Ekonomikas ministrs Artis Kampars uzskata, ka šāds degvielas cenas kāpums, kāds novērojams Latvijā pēdējo mēnešu laikā, nav adekvāts: «Uzskatām, ka atsevišķas degvielas tirgū dominējošas kompānijas, ņemot vērā to lielos zaudējumus 2009. gadā, šobrīd cenšas to kompensēt ar cenu palielināšanu.»

Lai izvērtētu šo situāciju, Konkurences padome pašlaik izvērtē degvielas cenu kāpuma pamatotību. «Ceru, ka jau tuvākajā laikā Konkurences padome informēs par analīzes rezultātiem un paudīs savus secinājumus,» Neatkarīgajai teica A. Kampars.

 

Šā brīža degvielas cenas Latvijā atgādina 2008. gada vasaras cenu ārprātu – 95. markas benzīna litrs degvielas uzpildes stacijās maksā tuvu 80 santīmiem. Toreiz degvielas sadārdzināšanās tika skaidrota ar augsto naftas cenu – 147 ASV dolāri par barelu. Šobrīd, kad naftas cena ir gandrīz uz pusi zemāka – aptuveni 80 ASV dolāru par barelu, degvielas tirgotāji degvielas sadārdzināšanos skaidro ar augstiem nodokļiem un Latvijas tirgotājiem neizdevīgo ASV dolāra kursu, raksta Neatkarīgā.

 

Ekonomikas ministrija atgādina, ka drīzumā sāks darboties vēl viena degvielas cenu uzraudzības sistēma – ES vienotā naftas produktu informācijas sistēma, kas izveidota, lai veiktu degvielas cenu regulāru monitoringu visās Eiropas Savienības dalībvalstīs un novērstu nepamatotu degvielas cenu kāpumu.

 

Latvija Statoil kopš treknajiem gadiem ir saglabājusi 8 procentu tirdzniecības uzcenojumu. M. Akmens stāstīja, ka šajā uzcenojumā ietilpst ar Latvija Statoil darbību saistītas izmaksas vairāk nekā 130 pozīcijās (tajā skaitā vides resursu, iedzīvotāju ienākumu, uzņēmuma ienākumu nodoklis, investīcijas degvielas uzpildes stacijās, degvielas piegāžu izmaksas, algas utt.), ka arī peļņa.

 

Latvija Statoil apgrozījums 2008. gadā sasniedza 342,378 miljonus latu, peļņa – 2,2 miljonus latu. Finanšu dati par 2009. gadu vēl nav pieejami.

 

«Uzņēmuma apgrozījums un peļņa pirmajā brīdī šķiet ievērojama, jo rakstāma miljonos. Taču, pirmkārt, – tā ir nozares specifika, jo nozare apgroza miljoniem litru degvielas. Un pusi no apgrozījuma veido nodokļi. Otrkārt – par to, vai rūpals ir ienesīgs un lielu peļņu nesošs, liecina uzņēmuma rentabilitāte. Latvija Statoil rentabilitāte ir 0,63%. Tātad – daudzkārt mazāka nekā depozīta procenti naudas noguldījumiem bankās un vēl daudzkārt zemāka nekā citās nozarēs, kur tā pārsniedz 20 un vairāk procentu,» bilda Latvija Statoil komunikācijas konsultante Margrieta Akmens.