"Covid-19" krīze skar ne tikai uzņēmējus, bet arī darba ņēmējus un katram, kurš spējīgs pierādīt krīzes tiešo ietekmi, būtu jāsaņem valsts atbalsts, uzskata Latvijas aviācijas arodbiedrības valdes priekšsēdētāja Dace Kavasa.
"Centīsimies
uz samilzušo problēmu norādīt rītdienas, 24. marta, valdības
sēdē, jo līdz šim aviācijas nozarē darbinieku atbalsts atstāts
novārtā," "Dienas
Biznesam" norādīja D. Kavasa.
Šobrīd
aviācija ir viena no nozarēm, kuru Covid-19 krīze skāra
pirmo, un notiek sarunas par darbinieku atlaišanu uzņēmumā
"AirBaltic". D. Kavasa norādīja, ka pašreizējā valdības
nostāja ir vienpusēja, vairāk raugoties uzņēmējdarbības
virzienā, kā piemēru minot nozari, kuru pārzina.
Arodbiedrības pārstāve pauž, ka patlaban arodbiedrība netiek aicināta uz krīzes vadības sarunām, kā arī saņem ierobežotu informāciju par turpmākajiem plāniem.
"Es
uzskatu, ka vienošanās un pieprasījumu sistēmai, kas garantētu
darbinieku sociālo drošību, ir jābūt. Arodbiedrībām ir
jāpiedalās sarunās. Nedomāju, ka rīt to panāksim, bet es ceru,
ka nākotnē tas notiks. Visbeidzot mēs atbalstām palīdzību
uzņēmējdarbībai un šajā kontekstā saredzam, ka aviācijas
nozarē ir iespējams ne tikai domāt par darbinieku atlaišanu, bet
arī par dīkstāves kompensācijām uzņēmējiem, kas paredz
iespēju neatlaist darbiniekus," skaidro D. Kavasa, uzsverot,
ka satiksmes ministra Tāļa Linkaita nostāja šobrīd robežojas
vien ar skaidrojumiem par to, kādi varētu būt darbinieku
atlaišanas noteikumi.
Jautāta, cik liels atbalsts, piemēram, būtu nepieciešams aviācijas nozares
darbiniekiem dīkstāves laikā, D. Kavasa minēja, ka 700 eiro
mēnesī varbūt nenosegs visu nepieciešamo, bet, izvērtējot Latvijas situāciju, tas būtu vērā ņemams atbalsts. "Ar šo
atbalstu šobrīd iespējams ir līdzīga ķeza, kā iepriekš ar
māmiņu algām. No summas netiek maksāts sociālais nodoklis.
Gadījumā, ja darbinieki tomēr tiek atlaisti pēc, piemēram,
četriem mēnešiem, tad saņems ārkārtīgi mazu pabalstu,"
sacīja D. Kavasa.