Ņemot vērā tendences tirgū, Latvijā līdz 2030. gadam būs vairāk nekā 36 000 elektroautomobiļu, "Dienas Bizness" rīkotajā konferencē "Tīra enerģija transportam" prognozēja AS "Latvenergo" valdes loceklis Kaspars Cikmačs.

Lai arī joprojām elektroautomobiļu skaits Latvijā nav liels, tomēr tas palielinās arvien straujāk. Atbilstoši CSDD datiem 2019. gada sākumā bija reģistrēti 442 vieglie elektroautomobiļi, savukārt 2020. gada sākumā – jau 658, kas ir par 49% vairāk. Tas gan ir maz, salīdzinot ar kopējo reģistrēto automašīnu skaitu gadā, kas sasniedz 700 tūkstošus, taču vērojams pieaugums. 

Iemesli ir vairāki – lejupejošas cenas, automašīnu plašāks piedāvājums un arī iespējamais nobraucamais attālums - pirms pāris gadiem elektroauto varēja bez uzlādes nobraukt vien 100-150 kilometru, bet tagad vairāki modeļi ar vienu uzlādi var veikt 400-500 kilometrus, kas Latvijas mērogos vairums lietotājiem ir vairāk nekā pietiekams attālums, norāda K. Cikmačs.

Tādējādi, ņemot vērā esošo attīstības tempu, pēc "Latvenergo" prognozēm, Latvijā 2025. gadā varētu būt jau vairāk nekā 10 000 elektroautomobiļu, savukārt 2030. gadā – jau vairāk nekā 36 000. Iemesls kāpumam ir līdzīgs kā šobrīd pasaulē – no vienas puses, strauja tehnoloģiju attīstība,  arvien lielāka to pieejamība un infrastruktūras veidošanās, no otras, apzināti veidota politika elektromobilitātes ieviešanai, lai līdz 2050. gadam samazinātu CO2 izmešus.

Ap 2024.-2026.gadu elektroauto cena varētu izlīdzināties ar iekšdedzes dzinēju transportlīdzekļu cenu, kas arī veicinās pārdošanas apjomus. 

Daudziem aktīviem auto lietotājiem pilsētā jau tagad kopējās auto izmaksas ir lētākas - auto iegādāties ir dārgāk, taču katrs nobrauktais kilometrs maksā lētāk, jo elektrība ir lētāka un arī uzturēšanas izmaksas ir mazākas nekā tradicionālajiem transportlīdzekļiem, uzsver K. Cikmačs.

Viņš uzsver - bieži dzirdams apgalvojums, ka, lai saražotu elektroauto, tiek patērēts vairāk enerģijas, nekā ražojot automašīnu ar iekšdedzes dzinēju. Tā ir taisnība, taču, ja paskatās ilgākā termiņā, tad, braucot ar elektroauto, izmeši uz katru nobraukto kilometru nerodas, turklāt, ja tas tiek uzpildīts ar elektroenerģiju, kas ražota no atjaunojamajiem resursiem, tad ietekme uz vidi ir nesalīdzināmi mazāka. Vēl viens būtisks tīras vides aspekts.

Runājot par pieejamo infrastruktūru, viņš skaidro, ka šobrīd uzlādes punktu pietiek. Plānots, ka Latvijā līdz 2025. gadam būs vismaz 1000 publisko uzlādes punktu, līdz ar to auto īpašniekiem nevajadzētu satraukties, ka nebūs, kur uzlādēt automašīnu, turklāt daudzi īpašnieki plāno lādēt automašīnu mājās.

TEV VARĒTU INTERESĒT ARĪ: 

Elektroauto – stils vai izdevīgums?