#Labi zini, kas ir IKEA, bet nekad neesi dzirdējis par Muji? Nekas, pēc četrdesmit gadiem mēs, iespējams, zināsim pēdējo tikpat labi kā pirmo.

Labi zini, kas ir IKEA, bet nekad neesi dzirdējis par Muji? Nekas, pēc četrdesmit gadiem mēs, iespējams, zināsim pēdējo tikpat labi kā pirmo.

Tieši četras desmitgades jaunāka ir Muji mājokļa un dzīvesstila koncepcija. Līdzās Konmari kārtošanas-uzkopšanas metodei un Uniqlo lētā kašmira džemperiem Muji ir viens no populārākajiem Japānas kultūrekonomikas eksporta balstiem.

Tas aizsākās kā japāņu lielveikalu ķēdes Seiyu neliela preču līnija, bet atsevišķs veikals tika atvērts 1983.gadā. Tolaik to vēl dēvēja par mēli mežģošo Mujirushi Ryohin jeb tulkojumā Bezzīmola kvalitatīvas lietas, un tā moto bija Zemākai cenai ir iemesls (Lower priced for a reason). Nu nosaukums ir saīsināts līdz tīkamākajam Muji. Japānā ir 418 šī bezzīmola veikali, bet pasaulē to ir 403, un tā apgrozījums sasniedzis 333,3 miljardus jēnu jeb aptuveni 2,5 miljardus eiro (2016.-2017.finanšu gada dati).

Kā DB apliecina kompānijas Eiropas birojā, veikala atvēršana Baltijas valstīs, tostarp Latvijā, pašlaik nav plānota, toties grandiozus plānus kompānija saista ar tai daudz tuvāko Ķīnu.

Tāpat kā Ikea, arī Muji tiecas radīt mantas, kas ir funkcionālas, vienkāršas un par adekvātu samaksu. Japāņu dizaineris Naoto Fukusava (Naoto Fukusawa), kas sadarbojies ar kompāniju, Muji stilu raksturojis kā «supernormālu» – tas ir stils, ko raksturo tik «saprātīga ērtība», ka šķiet – lietas tev pieder jau mūžību. Savukārt citi dizainkomentētāji Muji estētikas aprakstam lieto tādus vārdus kā pasaulīgs, bezrišu, Bauhaus stila un minimālistisks. Piedāvāto preču skaita ziņā Muji gan nav ne tuvu minimālistisks, kaut krietni pieticīgāks par IKEA, – preču ir vairāk nekā septiņi tūkstoši, un tās ietver ne tikai dīvānus, lampas un vāzes, bet arī sadzīves elektroniku, apģērbu un kosmētiku. Tas viss ir īpašajā Muji stilā, kas nozīmē arī krāsu paleti, kam nekad nav ļauts pārkāpt balts-bēšs-brūns-akmens pelēks-ūdens zils robežas un ko divos vārdos var dēvēt par «dabiskiem toņiem». «Muji koncepcijas būtība – vienkāršība, aksētiskums un tas, kā lietas tiek brīvi integrētas dzīvojamā telpā, – tās visas ir kvalitātes, kas raksturīgas Japānas tradicionālajai arhitektūrai,» skaidro Muji radošais direktors Kazuko Koike (Kazuko Koike) promocijas grāmatā.

Visu rakstu Kā japāniski sauc IKEA? lasi 26. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.

Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.