Vīrusam mainot
pasauli, neiespējami vairs neizskatās dažādi fantastiski
scenāriji. Pēdējās dienās daži pat sākuši piesaukt negatīvu
pasaulē nozīmīgākā energoresursa - naftas - cenu.
Svarīgākie
pasaules naftas ieguvēji šobrīd karo par tirgus daļu. Pasaules melnā
zelta piedāvājumam esot gigantiskam un pieprasījumam, ko krasi
turpina nīcināt koronavīrusa problēmu kūlas ugunsgrēks, strauji
braucot lejup, vērojama gluži vai tādā kā sacensība - kurš
naftas cenu noprognozēs zemāku.
Populāri
piesaukt, piemēram, apaļo 20 ASV dolāru par barelu atzīmi
("Brent" jēlnaftai). Šādu cenu līmeni naftai otrajā
ceturksnī paredz, piemēram, ASV investīciju banka "Goldman
Sachs". Vēl nedaudz zemāku - pie 17 ASV dolāru par barelu
atzīmes - to tuvākajos mēnešos redz "Citigroup". Tiesa
gan, tajā pašā laikā "Citigroup" atzīst - negatīvāku
scenāriju gadījumā naftas cena var sarukt arī līdz pieciem ASV
dolāriem par barelu.
Valdot šādam
fonam, piemēram, "Bloomberg" veiktajā 20 naftas un tās
produktu tirgoņu aptaujā veseli 18 respondenti lēsuši, ka melnā
zelta cena saruks līdz 20 ASV dolāriem par barelu vai zemāk.
Neskaidrība par termiņiem gan ir ļoti liela. Tiek
atbildēts, ka ļoti zemas naftas cenas laiki varētu turpināties no
dažām nedēļām līdz pat gadam.
Ir gan arī
krietni "trakākas" aplēses. Proti, ir izejvielu eksperti,
kas spekulē, ka dažos gadījumos reģionālās naftas cenas uz
brīdī var būt pat negatīvas! Proti, naftas piedāvājumam krietni
pārsniedzot šī resursa pieprasījumu, ātri vien tiks piepildītas
gluži vai visas iespējamās melnā zelta krātuves. Cenas un tirgus
daļas kariņam turpinoties, tas savukārt var novest pie situācijas,
kad naftas ražotāji kādā brīdī sāk piemaksāt, lai tikai pretī
tiek paņemts to melnais zelts. Būtībā, lai cik fantastiski tas arī
skanētu, gluži neiespējama šāda situācija nav. To klāstījuši,
piemēram, Volsrītas finanšu uzņēmuma "Mizuho Securities"
analītiķi.
"Jo tālāk
krīze virzīsies, jo īpatnējākas ekonomiskās izpausmes
piedzīvosim. Negatīvas naftas cenas iespējamība vairs
nepārsteidz, jo negatīvas procentu likmes un elektroenerģijas
cenas jau ir realitāte. Vai tas notiks? Iespējams, jo situācija
naftas ieguves valstīs un ne tikai ekonomiskās krīzes situācijās
spiež dzīt ieguvi līdz maksimumam. Apstākļos, kad pieprasījums
krīt, rodas problēmas ar noietu. Tas
noved pie situācijas, kad pārdošanas cenas nokrīt tik zemu, kas
padara naftas ieguvi neizdevīgu un tās uzkrāšana dzen vēl
dziļākos zaudējumos. Tādēļ, lai mazinātu zaudējumus, var tikt
piemēroti ārkārtas soļi, kad nekas cits neatliek kā pat
piemaksāt, lai no šī sloga atbrīvotos," jautāts par
negatīvo naftas cenu iespējamību stāsta "SEB" bankas
ekonomists Dainis Gašpuitis.
Viņš piebilst, ka atliek gaidīt, kā situācija attīstīsies un,
vai pie šādas situācijas nonāksim. "Latvijas gadījumā
noteikti, ka tas dos iespēju mazināt energoresursu importa rēķinu.
Tomēr tas būs vājš mierinājums situācijā, kad pasaule atrodas
paralīzes apstākļos. Jā, šāds scenārijs samazinās degvielas
cenas, taču cerības uz milzīgu degvielas cenu kritumu ir veltas.
Pārstrādātāji, nodokļi un tirgotāji paņems savu daļu. Turklāt
pie krītoša apgrozījuma gan pārstrādātāji, gan tirgotāji
atradīsies ļoti sarežģītā situācijā," piebilst "SEB"
eksperts.
Ja runā par nekonkrētu "nedauz tālāku" termiņu, tad kādā brīdī
kādam cenu karā vajadzētu zaudēt. Naftas iegūšana zem
pašizmaksas vai tas, ka šāda cena zem ūdens parauj veselas
reģionālās lielvaras, nozīmēs, ka no tirgus tad pazudīs
pietiekami daudz bareli. Ja koronavīrusa atnestās problēmas sāks
risināties, tas kādā brīdī jau var izraisīt asu cenu lēcienu.
"Šis viss
ir kā operācijas Tuksneša vētra, "Enron"
[skandalozs ASV enerģijas milža bankrots], viesuļvērtras Katrīna un "Lehman Brothers" bankrota apvienojums," "Bloomberg" notiekošo ieskicē ASV enerģijas nozares uzņēmuma "Schork
Group" pārstāvji.