Latvijas uzņēmums "UXDA" izveidojis nākotnes bankas dizaina konceptu, kas demonstrē, kā varētu izskatīties nākotnes virtuālās (VR, virtual reality) un paplašinātās realitātes (AR, augmented reality) banka.

Video redzama aina no "nākotnes". Cilvēks apsēžas kafejnīcā Doma laukumā, uzliek brilles un viņa priekšā paveras bankas hologramma, ko var pārvaldīt ar roku kustībām. Virtuālā realitāte jau ir labi pazīstama cilvēkiem, kuri nodarbojas ar videospēlēm. Tomēr nākotnē paredzams, ka virtuālā un paplašinātā realitāte kļūs par neatņemamu mūsu ikdienas sastāvdaļu, stāsta Aleksandrs Krēgers, UX stratēģis, "UXDA" dibinātājs un vadītājs

Izveidojot savu vīziju par to, kā varētu izskatīties nākotnes banka, "UXDA" vēlējies iedvesmot pasaules finanšu industriju.

Jautāts, cik tālā nākotnē, pēc uzņēmuma aplēsēm, ir iespēja, ka šādas tehnoloģijas tiks ieviestas reālajā banku vidē un nonāks pie patērētājiem, Aleksandrs Krēgers biznesa portālam db.lv stāsta: "AR (paplašinātās realitātes) iespējas jau tiek izmantotas inovatīvāko Fintech produktu vidū. Piemēram, ASV finanšu uzņēmums "Acorns" projicē savas mobilās lietotnes izvēlni uz maksājuma kartes. Lai to izbaudītu, jāizmanto mobilā tālruņa ekrāns. Tomēr, lai šāda veida tehnoloģijas kļūtu par neatņemamu mūsu ikdienas sastāvdaļu, nevis ekstru, nepieciešams attīstīt tehnoloģiskās iespējas un ierīces, piemēram, AR brilles (tādas, kādas redzamas "UXDA" izveidotajā nākotnes bankas dizaina konceptā). Šobrīd ar šādu tehnoloģiju izstrādi nodarbojas vairāki uzņēmumi un jau ir iespējams iegādāties tamlīdzīgas ierīces. Tomēr to kvalitāte un iespējas patlaban ir vēl diezgan tālu no tā, lai kļūtu par cilvēku dzīvesveida sastāvdaļu. 

Šī brīža AR produktus nav parocīgi lietot ikdienā. Tiek prognozēts, ka AR tehnoloģijas varētu kļūt par "masu" preci tuvāko 5-10 gadu laikā."

A. Krēgers arī stāsta, ka sadarbībā ar vienu no "UXDA" starptautiskajiem klientiem, šobrīd tiek strādāts pie AR moduļa dizaina, kas būs lietotājiem pieejams caur mobilajiem tālruņiem. "Savukārt, mūsu izveidotais nākotnes bankas koncepts tika radīts, lai izzinātu, kādas iespējas pilnvērtīga AR tehnoloģija var pavērt nākotnes bankām un galvenokārt cilvēkiem, kuri tās lietos," viņš teic.

Runājot par šādu tehnoloģiju ieviešanas lielākajiem šķēršļiem, "UXDA" dibinātājs stāsta: "Lielākais šķērslis ir šī brīža tehnoloģiskie ierobežojumi, līmenis, kādā attīstītas mūsdienu tehnoloģijas. Lai izveidotu ērtas AR brilles, tām jābūt tikpat kompaktām, vieglām un ērti lietojamām kā ikdienā valkājamām redzes korekcijas vai datora brillēm. Lai izveidotu AR brilles, principā, viedtālruņa tehnoloģisko funkcionalitāti, kas sastāv no baterijas, ekrāna un mikroprocesora, jāpārnes uz brillēm. Jāņem vērā arī, ka energo patēriņš būs ievērojami lielāks, jo šobrīd pieejamās VR (virtuālās realitātes) programmas patērē 7 reizes vairāk resursu salīdzinājumā ar datoriem, līdz ar to, šīs tehnoloģijas realizēšanai būs nepieciešami daudz jaudīgāki akumulatori. Šo iemeslu dēļ šis nākotnes produkts pagaidām ir diezgan tālu no "ideāla", kuru mēs reāli varētu pielietot savā ikdienā."

"Tomēr, kad beidzot tehnoloģiskā izaugsme vainagosies panākumiem un AR kļūs pieejama visiem, pastāv liela iespēja, ka tā pat varētu aizvietot viedtālruņus. Skaidri zināms ir tas, ka paplašinātā realitāte pacels digitālo tehnoloģiju iespējas un lietotāju pieredzi pilnīgi jaunā līmenī, apvienojot reālo un digitālo pasauli, piešķirot cilvēkiem gandrīz vai superspējas," ir pārliecināts A. Krēgers.

Latvijas uzņēmums "UXDA" ir arhitektūras un dizaina birojs, kas specializējas lietotāj-centrēta (UX) dizaina veidošanā tikai un vienīgi digitāliem finanšu produktiem. Piecu gadu laikā, kopš uzņēmuma dibināšanas, lietotāj-centrēts (UX) dizains izveidots vairāk nekā 100 digitāliem produktiem bankām un citiem finanšu uzņēmumiem no 28 pasaules valstīm.