Ģimenes un personisko attiecību sarežģījumi ir otrs biežākais iemesls, kādēļ cilvēki nonāk finanšu grūtībās un nespēj norēķināties ar savām saistībām ar banku.

Vēl negatīvāka ietekme uz finanšu situāciju ir tikai ekonomiskajiem faktoriem – ienākumu samazinājumam un darba zaudēšanai, liecina Latvijas Komercbanku asociācijas Konsultāciju un mediācijas centra apkopotā klientu problēmu analīze par centra darbības pusgadu.

Konsultāciju un mediācijas centrs (KMC) piedāvā banku klientiem bezmaksas konsultācijas. KMC sāka darbību 2015. gada novembra sākumā, un pusgada darbības laikā sniedzis konsultācijas jau vairāk nekā 340 klientiem. Centrā vērušies gan banku klienti, kam radušās komunikācijas vai maksājumu grūtības bankā, gan nebanku kreditētāju klienti, kā arī klienti, kam sniegtas citas konsultācijas saistībā ar finanšu tēmām. Centrā ir sākti arī četri mediācijas procesi.

«Konsultāciju laikā nereti dzirdami šādi un līdzīgi stāsti: Kopā ar laulāto ņemts mājokļa kredīts, šķiršanās, strīdi par īpašumtiesībām, maksājumu kavējumi bankai. Galvojums vīra draugam zemes iegādes kredītam, šķiršanās, kredītņēmēja – zemes īpašnieka – maksājumu kavējumi, kā rezultātā maksājumus par sveša cilvēka zemi veic galvotāja. Dēlam virkne kredītu, ko pats nespēj segt, māte galvotāja arī nespēj tos nomaksāt. Bēdīgākais ir tas, ka vairumā gadījumu problēmas ir ielaistas – cilvēki izvairās gan no finanšu, gan personisko problēmu risināšanas, līdz tās samilzt līdz neatrisināmam apjomam. Tomēr arī šādos gadījumos sniedzam ieteikumus, kā labāk rīkoties – sakārtot dokumentus, runāt ar aizdevējiem, kā arī slēgt vienošanās ar bankām par saistību pakāpenisku atmaksu,» stāsta KMC konsultante Diāna Kvedere.

KMC mērķis ir palīdzēt cilvēkiem sakārtot savas finanšu saistības, lai tādā veidā atgrieztos aktīvajā ekonomikā – strādātu oficiālu algotu darbu, attīstītu uzņēmējdarbību un ar samaksātajiem nodokļiem nodrošinātu sev arī sociālās garantijas. KMC konsultants sniedz neitrālu situācijas novērtējumu, ieteikumus tās risināšanai un palīdz uzsākt vai atjaunot sarunas ar banku.

Atsevišķos gadījumos tiek piesaistīts sertificēts mediators jeb sarunu vedējs, lai atrastu gan klientam, gan bankai piemērotu risinājumu. Tāpat klientiem ir pieejamas arī anonīmas konsultācijas.