Šā gada 7.maijā robežkontroli Ostendē, Beļģijā sasniedza sūtījums no Lielbritānijas, kuru pieveda 12m garš alumīnija kuģītis, kas tikko bija šķērsojis Lamanša šaurumu bez neviena cilvēka uz klāja, ziņo BBC. Tas liek uzdot jautājumu, vai tā ir kuģniecības nākotne? 

Bez apkalpes vadāmā kuģa dizainu izstrādāja un attīstīja uzņēmums «Hushcraft». To izgatavoja uzņēmums «SaeKIT», kurš par paveikto darbu ieguva 4 miljonu dolāru balvu, piedaloties Japānas organizācijas Nippon Foundation rīkotajā konkursā. Kuģis tika nominēts par sasniegumiem autonomā jūras izpētē un kartēšanā.

Pirmajā veiksmīgi piegādātajā sūtījumā atradās 5kg smaga kaste ar vietējām delikatesēm - austerēm, un tas bija pasaulē pirmais  komerciālais sūtījums bez cilvēku tiešas piedalīšanās. Kamēr kuģis atradās jūrā, to no krasta kontroles dienesta Tollesburijā, Eseksā novēroja četri cilvēki.

«Hushcraft» saredz, ka šādi kuģi varētu kļūt par kuģniecības nākotni. Tie būs izdevīgāki, jo samazināsies ne tikai tiešās izmaksas, bet tiek ietaupīta vieta arī uz klāja, kas nozīmē - paliek vairāk vietas kravai. Jaunie kuģi ir dabai draudzīgi, jo izmanto elektrisku piedziņu, kā arī, pateicoties mazajam izmēram, var tikt apkalpoti mazās ostās. Iespējams kādu dienu tie varētu aizvietot ceļa transportu kā videi draudzīgāka alternatīva.

Pagaidām gan ir arī skeptiski viedokļi, kā iemeslu minot pilnīgu paļaušanos tikai uz tehnoloģiju, kas vada šos kuģus. Ja komunikācijā starp vadības bāzi un kuģiem rastos problēma, tie varētu pazust un kļūt par spoku kuģiem. Kā arī būtisks drošības aspekts ir tas, ka tie varētu kļūt par vieglu mērķi jūras laupītājiem.

Tas arī nozīmētu izmaiņas darba tirgū. 

Lai testētu jauno tehnoloģiju, plānots, ka nākamgad «SaeKIT» kuģis šķērsos Atlantijas okeānu. Taču, pirms šāda kuģniecība būs iespējama plašākā mērogā, jāattīstās arī likumdošanai, kas pieļautu internacionālu jūru šķērsošanu kuģiem bez apkalpes.