Tiem uzņēmējiem, kas nepadosies, būs daudz jāstrādā pie mārketinga, lai atgrieztos iepriekšējā gultnē, un visgrūtāk būs tiem, kam nav lojālo klientu un stipras komandas atbalsta.
"Ceturtdien
ministru prezidenta Krišjāņa Kariņa paziņojumā nebija norāžu
uzņēmumiem – pakalpojumu sniedzējiem. Tas mulsināja, bet
nepārsteidza, jo skaidrs, ka, ja šāds rīkojums
neapkalpot klientus būtu bijis, valstij par to būtu jāuzņemas
tūlītēja atbildība. Taču mēs sākām ievērot papildu
piesardzības pasākumus – papildus dezinfekcija, cimdi, klientu
apzvanīšana utt. Diemžēl ātri sapratām, ka varam no savas puses
darīt maksimālo un būt atbildīgi, bet daudz klientu situāciju
neuztver nopietni un neievēro likumus," biznesa portālam db.lv stāsta Dace Šrādere,
skaistumkopšanas salona "Verdant Eco Spa" vadītāja.
Viņas gadījumā "punktiņš uz i" bija, kad uzzināja par kādas klientes bezatbildīgu rīcību. Uzņēmēja ir pārliecināta, ka komandai jābūt pirmajā vietā un nedrīkst riskēt ar tās veselību.
Citu uzņēmēju viedokļus par Covid-19 ietekmi lasiet 17. marta žurnālā "Dienas Bizness".
Darbiniekus, ko ar uzņēmumu vieno darba līgums, atlaida uz abpusējās vienošanās pamata, lai viņi varētu pieteikties bezdarbnieku pabalstam. Savukārt ar speciālistiem, ar kuriem vieno uzņēmuma līgums, kopīgi vienojās, ka salona telpās vēl tikai dažas dienas un aiz slēgtām durvīm apkalpos jau esošos pierakstus, taču ar visiem klientiem speciālisti iepriekš sazvanās un izrunājas.
"Prasām, vai var garantēt, ka ir veseli, ka nav
ielidojuši vismaz pēdējo divu nedēļu laikā. Lūdzam, lai pie
mums ierodas ar privāto transportu, kājām, jo tā darām paši.
Tikai viens klients atbildēja, ka tas šķiet "pārspīlēti",
pārējie uztvēra ar absolūtu sapratni. Protams, jebkurā gadījumā
tā ir paļaušanās uz cilvēku godaprātu, taču gribas ticēt, ka
nevienam jauna frizūra vai svaigs manikīrs nav svarīgāks par savu
un līdzcilvēku veselību. Bija kliente, kas godīgi tā arī
pateica - labāk tomēr pierakstu atceļam, jo tikko no Vācijas
atlidoju," teic D. Šrādere.
Viņa
uzskata, ka pakalpojumu sniedzējiem, kas sniedz pakalpojumus uz
vietas, neskatoties uz to, ka nav tādu rīkojumu, ir pēc
iespējas ātrāk jāslēdz darbība. "Nevajag būt augsnei
jauniem gadījumiem. Labāk pārciest šo periodu, lai varam
atgriezties normālās sliedēs pēc iespējas ātrāk. Un man nav to
viegli teikt – aiz manis nav lielu investoru un šis uzņēmums ir
mans vienīgais ienākumu avots. Taču cenšos domāt pozitīvi,
zinu, ka izķepurosimies, un katrā ziņā esmu laimīga, ka no manas
komandas neesmu izjutusi pilnīgi nekādu finansiālu vai
psiholoģisku spiedienu. Ne visiem ir tā paveicies," saka D.
Šrādere. Viņu īpaši uztrauc citu nozarē strādājošo
bezatbildība, turpinot reklamēt pakalpojumus un mēģinot izmantot
situāciju, kad citi saloni ir slēgti.
Vaicāta,
kas būtu nepieciešams darbības atjaunošanai pēc ārkārtējās
situācijas beigām, D. Šrādere norāda, ka priecāsies, ja netiks
rēķināti nodokļu kavējumi. "Būtu labi, ja būtu atbalsts
apgrozāmo līdzekļu atjaunošanai, jo, lai atsāktu darbību,
fiziski nebūs naudas. Viens no scenārijiem – vajadzēs papildināt
materiālu krājumus, bet iepriekšējie rēķini vēl nebūs
apmaksāti, tādēļ jaunus materiālus nepiegādās. Piemēram, matu
krāsas, masāžas eļļu utt." viņa teic.
Uzņēmēja
teic, ka vēl grūti paredzēt, kas mainīsies. "Nojaušu, ka
tiem, kas nepadosies, būs daudz jāstrādā pie mārketinga, lai
atgrieztos iepriekšējā gultnē. Visgrūtāk būs tiem, kam nav
lojālo klientu un stipras komandas atbalsta. Pirms kāda laika man
jautāja, vai es varētu to atkārtot un izveidot salonu, kā tas
notika pirms deviņiem gadiem. Teicu – diez vai. Tagad
paskatīsimies," ar optimismu saka D. Šrādere.
Uzņēmumam
ir regulārie rēķini un saistības. D. Šrādere atklāj, ka, sazinoties ar produktu piegādātājiem un partneriem, lielākoties
pretī ir sapratne un visi izprot, ka ir situācijas ķīlnieki.
"Daži piedāvā termiņa pagarinājumu, citi sadalīt
maksājumus. Neviens nav bijis agresīvi noskaņots, pārsvarā tā
ir abpusēja saruna, kur abas puses dalās ar savu situāciju un
sajūtām. Paliek regulārie maksājumi, kas būs jāveic,
neskatoties uz darbības pārtraukšanu – noma, komunālie
maksājumi, apsardze. Iekšēji ceram, bet nepaļaujamies, ka tur būs
kādas atlaides. Esam saņēmuši aizdevumu no "Altum" un
ceru, ka no šīs valsts iestādes būs atbalsts krīzes apstākļos.
Tāpat ceram, ka VID nerēķinās kavējuma naudu," tā viņa.
Klientiem
ar aktīvām dāvanu kartēm tiek piedāvāts pagarināt termiņu.
"Sirdi silda līdzcilvēku atbalsts un pieprasījums pēc mūsu
elektronisko dāvanu karšu pakalpojuma, kad dāvanu kartes sūtam pa
e-pastu un tālāk tās var pārsūtīt vai izdrukāt mājas
apstākļos," teic uzņēmēja.
TEV VARĒTU INTERESĒT ARĪ:
Koronavīrusa trieciena "neitralizācijai" vajadzīga valdības "pote"