Arī Igaunijā «griķu panika»

Pasaulē
2010. gada 14. septembris 13:07

Igaunijā no pārtikas veikalu plauktiem teju pilnībā izzuduši griķi, turklāt arī uzkrājumi noliktavās strauji tukšojas, vēsta ERR News, norādot, ka pieprasījums pēc citiem graudaugiem un arī makaroniem aug ievērojami straujāk.

Tirgotāji nepieredzēti lielo pieprasījumu pēc šīm precēm skaidro ar situāciju Krievijā, kur griķi par deficīta preci kļuvusi jau kādu laiku iepriekš, kam par iemeslu ir šogad piedzīvotā sliktā raža. Citi gan lielo pieprasījumu skaidro ar paniku pirms eiro ieviešanas, bažījoties, ka valūtas maiņas rezultātā pieaugs pārtikas cenas.

Ar lielāku pieprasījumu pēc griķiem un citiem graudaugiem mazākā vai lielākā mērā saskārušies visi Igaunijā esošie pārtikas tirdzniecības tīkli.

«Cilvēki baidās, ka pieaugs cena. Tāpēc griķus pērk arī tie iedzīvotāji, kas, iespējams, ikdienā tos nepērk vispār. Īsā laika posmā pieprasījums ir pārsniedzis piedāvājumu, un ar to nespēj tikt galā nedz tirgotāji, nedz piegādātāji, tāpēc piedāvājums veikalu plauktos ir skops,» skaidro Rimi Eesti Food mārketinga daļas vadītāja Evelīna Mjagioja.

Db.lv jau ziņoja, ka arī Latvijā pēc tam, kad pircēju ausīs nākušas ziņas par griķu gaidāmo sadārdzināšanos, atsevišķās vietās griķi pirkti pat trīsreiz vairāk nekā parasti.

SIA Maxima Latvija preses sekretārs Ivars Andiņš norāda, ka pagājušajā nedēļā iedzīvotāji par 70% vairāk nekā parasti pirkuši miltus, par 42% – putraimus un par 85% – rīsus. Būtiskāk gan pieauguši griķu pārdošanas apjomi – 240% jeb 3,4 reizes.
 
Arī SIA Rimi Latvia mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Eniņa laikrakstam norāda: kaut gan veikalos nav pilns klāsts, griķus nopirkt var. Pagājušajā nedēļā griķi pirkti divarpus, trīs reizes vairāk. Jāpiebilst, ka Rimi veikalos cenas griķiem kāpušas jau ar šo nedēļu – tie sadārdzinājušies par 60–90%.

Arī zīmola Elvi sabiedrisko attiecību vadītāja Vineta Grigāne-Drande norāda, ka viens piegādātājs graudaugu produktiem cenu pacēla jau pagājušajā nedēļā, vēl viens – šonedēļ. Viņa uzsver, ka vislielākais cenu kāpums ir vērojams griķiem. Tiem cenas kāpušas par 50–100% atkarībā no zīmola.