Ikdienā mazinoties savstarpējam kontaktam, vēl vairāk ir nepieciešami mehānismi, kā darbinieki var uzturēt savstarpējo komunikāciju un izteikt atzinību.
Virtuālo apskāvienu sistēma "WunderHugs" ir veids, kā informācijas tehnoloģiju uzņēmums "Wunder" veicina atgriezeniskās saites sniegšanu ikvienam pieejamā veidā neatkarīgi no atrašanās vietas, ieņemamā amata vai temperamenta.
Uzņēmumam ir biroji trijās valstīs un arī pirms ārkārtējās
situācijas iestāšanās ikdienas darbs pārsvarā norit
starptautiskās komandās – projekta vai amata pienākumu ietvaros.
Rūpēs par dabu uzņēmums rūpīgi izvērtē nepieciešamību pēc
starptautiskiem lidojumiem, tāpēc nereti kolēģi daudz vairāk
laika pavada komunikācijā un sadarbībā ar kolēģiem citā
valstī. Tāpēc kolēģis, kuram otrs vēlas pateikties, "uzsist
uz pleca" vai uzmundrināt, ne vienmēr atrodas blakus. Tāpat
ne visi cilvēki ir ekstraverti un uz aktīvu komunikāciju vērsti,
tāpēc bija svarīgi atrast veidu, kā nodrošināt pozitīvu
atgriezenisko saiti, kas dzīvo pāri valstu vai pilsētu robežām
un personības iezīmēm.
Kopš
"WunderHugs" sistēmas ieviešanas līdz 2019. gada beigām
kolēģi viens otram nosūtījuši 53 tūkstošus apskāvienu, no
kuriem 13,2 tūkstoši bija Latvijā. Katram virtuālajam apskāvienam
tiek aprēķināta monetāra vērtība, balstoties uz konkrētās
nedēļas finanšu rādītājiem. Piemēram, pagājušā gadā vidējā
viena apskāviena bruto vērtība bija 3,80 eiro. No 2017. gada 14.
februāra līdz 2019. gada beigām prēmijās kopā izmaksāti 338,9
tūkstoši eiro, no tiem Latvijā – 19,3 tūkstoši eiro.
"WunderHugs"
netiek izmaksātas katru mēnesi. Reizi mēnesī tiek mests metamais
kauliņš. Uzmetot sešinieku, ar nākamo algu tiek izmaksāta uzkrātā
prēmija. Ja sešinieku neuzmet, tad nākamreiz kauliņš tiks mests
pēc mēneša un būs pieejami jau divi metieni. Ja atkal netiek
uzmests, gaida nākamo mēnesi un sešinieka uzmešanai tiek doti
trīs mēģinājumi utt. "Tādējādi izveidojas prēmijas
uzkrājums – jo ilgāku periodu tās netiek izmaksātas, jo lielāka
summa iekrāsies," skaidro Zane Ābelīte–Medne, "Wunder" sabiedrisko attiecību speciāliste.
Katram
darbiniekam "WunderHugs" sistēmā ir pieejami virtuālie
apskāvieni, ko nosūtīt citiem kolēģiem. Katru nedēļu ir
pieejami pieci apskāvieni. Iepriekšējās nedēļas nenosūtītos
apskāvienus nav iespējams uzkrāt. Virtuālo "apskāvienu"
ir iespējams nosūtīt gan anonīmi, gan atklāti. Saņemtās ziņas
var redzēt un izlasīt pēc nedēļas. Nav ierobežojumu, par ko tie
tiek piešķirti – par labu padomu, atbalstu, kopīgu projektu,
dzimšanas dienu, par uz biroju atnestajiem āboliem vai ko citu.
Apskāvienu sistēmu lieto visi uzņēmuma darbinieki, neatkarīgi no
ieņemamā amata.
"Wunder"
lepojas ar uzņēmuma kultūru, kur galvenais kritērijs lēmumu
pieņemšanā ir cilvēku vajadzības. "Veidojam ciešas
attiecības ar saviem darbiniekiem, uzklausām, iesaistām svarīgu
lēmumu pieņemšanā, kā arī dodam iespēju pašiem realizēt
projektus un ieceres. Tāpēc likumsakarīgi, ka, domājot par
prēmiju sistēmas ieviešanu uzņēmumā, tika nolemts, ka komanda
pati zina vislabāk, kurš ir pelnījis īpašu uzslavu un bonusu, un
nav vajadzības prēmiju piešķiršanas procesā iesaistīt uzņēmuma
vadību," stāsta Z. Ābelīte–Medne.
"WunderHugs"
pirmsākumi meklējami 2013. gadā, kad somu kolēģi nāca klajā ar
pirmo prototipu. Tā bija "Google" aptaujas forma un
informācijas apkopošana prasīja daudz manuāla darba. Lai šo
procesu automatizētu, viens no somu kolēģiem izstrādāja tieši
šim mērķim paredzētu tiešsaistes rīku. To 2015. gadā sāka
izmantot arī citas "Wunder" pārstāvniecības. Sākotnēji
sistēma kalpoja tikai atgriezeniskās saites došanai, bet kopš
2017. gada 14. februāra sasaistīta arī ar uzņēmuma prēmiju
sistēmu.
"Apskāvienu sistēma ir lielisks veids, kā nodot un saņemt atgriezenisko saiti. Saskaņā ar Metropolijas Lietišķo zinātņu universitātes studentu 2018. gadā veikto aptauju "Wunder" darbinieki uzskata, ka "WunderHugs" samazina dažādas barjeras (kautrīgums, citu cilvēku klātbūtne, nav īstā vieta un laiks u.c.) atgriezeniskās saites došanai. Šāda sistēma veicina pozitīvismu darba vietā un uzlabo mikroklimatu, kā arī ir labs rīks vienlīdzības principu ievērošanai," teic Z. Ābelīte–Medne.