Tikai
14,1% iedzīvotāju, kuru vecākiem ir pamatskolas vai zemāka
izglītība, nākotnē paši ir ieguvuši augstāko izglītību,
turpretim – 62,8% iedzīvotāju ar augstāko izglītību arī
vecākiem ir bijis šāds izglītības līmenis, liecina Centrālās
statistikas pārvaldes (CSP) dati par 2019. gadu.
Vecāku
iegūtais izglītības līmenis ir svarīgs faktors, kas ietekmē
viņu bērnu turpmāko sociāli ekonomisko situāciju, ko var
skaidrot ar vecāku spēju finansiāli atbalstīt bērnu studijas un
arī veidot bērnu izpratni par izglītības nozīmi viņu turpmākajā
dzīvē.
Ja laikā, kad personām bija 14 gadi, viņu vecākiem bija
pamatizglītība vai zemāka, tikai 14,1 % iedzīvotāju jau
pieaugušo vecumā (25-59 gadi) ir augstākā izglītība, 68,6 % ir
vidējā izglītība un 17,3 %, līdzīgi kā vecākiem, ir
pamatskolas izglītība vai zemāka.
Savukārt 62,8 % bērnu, kuru
vecākiem bija augstākā izglītība, arī paši to savas dzīves
laikā ir ieguvuši, 34,8 % ir ieguvuši vidējo un tikai 2,4 %
pamatskolas izglītību vai zemāku.
Ja
bērniem 14 gadu vecumā bija vecāki ar augstāko izglītību, tad
tikai 9,8 % no tiem pieaugušo vecumā pieder trūcīgākajai ienākumu grupai,
bet 36,0 % – turīgākajai. Savukārt starp tiem, kuru
vecākiem bija pamatizglītība vai zemāka, 27,0 % pieder
trūcīgākajai grupai un tikai 11,7 % –
turīgākajai. Aptuveni ceturtdaļa (28,5 %) mazāk izglītoto vecāku
bērnu pieaugot dzīvo zem nabadzības riska sliekšņa, pretstatā –
tikai 9,3 % augstāk izglītoto vecāku bērnu.
Vecāku
izglītības līmenis ir saistīts arī ar viņu pieaugušo bērnu šī
brīža nodarbinātības statusu. Starp zemāk izglītoto vecāku
bērniem šobrīd ir nodarbināti 73,2 %, bet starp augstāk
izglītoto vecāku bērniem – 83,3 %.
Datu
avots ir 2019. gadā CSP veiktā iedzīvotāju aptauja par
ienākumiem un dzīves apstākļiem, kurā iekļauts jautājumu loks
par bērnības situāciju. Tajā personām vecumā no 25 līdz 59
gadiem vajadzēja raksturot savas mājsaimniecības situāciju
(vecāku izglītības līmeni, mājsaimniecību finansiālo situāciju
u.c.) laikā, kad viņiem bija 14 gadi.