti darbam
uzņēmējdarbības vidē. Viņi paši varēs izvēlēties –
dibināt savu uzņēmumu vai iesaistīties kādā jau strādājošā.
Tai ir jābūt vienai no praktiskākajām programmām, kādu
uzņēmējdarbībā varam dabūt. Var teikt, uz reālo dzīvi
balstīta.
Mācīsim
par jaunuzņēmumu vidi un par to, kādi ir biznesa pamati, kādi ir
finansējuma veidi, un daudz ko citu. Nav noslēpums, ka teorija
bieži atšķiras no prakses. Man dzīvē agrāk pietrūka tieši
reālo biznesa profesionāļu skaidrojuma. Piemēram, grāmatā ir
rakstīts tā, bet reālajā dzīvē ir atkāpes par kādiem 20
procentiem. Kādas tās ir un kādēļ tā notiek, to pamatosim ar
konkrētiem piemēriem. Tas būs mans un citu vietējo un ārvalstu
uzņēmēju pienesums.
Mūsu
uzdevums ir parādīt attīstību, norādot uz citu kļūdām. Lai
jaunajam uzņēmējam ir vieglāk un nav jāiet viss ērkšķainais
savu kļūdu pieļaušanas un pārvarēšanas ceļš. Nevar
iemācīt kļūt par labu uzņēmēju. Var iedot zināšanas, kas
palīdzēs pareizi domāt. Veiksme uzņēmējdarbībā, kamēr vēl
nav vērā ņemamas pieredzes, ir pacietības un zināšanu
kombinācija. Labākie uzņēmēji ir cilvēki ar fenomenālu
pacietību.
Kā
piesaistīt 30 miljonus
Starptautiskums
ir pamatu pamats, jo kopā ar to nāk kapitāls, pieredzes apmaiņa,
citu tirgu izprašana utt. Jaunuzņēmumus nedibina, lai attīstītos
tikai Latvijā, un neviens investors tādam uzņēmumam nedos naudu.
Mūsu valsts ir labs pamats, kur iesākt, bet ir jāiet pasaulē,
tādēļ ir jākomunicē globāli. Jaunuzņēmumi ir stāsts par
to, ka ir jāiet un jārunā ar klientiem un investoriem. Sēžot uz
vietas un gaidot, nekas nesanāks.
Var
medijos lasīt, ka jaunie uzņēmēji piesaistījuši miljonu, divus
vai vairāk. Es saviem uzņēmumiem esmu piesaistījis vairāk
nekā 30 miljonus. Lai to panāktu, ir jāsaprot, kā strādā riska
kapitāla fondi, ko tie sagaida no uzņēmēja, lai piekristu dot
finansējumu. To es mācīšu saviem studentiem.
Uzskatu, ka svarīgi ir, lai
investors agrīnajā posmā iegulda komandā, nevis produktā, jo
produkts var mainīties. Var sākt ar vienu un
nokļūt jau pie cita produkta. Lai to izdarītu, jābūt cilvēkiem,
kuri ieguldīs savu pacietību, un tieši to grib redzēt investors.
Lai
jaunuzņēmums saņemtu finansējumu, jebkurš potenciālais
investors prasīs par mērogojamību. Tas nozīmē, cik ātri var
augt un cik ātri kādu savu vērtību par piedāvāt partneriem
citās valstīs. Globālajiem jaunuzņēmumiem visi gadījumu ir
mērogojami.
Piemēram, "Uber" –
lielākā taksometru kompānija, kas stādā visā pasaulē un kam
nepieder savs autoparks. Tas ir piemērs, kā izmantot jau esošos
resursus citā, inovatīvā veidā, kas ir viens no jaunuzņēmumu
izaicinājumiem. Līdzīgi strādā "Bolt".
Labs piemērs ir ASV dibinātā kompānija "We
Work", kas pasaulē piedāvā
darba telpas tehnoloģiju jaunuzņēmumiem. Atkal inovatīva ideja,
kā izmantot jau esošos resursus – telpas – jaunā piedāvājumā.
Produkts
nav primārais
Vaicāsiet,
kāds ir īpašību kopums, kas nepieciešams veiksmīgam
jaunuzņēmuma dibinātājam? Šodien es teiktu, pirmkārt,
izglītība. Investors meklēs gan izglītību, gan pieredzi,
taču, ja jaunajam uzņēmējam vēl nav pieredzes, tad svarīga
būs izglītība.
Otrkārt,
dziļa izpratne par to, ko dari. Jāsaprot, kurš ir tas produkts, ko
tu gribi piedāvāt, un kam tas būs vajadzīgs. Treškārt, svarīgi
ir saprast, kur tu gribi būt pēc pieciem gadiem. Jābūt komandai
un vīzijai. Produkts ir svarīgs, tomēr nav primārais. Centrā ir
cilvēks ar savu komandu.
Svarīgi,
cik cilvēki vispār vēlas nodarboties ar uzņēmējdarbību – paši
vadīt, riskēt un, iespējams, sākumā zaudēt. Es neticu, ka ir
kāds uzņēmēja gēns un viss sākas ar vēlmi mainīt pasauli.
Tas ir pārāk mākoņaini. Daudziem karjera korporatīvajā pasaulē
izliekas daudz stabilāka un prognozējamāka nekā savs uzņēmums,
kas vai nu izšaus, vai neizšaus. No
savas pieredzes varu teikt, ka pašlaik nodibināt uzņēmumu un sākt
ir vieglāk nekā pirms pieciem gadiem, jo ir infrastruktūra, ir
pieejams finansējums, daļēji privāts vai tikai valsts, ir jau
minētās atbalsta programmas. Kopumā labs laiks, lai sāktu savu
uzņēmējdarbību.
Modernās
ekonomikas mugurkauls
Jaunuzņēmēji
ir nozīmīgi labuma devēji Latvijas sabiedrībai un budžetam.
Latvijā pašlaik ir daudz iniciatīvu, kas veicina jaunuzņēmumu
darbību, piemēram, vaučeri, LIAA programmas, akselerāciju fondi
sadarbībā ar "Altum".
Manuprāt, diezgan daudz tiek darīts, lai šis ekonomikas sektors
augtu. Man bieži jautā, vai uzņēmums paliks Latvijā, kad būs
dažus miljonus vērts?
Atbildēšu godīgi – drīzāk "nē" nekā
"jā". Bet tas nenozīmē, ka mums nebūtu jāstrādā, lai
infrastruktūras, nodokļu un uzņēmējdarbības vide kļūtu
draudzīgāka. Līdz kādam brīdim jaunuzņēmumi dod naudu Latvijas
ekonomikai, maksā šeit nodokļus, nodrošina darba vietas.
Es ļoti
gribētu, lai mani uzņēmumi paliktu Latvijā, bet dažkārt ir tā,
ka kaut kur citā ekonomiskajā telpā ir vairāk pieejami līdzekļi,
infrastruktūra, industrija, kontakti, klienti vai kas cits, un jau
attīstības racionālie likumi liek mainīt uzņēmuma atrašanās
vietu. Mūsdienās ambiciozs jaunais uzņēmējs gribēs izlauzties
globālajā tirgū, varētu teikt, iekarot savu vietu pasaulē, un
jaunuzņēmums Latvijā var būt labs sākums.