Novembra sākumā Rīgā, Ģertrūdes ielā atklāts salons BG Suits, kas piedāvā gan pasūtīt individuāli šūtus uzvalkus, gan iegādāties jau gatavus.

Ideja par salona atvēršanu uzņēmuma īpašniekiem bijusi jau kādu laiku. Sākotnēji uzņēmums plānoja nodarboties tikai ar individuāli šūtiem apģērbiem un apaviem, nodrošinot, ka klientu vizītes būs individuālas, slēgta tipa un veltītas konkrētajam cilvēkam.

"Sapratām, ka Latvijā auditorija ir mazliet citādāka, tāpēc nolēmām kļūt pieejamāki," atzīst BG Suits vadītāja Sandra Lipora. Līdz šim uzņēmums piecus gadus darbojās Blaumaņu ielā.

"Šeit esam atvērušies kā salons un veikals ar jau gatavo kolekciju, ar kuru pārkāpām saviem principiem, iedomām, ka visu šūsim tikai pēc cilvēka izmēriem. Sapratām, ka cilvēki mūsdienās ir steidzīgi, apģērbs ir nepieciešams ātri un uzreiz. Sākām ar krekliem, tad sekoja arī gatavās kolekcijas apavi, kuru dizainu arī paši veidojām, sadarbojoties ar apavu zīmolu WIMS. Visus apģērbu dizainus esam veidojuši paši, gājuši tam cauri – kvalitātes kontrolei mūsu darbinieki ir nēsājuši visu, sākot no zeķēm, lai saprastu, vai klientiem būtu ērti valkāt," stāsta S.Lipora.

Uzņēmuma īpašnieki salona vietu vēlējās tādu, kas ir pietiekami redzama, ar lielu cilvēku plūsmu. Visi noteikumi bija par labu jaunajai vietai Ģertrūdes ielā. Iepriekš jaunā salona vietā atradās restorāns Odesa.

S.Lipora novērojusi, ka jaunatvērto salonu klienti jau pamanījuši, tostarp arī jauni. Viņasprāt, salona vieta ir veiksmīgi izvēlēta, jo blakus atrodas daudz un dažādi biroji, piemēram, advokātu, juristu un finanšu nozares, kas uzņēmuma vadītājas ieskatā ir viena no salona mērķauditorijām.

BG Suits salonā pieejama arī gatava kolekcija, piemēram, uzvalki, kuriem drēbniekam atliek vien atšūt bikšu galus, lai tie būtu gatavi nēsāšanai. Ja klientam nepieciešams kas specifiskāks, tiek veikti individuāli pasūtījumi. Ierasti uzvalka tapšanas process aizņem aptuveni pusotru mēnesi. Vīriešiem ir iespēja izvēlēties no vairāk nekā 1000 dažādiem audumu veidiem.

"Audumi pārsvarā ir no Itālijas, jo ar šo valsti ir apgūta loģistika. Viņiem ir sava uzvalku vēsture, līdz ar to mēs balstāmies vai uz Itālijas vai Lielbritānijas pieredzi, no kurienes tas stils ir nācis un to mēs ieviešam šeit. Kreklu audumus iepērkam no Taizemes, jāatzīst, ka viņi pārspēj Eiropu un ir sapratuši, kuri audumi der un kuri neder, kas kalpo labāk un kas nē. Esam sapratuši, ka ne vienmēr augstākās kvalitātes kokvilna vīriešiem ir parocīga, jo vairāk burzās, tāpēc būtu jābūt nelielam poliestera piejaukumam, tas kreklu valkāšanu dara patīkamāku, tādi ir vieglāk kopjami,  plusu ir vairāk nekā mīnusu," komentē uzņēmuma tirdzniecības vadītājs Nauris Liepiņš.

"Šī ir džentlmeņu, vīriešu pasaule. Mēs varam nokomplektēt vīrieti no A līdz Z. Viņam vairs nekur citur nebūs jāiet, aksesuāri, aproču pogas, kaklasaites, tauriņi. Viss klasiskai garderobei," domā S.Lipora.

Salons nemitīgi strādā pie jauniem produktiem, piemēram, jaunākais BG Suits produkts ir merino vilnas džemperi ar augsto apkakli. Tie pēc uzņēmuma pasūtījuma tiek ražoti Ogrē. "Mēģinām savus partnerus pēc iespējas vairāk piesaistīt no Latvijas. Mūsu pieredze rāda, ka ārvalstīs komunikācija neizvēršas tik laba. Uzskati par kvalitāti pie mums un ārvalstīs atšķiras. Līdz ar to, aizvien mazāk sadarbojamies ar ārvalstīm," komentē S.Lipora.

Uzņēmuma klienti ir 80% Latvijas iedzīvotāji un 20% ārvalstu. Kā novērojis N.Liepiņš, tad Latvijā galvenie klienti ir sabiedrībā atpazīstami cilvēki – lielu uzņēmumu vadītāji, bijušie prezidenti, premjeri u.c. Tāpat salons sadarbojas ar Dinamo Rīga, kuriem jau trešo sezonu šuj tērpus.

"Grūti nodalīt, vai mūsu klientiem ir īpašas pazīmes, bet tie ir kungi, kuri vēlas izskatīties izsmalcināti un klasiski, būt džentlmeņi ne tikai uzvedībā, bet arī izskatā. Tajā pašā laikā arī oriģināli, jo otru šādu apģērbu neatradīsi. Viņi vēlas atšķirties, tie ir veiksmīgi cilvēki. Ir ļoti daudz juristi, advokāti, piloti, kā arī sportisti, piemēram, futbolisti, hokejisti, basketbolisti. Sportistiem augumi ir sarežģīti, komplicēti un tie nav standarta, tāpēc viņiem ir lielākas problēmas iegādāties jau gatavu uzvalku. Atnākot pie mums, uzvalku var pielāgot savam augumam. Kristaps Porziņģis vēl nav mūsu klients, bet gan jau nākotnē būs. Arī bokseri, kuriem ir izteikta muskuļu masa," komentē N.Liepiņš.

"Sportistiem ikdiena paiet sporta tērpā, tāpēc tam ir jābūt maksimāli ērtam, līdz ar to, kā es saku, mūsu uzvalki rada atkarību. To var panākt tikai individuāli šujot. Pastāvīgajiem klientiem ir vairāki mūsu uzvalki. Tā ir vīriešu atkarība. Līdz ko viņi saprot, kā ir nēsāt individuāli šūtu uzvalku, uz gatavu uzvalku veikaliem viņi vairs pat neskatās," uzskata S.Lipora.

BG Suits individuāli šūtu uzvalku cenas variē no 700 līdz 1800 eiro. Starpība cenā starp jau gatavu un individuāli šūtu uzvalku ir aptuveni 20%. Ekskluzīvākie ir Bespoke uzvalki, kuru šūšanā tiek izmantoti zirgu sari, kas ir sena drēbnieku metode. Tā ir augstākā pilotāža un ar rokām tiek šūti, piemēram, arī pogu caurumi. 

"Strādājot ar Latvijas kungiem esmu novērojis, ka vīrieši kļūst drosmīgāki gan audumu, gan krāsu izvēlē. Ir konkrēti cilvēki, kas atnāk un pasaka – es nevēlos izskatīties kā Simsons vai Lembergs un ir tādi, kas pasaka, ka tieši tā vēlas izskatīties. Patiesībā Latvijā nemaz nav tik daudz to kolorīto vīriešu, kas nebaidās miksēt dažādas krāsas. Man ir prieks, ka stereotipi lūzt un pamazām mēs kļūstam drosmīgi. Otrs nozīmīgs faktors ir tas, ka sievietes iedrošina vīriešus būt drosmīgākiem. Viņas labāk saredz to kā vīrietim vajadzētu izskatīties, kādas krāsas vajadzētu izvēlēties. Skaidrs, ka dominē tumši zilie un pelēkie toņi, kas ir klasiski. Izvēle sākas ar to. Bet vēlāk klients atkāpjas no tā un ielec trakākā domā. Ir jātur balanss, ja cilvēkam ir daudz naudas, tad viņš var nopirkt vienu uzvalku, kas ir ļoti pamanāms, bet jārēķinās ar to, ka katru reizi uzvelkot šo uzvalku, visiem būs tā sajūta, ka tas ir tas pats uzvalks. Ja izdodas atrast vidusceļu, ka uzvalks ir pietiekami pamanāms, bet tajā pašā laikā nav tik uzmācīgs, ka kaut kādā brīdī apnīk, tad tas ir labākais veids. Es tā iedrošinu klientus izvēlēties audumu un saprast, vai viņš to uzvalku varēs uzvilkt nākamo gadu, pēc pieciem gadiem. Uzvalki tiek šūti ar tādu domu, ka tie kalpos visu dzīvi, protams, ja nebūs būtiskas izmaiņas ķermeņa uzbūvē. Mūsu bonuss, ka klientiem, uzšujot uzvalku, visa tā nēsāšanas mūža garumā korekcijas veicam bez maksas," komentē N.Liepiņš.

Viņaprāt, katra vīrieša garderobē ir jābūt vienam smokingam, vienam bleizerim – tas nozīmē, ka tā ir žakete, kuru iespējams uzvilkt arī pie džinsiem, noteikti jābūt arī tumši zilam uzvalkam, tāpat ar viens uzvalks varētu būt brīvā stila uzvalks. Kopumā būtu jābūt aptuveni pieciem uzvalkiem.

Arī S.Lipora novērojusi, ka Latvijā vīrieši seko modei. "Ja atceras, kā mēs izskatījāmies, kad tikko atvērāmies, tad modē bija klasiskas bikses, vienkāršs krekls bez žaketes un vestes. Man šķiet, ka ar savu parādīšanos Latvijas tirgū esam atgādinājuši vīriešiem, ka pastāv arī vestes, trīsdaļīgs uzvalks. Tagad klienti kļūst prasīgāki, viņi jau nāk ar bildēm un norāda kā vēlas izskatīties. Viņi ir kļuvuši drosmīgāki un sāk izskatīties daudz labāk. Modes lietas bieži vien notrulina klasiku. Var redzēt, ka klienti piedomā pie sava stila," domā S.Lipora.

N.Liepiņš piekrīt, ka kopš 90.gadiem ir iespēja ceļot pa pasauli un redzēt kā ģērbjas citur un gūt iedvesmu ne tikai internetā un televīzijā. "Rīga bija spēcīga un bagāta tieši ar to, kā mēs šeit ģērbāmies un izskatījāmies - gan sievietes, gan vīrieši. Ienākot citai varai, tas pamainījās un tagad tam ir laiks atdzimt un atkal izskatīties labāk par visiem. Cerams, ka mēs esam atgriezuši Rīgā un Latvijā džentlmeņu kultu. Cilvēki piedomā ne tikai pie apģērba, bet arī pie manierēm," uzskata N.Liepiņš.

Uzņēmums attīstās un plāno piedāvāt jaunus produktus, piemēram, ādas izstrādājumus– sākot no cimdiem līdz vīriešu portfeļiem, makiem un dažādiem citiem aksesuāriem.

"Redzu, ka nākotnē katram klientam varētu izstrādāt lekālu, kas glabātos arhīvā. Šobrīd katram klientam mēs ņemam mērus, tad nākotnē katram mūsu klientam ir lekāls. Tā būtu nākamā latiņa, kuru vēlētos sasniegt. Klientu bāze mums ir liela, bet ne tik liela, lai mēs to nevarētu izdarīt," norāda N.Liepiņš.

Tāpat salons plāno attīstīties citās Latvijas pilsētās, kā arī ārpus Latvijas, piemēram, Baltijas valstīs. Jau šobrīd uz salonu Rīgā brauc klienti no Skandināvijas, Norvēģijas, Krievijas, Lielbritānijas, jo pie viņiem uzšūt šādu apģērbu ir daudz dārgāk.