Iespējams, Tava komanda jau sen apsver iespēju atvērt interneta veikalu. Iespējams, Tu to dari tikai tagad, jo ceri tā pārdzīvot Covid-19 pandēmiju. Lai arī cik ātri pieņēmi lēmumu par tirdzniecības pārcelšanu uz internetu, visticamāk, apsvēri pēc iespējas ātrāk palaist savu lapu vai parakstīt līgumu ar kādu no e-komercijas platformām.
Mēs ceram, ka Tev izdosies un interneta veikals kļūs par vēl vienu stabilu ienākumu avotu post-Covid pasaulē. Lai tas tā būtu, pārbaudi, vai veikala ieviešanas laikā neko neesi piemirsis.
1. Sargā savu preču zīmi un ievēro citu tiesības
Atceries
reģistrēt sava interneta veikala zīmolu kā preču zīmi. Padomus
reģistrācijai atradīsi, klikšķinot šeit. Ja veikals būs sekmīgs un kļūs populārs, preču zīmes
reģistrācija aizsargās pret iespējamiem negodprātīgu konkurentu
centieniem zīmolu neatļauti izmantot.
Izvēloties
domēnu, atceries pārbaudīt, vai tādu pašu zīmolu vai ļoti
līdzīgu jau neizmanto cits veikals vai persona. Pārbaudi gan
interneta meklētājā, gan arī preču zīmju datu
bāzēs.
Izvietojot
interneta veikalā informāciju par precēm, raugies, lai citu
personu preču zīmes tiktu minētas tikai tam absolūti
nepieciešamajā apmērā. Bez preču zīmes īpašnieka atļaujas nedrīkst attēlot tā preču zīmi vai, piemēram, tieši vai
netieši sniegt norādes, ka interneta veikals ir preču zīmes
oficiālais pārstāvis vai izplatītājs. Piemēram, neizvieto svešu
preču zīmju logotipus savas mājas lapas ievada daļā, ja neesi
saņēmis preču zīmes īpašnieka atļauju.
Veidojot
interneta veikala noformējumu, atceries arī par autortiesībām.
Neizmanto attēlus bez autora piekrišanas vai tādus internetā
iegūtus attēlus, kuru autors nav zināms. Droši vari izmantot
attēlus no speciālām vietnēm, kur skaidri sniegta autoru
piekrišana to izmantošanai, piemēram, shutterstock.com;
depositphotos.com; gettyimages.com; unsplash.com
(bezmaksas).
Saukļi – esi uzmanīgs, pirms lieto pārbaudi, vai tas nepieder
kādam citam.
https://www.db.lv/zinas/palidzes-uznemumiem-uzsakt-ekomercijas-biznesu-496059
2. Lolo pircējus un ievēro Datu regulu
Ar katru jaunu pirkumu Tu iegūsti klienta e-pasta adresi vai tālruņa numuru, kuram mārketinga departaments vēlēsies piedāvāt nopirkt vēl kaut ko. Savā interneta veikalā tas ir vieglāk, jo e-pasta adresi un telefonu klients uzticējis tieši jūsu uzņēmumam un varat paši palūgt piekrišanu individualizētai reklāmai, "Google Analytics" un reklāmas sīkdatnēm. Tu drīksti arī informēt klientu par līdzīgu preču vai pakalpojumu piedāvājumiem, kamēr klients nav atteicies no šādas iespējas. Identiskas iespējas būs pieejamas arī tad, ja lietosi "Magento", "Shopify" vai citus SaaS e-komercijas risinājumus.
Savukārt
legāli sūtīt piedāvājumus tiem klientiem, kurus iegūsti cita
uzņēmuma interneta veikalā, varētu būt sarežģītāk - pārbaudi
noslēgto līgumu! Daļa no e-tirdzniecības centriem ir atsevišķi
pārziņi, līdz ar to nodod Tev klientu datus tikai pasūtījuma
izpildei. Tādā gadījumā Tev klientiem un Datu Valsts inspekcijai
būs jāpiedāvā labi juridiski argumenti, kādēļ reklāma par
preci, nevis piegādes pakalpojumu, iespējama bez klienta
piekrišanas.
Piemēram,
Latvijas Datu Valsts inspekcija sodīja interneta veikalu ar EUR 7000
sodu par agresīvu SMS mārketingu situācijā, kurā patērētājs
vairākkārt lūdza veikalu SMS vairs nesūtīt. Tāpēc vislabāk ir
rast iespēju saņemt klienta piekrišanu arī e-tirdzniecības
centra vidē vai vienoties ar viņiem par Tavu līdzīgu preču vai
pakalpojumu reklamēšanu.
3. Ko patērētāju likumi Tev nestāsta?
Jebkuru pirkumu interneta veikalā, kura fiziskā persona veic privāti, uzskata par distances līgumu un tam jāatbilst Patērētāju tiesību aizsardzības likuma prasībām. Izvērstu informāciju par šīm prasībām atradīsi šajā Patērētāju tiesību aizsardzības centra skaidrojumā.
Papildus
tam atceries:
-
Jebkurā interneta veikalā jābūt viegli pieejamiem lietošanas noteikumiem. Ja to nav vai arī tiem nav paredzēts īpašs piekrišanas logs pie pasūtījuma apmaksas, Tev būs grūti strīdēties ar neapmierinātiem klientiem. Pēc iespējas ieliec tos arī viegli pieejamā sadaļā mājas lapā, lai klients tos vienmēr var atrast.
-
Saskaņā ar Latvijas likumiem lielākajai daļai preču ražotāja garantijas termiņš ir divi gadi. Tomēr sarežģītākām precēm tas ir garāks, t.sk., tāpēc, ka tas ir labs veids, kā pievilināt pircēju. Ja Tavu pārdoto preču ražotāji tām piemēro dažādus garantijas termiņus, norādi to pie katras preces apraksta.
-
Piegādes pieredze ir svarīga ne tikai, lai klients pēc iespējas ātrāk saņemtu preci, bet arī lai Tavs uzņēmums varētu rēķināties ar nopelnīto. Proti, 14 dienu atteikšanās tiesības rēķina no preces piegādes dienas. Ja Tavs piegādes partneris nevar nodrošināt piegādi 2 darba dienu laikā, Tev tas jāņem vērā naudas plūsmas plānošanā.