Jolanta Sēnele, speciāli DB
#Labi zini, kas ir IKEA,
bet nekad neesi dzirdējis par Muji? Nekas, pēc četrdesmit gadiem mēs,
iespējams, zināsim pēdējo tikpat labi kā pirmo.
Labi zini, kas ir IKEA,
bet nekad neesi dzirdējis par Muji? Nekas, pēc četrdesmit gadiem mēs,
iespējams, zināsim pēdējo tikpat labi kā pirmo.
Tieši četras
desmitgades jaunāka ir Muji mājokļa un dzīvesstila koncepcija. Līdzās
Konmari kārtošanas-uzkopšanas metodei un Uniqlo lētā kašmira džemperiem
Muji ir viens no populārākajiem Japānas kultūrekonomikas eksporta
balstiem.
Tas aizsākās kā japāņu lielveikalu ķēdes Seiyu neliela
preču līnija, bet atsevišķs veikals tika atvērts 1983.gadā. Tolaik to
vēl dēvēja par mēli mežģošo Mujirushi Ryohin jeb tulkojumā Bezzīmola
kvalitatīvas lietas, un tā moto bija Zemākai cenai ir iemesls (Lower
priced for a reason). Nu nosaukums ir saīsināts līdz tīkamākajam Muji.
Japānā ir 418 šī bezzīmola veikali, bet pasaulē to ir 403, un tā
apgrozījums sasniedzis 333,3 miljardus jēnu jeb aptuveni 2,5 miljardus
eiro (2016.-2017.finanšu gada dati).
Kā DB apliecina kompānijas Eiropas
birojā, veikala atvēršana Baltijas valstīs, tostarp Latvijā, pašlaik nav
plānota, toties grandiozus plānus kompānija saista ar tai daudz tuvāko
Ķīnu.
Tāpat kā Ikea, arī Muji
tiecas radīt mantas, kas ir funkcionālas, vienkāršas un par adekvātu
samaksu. Japāņu dizaineris Naoto Fukusava (Naoto Fukusawa), kas
sadarbojies ar kompāniju, Muji stilu raksturojis kā «supernormālu» – tas
ir stils, ko raksturo tik «saprātīga ērtība», ka šķiet – lietas tev
pieder jau mūžību. Savukārt citi dizainkomentētāji Muji estētikas
aprakstam lieto tādus vārdus kā pasaulīgs, bezrišu, Bauhaus stila un
minimālistisks. Piedāvāto preču skaita ziņā Muji gan nav ne tuvu
minimālistisks, kaut krietni pieticīgāks par IKEA, – preču ir vairāk
nekā septiņi tūkstoši, un tās ietver ne tikai dīvānus, lampas un vāzes,
bet arī sadzīves elektroniku, apģērbu un kosmētiku. Tas viss ir īpašajā
Muji stilā, kas nozīmē arī krāsu paleti, kam nekad nav ļauts pārkāpt
balts-bēšs-brūns-akmens pelēks-ūdens zils robežas un ko divos vārdos var
dēvēt par «dabiskiem toņiem». «Muji koncepcijas būtība – vienkāršība,
aksētiskums un tas, kā lietas tiek brīvi integrētas dzīvojamā telpā, –
tās visas ir kvalitātes, kas raksturīgas Japānas tradicionālajai
arhitektūrai,» skaidro Muji radošais direktors Kazuko Koike (Kazuko
Koike) promocijas grāmatā.
Visu rakstu Kā japāniski sauc IKEA? lasi 26. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.
Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.