
Latvijas lidsabiedrība airBaltic paziņo par sadarbības uzsākšanu ar SIA UPB Nams, lai lidostā Rīga būvētu kravu angāru Baltic Cargo Hub.
Šis modernais angārs kļūs par lielāko specializēto aviācijas kravu apstrādes centru Latvijā un vadošo centru Baltijā, nostiprinot lidostas kā vadošā gaisa kravu pārvadājumu mezgla pozīcijas. Jaunbūvei būs tieša piekļuve kravu apkalpošanas peronam, padarot kravu importa, eksporta un tranzīta procesus ātrus un vienkāršus.
Latvijas
Republikas satiksmes ministrs Kaspars
Briškens:
“Baltic
Cargo Hub
ir nozīmīgs attīstības punkts Latvijas aviācijas nozarei, kas
nostiprina mūsu pozīcijas reģionālajā aviācijas kravu
pārvadājumu un loģistikas kartē. Šis modernais centrs ne tikai
apliecina mūsu apņemšanos uzlabot Latvijas loģistikas iespējas,
bet arī stiprina mūsu stratēģisko redzējumu, lai izmantotu
aviāciju ekonomiskās izaugsmes un starptautiskās tirdzniecības
veicināšanai. Ar šādām iniciatīvām mēs ne tikai paplašinām
savu infrastruktūru, bet arī veidojam tiltus, kas savieno Latvijas
uzņēmumus ar pasauli, veicina inovācijas un uzlabo mūsu valsts
konkurētspēju.”
airBaltic
prezidents un izpilddirektors Martins
Gauss
(Martin
Gauss):
“2023. gadā airBaltic
piegādāja vairāk nekā 9 400 tonnas kravu un pasta sūtījumu,
saglabājot lielākā avio kravu un pasta sūtījumu pārvadātāja
statusu lidostā Rīga.
Taču mūsu pašreizējais kravu angārs, kas ir būtisks mūsu
darbībai, drīzumā
tiks nojaukts, lai atbrīvotu vietu Rail
Baltica
dzelzceļam.
Topošais
Baltic
Cargo Hub
ievērojami
palielinās mūsu apstrādes kapacitāti lidostā Rīga,
ļaujot apstrādāt līdz 45 000 tonnu kravu gadā. Šī attīstība
ne tikai palielinās lidostā apstrādāto kravu apjomu, bet arī
nodrošinās ievērojamus ieguvumus airBaltic.
Kopumā šis projekts ir nozīmīgs pagrieziena punkts lidsabiedrībai
un Latvijas aviācijas nozarei kopumā, nosakot jaunus standartus
aviācijas kravu apkalpošanā un loģistikā reģionā.”
UPB
Nams
valdes priekšsēdētājs Kaspars
Rožkalns:
“Šis būs tehnoloģiski izaicinošs un intensīvs projekts, kas
prasīs ciešu un efektīvu sadarbību visu iesaistīto pušu starpā
– taču tieši šādi industriāli projekti ir UPB
Nams
stiprā puse. Mēs novērtējam arī airBaltic
apņemšanos jauno gaisa kravu centru būvēt atbilstoši BREEAM
ilgtspējas standartiem, apliecinot uzņēmuma ilgtermiņa domāšanu.
Šīs investīcijas noteikti veicinās arī Latvijas starptautisko
konkurētspēju avio loģistikā, tāpēc priecājamies, ka ar savām
prasmēm un zināšanām varam vadīt šī projekta būvniecības
procesu.”
Lidostas
Rīga
valdes priekšsēdētāja Laila
Odiņa
norāda: “Mūsu nacionālā lidsabiedrība airBaltic
šobrīd ir lielākais aviācijas kravu un pasta sūtījumu
pārvadātājs lidostā Rīga.
Esam pārliecināti, ka jaunais kravu apstrādes centrs optimizēs un
uzlabos kravu apkalpošanas procesus, sniedzot papildu ieguvumus gan
lidsabiedrībai, gan tās klientiem.”
Šobrīd
Latvijā aviācijas kravu pārvadājumu apjoms aptver četras
galvenās darbības jomas – augstvērtīgu preču eksports un
imports, pasta un e-komercijas sūtījumu pārvadājumi, aviācijas
kravu tranzīta pakalpojumi un nemilitāro preču tranzīts.
Starptautiskā līmenī aviācijas kravu pārvadājumi veido 1% no
tirdzniecības apjoma un 35% no tās vērtības, demonstrējot, ka
valstis ar attīstītiem gaisa kravu tīkliem gūst ievērojamu
ekonomisku labumu.
Jaunais
Baltic
Cargo Hub
būs
aprīkots ar modernāko pusautomātisko kravu apstrādes iekārtu –
Materiālu
apstrādes sistēmu
(MHS) ar pasta šķirotāju. Šie uzlabojumi ievērojami uzlabos
apkalpošanas efektivitāti kravu pārvadājumiem gan pasažieru
lidmašīnās, gan specializētajos kravas gaisa kuģos.
Baltic
Cargo Hub
ir projektēts tā, lai nodrošinātu pilnīgas specializēto kravu
apstrādes iespējas ar īpašām telpām ar kontrolētu temperatūru
farmācijas produktiem un tādām
precēm,
kas ātri bojājas. Tāpat būs telpas, kas paredzētas bīstamām
kravām, dzīviem dzīvniekiem un vērtīgām kravām.
Turklāt
centra konstrukcijā ir integrētas būtiskas funkcijas Pārtikas
un veterinārajam dienestam un
muitas kontroles punktam.
Projekta
izstrādē tika izmantota būvju
informācijas
modelēšana
(BIM) – tehnoloģija, kas tiks izmantota arī būvniecības posmā.
Centrā,
kura platība būs 6 895 m², aptuveni 5 000 m² tiks atvēlēti
kravu apstrādes telpām un aptuveni 2 000 m² – biroju telpām.
Projekts ir vērsts uz ilgtspējīgi veidotu vidi, ko apliecina
BREEAM
sertifikāts.
Galvenie
projekta sadarbības partneri:
Izpildītājs: SIA UPB Nams
Ģenerālprojektētājs: SIA OZOLA & BULA, arhitektu birojs
Būvuzraugs: SIA Būvuzraugi LV
BIM konsultants: SIA ITED
BREEAM vērtētājs: VESTA CONSULTING UAB, Lietuva
Tehnoloģiju konsultants: BeCon Projects GmbH
Tehnoloģiju piegādātājs: Lödige Systems GmbH
Plānotais
projekta īstenošanas periods ir 12 mēneši.