Eiropas Biznesa atbalsta tīkls/Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
E-komercija
ir tirdzniecības nākotne, uz ko būtisku
ietekmi atstājusi Covid-19 pandēmija. Tomēr pat pēc ārkārtējās
situācijas beigām iepirkšanās apjomi interneta vidē turpina
palielināties – aizvien
vairāk klientu vēlas iegādāties preci, nepametot savus mājokļus.
Taču kam jāpievērš uzmanība, lai darbojoties e-komercijā,
nepārkāptu noteikums.
Daudzi
Latvijas uzņēmumi jau sen pārdod savas preces tiešsaistē, bet
citi bija spiesti pārcelt tirdzniecību uz interneta vidi, lai
pandēmjas laikā saglabātu biznesu. Daudziem ir izveidotas savas
platformas, bet daži izmanto tādas pasaulē zināmas platformas kā "amazon.com", "Etsy" un citas. Turklāt tirdzniecība internetā paver
plašākas iespējas – pasaules tirgu iespējams sasniegt vien ar
pāris klikšķu palīdzību. Veikt tirdzniecību starptautiski nekad
vēl nav bijis tik viegli. Tomēr, arī veicot tirdzniecību
internetā, ir jāņem vērā virkne likumdošanas prasību. Turklāt,
ja pārdošana notiek starptautiski, jāapzinās, ka noteikumi
dažādās valstīs var atšķirties.
Ja
lielie uzņēmumi vairumā gadījumu jau labu laiku iepriekš
izmantoja e-komercijas iespējas, tad jaunās situācijas rezultātā
e-komersantu pulkam pievienojusies arī virkne jaunu, nelielu
uzņēmēju, kuriem fizisks veikals patiesībā nemaz nav
nepieciešams. Bieži vien tieši mazajiem uzņēmumiem, kuriem
digitālās
platformas dod iespēju efektīvi iegūt jaunus pircējus pasaules
tirgū, trūkst
zināšanu par likumdošanas normām, darbojoties e-komercijā.
Kam jāpievērš uzmanība?
Jaunākie
dati liecina, ka vairāk nekā puse no pārrobežu preču piegādēm
tiek veiktas, izmantojot trīs lielākās digitālās platformas. Kam
jāpievērš uzmanība, lai veiktu tirdzniecību uz jebkuru vietu
pasaulē?
Pirmkārt,
veicot
saimniecisko darbību internetā, nepieciešams Valsts ieņēmumu
dienestā (VID) reģistrēt tīmekļa vietni kā struktūrvienību.
Proti, ja tīmekļa vietnē ir iespējams pasūtīt (arī rezervēt)
un/vai apmaksāt preci vai pakalpojumu, tā jāreģistrē VID kā
struktūrvienība. Tīmekļa vietni jāreģistrē kā struktūrvienību
arī tādos gadījumos, ja tiek veikta cita veida darbība, no kuras
gūst ienākumus, piemēram, publicēti apmaksāti reklāmas banneri
vai tamlīdzīgi. Struktūrvienību VID reģistrē 10 dienu laikā
no lēmuma pieņemšanas par struktūrvienības izveidošanu tas
nodokļu maksātājs, kurš ir izveidojis šo struktūrvienību
(galvenais uzņēmums).
Otrkārt,
līdz ar straujo e-komercijas attīstību, mainās arī tās nodokļu
piemērošanas noteikumi – no nākamā gada Latvijā tiek plānots piemērot vienkāršotus PVN piemērošanas noteikumus
e-komercijas jomā. Lai gan izmaiņas vēl nav pieņemtas, grozījumu mērķis ir noteikt PVN piemērošanas vienkāršošanas
noteikumus e-komercijas jomā, nodrošinot godīgas konkurences vidi
Eiropas Savienības (ES) līmenī visiem uzņēmējiem neatkarīgi no
to reģistrācijas valsts.
Lai
aizsargātu dalībvalstu ieņēmumus un ES līmenī radītu
vienlīdzīgus konkurences apstākļus e-komercijas jomā, 2017. gadā
ir radīts regulējums attiecībā uz PVN piemērošanu darījumiem,
kas veikti e-vidē, atsevišķām normām stājoties spēkā
2019. gada 1. janvārī, bet pamatnormām būtu jāstājas
spēkā 2021. gada 1. janvārī.
No
2021. gada plānots paplašināt īpašā PVN režīma piemērošanas
tvērumu, radot iespēju reģistrēties vienā dalībvalstī un veikt
PVN samaksu par jebkādiem darījumiem, kas veikti e-vidē īpašā
PVN režīma ietvaros.
Kur
uzzināt aktuālo informāciju?
Attīstoties
e-komercijai, mainās arī tās noteikumi, tāpēc ne vienmēr
uzņēmumam ir iespēja izsekot līdzi aktuālākajām izmaiņām.
Par e-komercijas reģistrāciju un nodokļu maksāšanu citās
valstīs, reģistrāciju procesu, kā arī citiem likumdošanas
jautājumiem uzņēmumi var vērsties pie Eiropas Biznesa atbalsta
tīkla Latvijā (EEN), kur speciālisti, sazinoties ar EEN partneriem
attiecīgajās valstīs, uzņēmumiem sagatavo visu nepieciešamo
aktuālo informāciju.
Tāpat
EEN sniedz konsultācijas uzņēmumiem par pieejamo atbalstu, un MVU
uzņēmumiem jau tagad ir pieejams atbalsts, kas var palīdzēt
attīstīt e-komerciju starptautiskā līmenī - atbalsts
dalībai starptautiskajās digitālajās nozaru platformās. Drīzumā
būs pieejams atbalsts arī digitālā mārketinga pakalpojumiem.