Edgars Cērps , AS "Longo Group" valdes loceklis
Lietotu auto tirdzniecības segmentā
Latvijā vienmēr bijušas nepilnības, un viena no lielākajām sektora problēmām ir
ēnu ekonomika. Aizvadītajā gadā Valsts ieņēmumu dienests (VID) konstatējis pārkāpumus
gandrīz visās lietotu auto tirgotāju pārbaudēs, kārtējoreiz nepārprotami
norādot uz problēmsituācijām lietotu auto tirgū un nepieciešamību sakārtot
nozari.
Jau pašlaik tirgū ir dalībnieki, kas iestājas par godprātīgu un
caurskatāmu darbību, jo ir ieinteresēti klientiem nodrošināt uzticamus
pakalpojumus un līdzdarboties kopējās valsts ekonomiskās situācijas uzlabošanā.
Tomēr efektīva nozares sakārtošana būs iespējama tikai tad, kad vairums tirgus
spēlētāju aptvers, ka pretlikumīga darbība nekad nekļūs par veiksmīgu un
plaukstošu ilgtermiņa biznesu.
Uzskatu, ka situācija lietotu auto tirgū ir
jārisina ne vien katram uzņēmējam individuāli pārdomājot savu darbību, bet arī politiskā
līmenī – ar efektīviem sodiem negodprātīgajiem spēlētājiem līdz pat to
ekonomiskās darbības apturēšanai nopietnu pārkāpumu gadījumā.
Pieejamāka cena ir viens no
faktoriem, kas motivē pircēju iegādāties lietotu vai mazlietotu, nevis jaunu
transportlīdzekli – lietotu auto tirgotāja "Longo" pieredze rāda, ka
vidēji lietota spēkrata iegādei pircējs tērē 7500 eiro. Šāda pircēja izvēle ir
ekonomiski pamatota, jo jauna spēkrata vērtība samazinās līdz pat trešdaļai
brīdī, kad spēkrats izbrauc no salona, bet par vidējo summu 7500 eiro ir
iespējams nopirkt salīdzinoši jaunu un kvalitatīvu lietotu auto, kas labi
kalpos.
Līdz ar to pieprasījums pēc lietotiem transportlīdzekļiem saglabājas
augsts, taču pelēkais bizness un izvairīšanās no nodokļu nomaksas, ko aizvien diemžēl
piekopj lielākā daļa tirgus spēlētāju, iedragā sektora pakalpojumu kvalitāti un
pircējiem liek apšaubīt uzticību lietotu auto tirgotājiem. Šī situācija ir
sekas nelikumīgiem skaidras naudas darījumiem un apzinātām nepilnībām
uzņēmējdarbībā, kuras, kā pārbaudēs noskaidroja VID, pieļāvuši 99 % izkontrolēto komersantu. Tā ir
netālredzīga uzņēmējdarbība, kas ilgtermiņā nespēs pastāvēt, līdztekus negatīvi
ietekmējot kopējo valsts ekonomisko situāciju un līdz ar to – katra valsts
iedzīvotāja dzīves kvalitāti.
VID pārbaudēs konstatējis, ka vairums
lietoto auto tirgotāju nenodrošina saimnieciskā darījuma izsekojamību, neievēro
transportlīdzekļu tirdzniecības noteikumus, neprecīzi kārto grāmatvedības
dokumentus. Tie ir nopietni pārkāpumi, jo šo principu ievērošanai būtu jābūt
katra sevi cienoša uzņēmēja prioritātei.
Šāda komersantu attieksme pret valstī
noteiktajiem likumiem tieši atspoguļo attiecības ar potenciālajiem klientiem.
!Ja uzņēmējs nav ieinteresēts pildīt pienākumu pret valsti, pastāv šaubas, ka
viņš atbildīgi izpildīs pienākumus pret pircējiem.
Ir jāmeklē risinājumi
situācijas uzlabošanai, un manā skatījumā daži no tiem būtu palielināt sodus likumpārkāpējiem
vai, fiksējot būtiskus pārkāpumus, uz noteiktu laiku aizliegt komersantam
darboties nozarē. Vēl viens risinājums, kas gan prasītu lielus resursus, varētu
būt regulārs lietotu auto tirgus uzraugs, kas spētu izsekot līdzi veiktajiem
darījumiem, pārdevēja sniegtās informācijas atbilstībai auto tehniskajam
stāvoklim.
Protams, šie risinājumi uzreiz neatrisinātu visas nozares problēmas,
taču mazinātu uzņēmēju vēlmi iesaistīties negodīgā spēlē, atstājot vietu komersantiem,
kuri darbojas atbilstoši likumam un sniedz pienesumu valsts ekonomikai. Ņemot
vērā, ka "Longo", kas neveido pat 1 % no visa tirgus, mēnesī PVN un citos
nodokļos Latvijā samaksā ap 90 000 eiro, tad pie nosacījuma, ka arī citi
spēlētāji godprātīgi maksā nodokļus, kopējais nozares ieguldījums valsts
budžetā varētu būt tuvu 10 miljoniem eiro mēnesī jeb aptuveni 120 miljoni gadā.
Nozares sakārtošanas interesēs vēlos
aicināt arī pircējus, pieņemot lēmumu par lietota vai mazlietota auto iegādi,
kārtīgi izvērtēt pakalpojuma sniedzēju, pārliecinoties, vai pie konkrētā
uzņēmēja varēs saņemt kvalitatīvus pakalpojumus un preci.
Pirmkārt, ieteicams
pārbaudīt publiski pieejamo informāciju par izvēlēto pakalpojuma sniedzēju,
pārliecināties, ka izraudzītais spēkrats Latvijā ir reģistrēts un pieprasīt arī
automašīnas vēsturi un tehniskā stāvokļa pamatojuma dokumentus. Godprātīgi un
uzticami pakalpojumu sniedzēji noteikti piedāvās visu šo informāciju, un,
piemēram, "Longo" nodrošina arī pēcpirkuma garantiju, šādi apliecinot preces
kvalitāti.
Vienmēr tirgotājam jāpieprasa arī darījuma pamatojuma dokuments un
norēķinus ieteicams veikt ar pārskaitījumu – ja pakalpojuma sniedzējs aicina
norēķināties skaidrā naudā un bez darījuma pamatojuma dokumenta, tas ir
nepārprotams rādītājs, ka uzņēmējdarbība tiek veikta pretlikumīgi. Tas ir arī
signāls, ka iegādātais spēkrats būs "kaķis maisā" jeb auto var būt noklusēti
defekti, par kuriem diemžēl nāksies maksāt pircējam, un negodprātīgais pārdevējs
atbildību neuzņemsies.