Krūts vēža prevencijas digitālās platformas "skrinings.lv" mērķis ir gada laikā sasniegt 50 tūkstošus sieviešu Latvijā.
"Skrinings.lv"
izstrādātāja medicīnas tehnoloģiju jaunuzņēmuma "Longenesis"
tehniskā vadītāja Emīla Sjundjukova skatījumā pirmās nedēļas
interese par krūts vēža riska faktoru atpazīšanu esot visai labs
rezultāts. Kad platformas lietotāju skaits būs gana liels, ar
iegūtajiem rezultātiem plānots iepazīstināt Slimību profilakses
un kontroles centru. "Gribam parādīt, ka ir jaunāks veids, kā
iesaistīt sievietes klasiskajā krūts vēža skrīningā,
paplašinot aptverto populāciju un piedāvājot apmaksātus
izmeklējumus arī jaunākām sievietēm augsta riska grupā.
Aptverot plašāku sieviešu skaitu arī jaunākā vecumā riska
grupās, ļautu atpazīst saslimšanu agrīnākā stadijā un
samazināt saslimušo skaitu," teic E. Sjundjukovs.
Platformas
koncepciju izstrādājuši Latvijas Universitātes Datorikas un
Medicīnas fakultātes pasniedzēji un studējošie sadarbībā ar
Latvijas Universitātes Datorikas fakultātes medicīnas tehnoloģiju
projektu studiju "DF LAB", Sieviešu Onkoloģijas pacientu
asociāciju "Vita", medicīnas tehnoloģiju uzņēmumu
"Longenesis" un Rīgas Stradiņa universitātes studentu
populārzinātnisko žurnālu "Semper Anticus".
Komanda
pērn vasarā sāka darbu, apkopojot vairāk nekā 150 zinātniskās
publikācijas par dažādiem riska faktoriem un sāka darbu pie
matemātiskā modeļa. "Platforma ir paredzēta, lai ļoti
vienkāršā veidā un formā informētu par to, kas ir krūts vēzis,
kādi ir riski ar to saslimt, ko sieviete var un ko nevar ietekmēt.
Informācija ir pietiekami nepatīkama, lai negribētu par to domāt,
tāpēc platformu esam veidojuši vizuāli pēc iespējas patīkamāk,"
saka Linda Šeibe, "Longenesis" dizainere.
Latvijā
krūts vēzis skar katru astoto sievieti un ir visbiežāk
diagnosticētais ļaundabīgais audzējs. Galvenie rīki cīņā ar
to ir agrīna diagnostika un prevencija. Latvijā krūts vēža
skrīnings tiek veikts sievietēm vecumā, sākot no 50 gadiem.
"Longenesis" medicīnas pētnieks Maksims Maštalers
norāda, ka atsaucība Latvijā esot diezgan zema – ap 42%, bet,
vadoties pēc rādītājiem citur Eiropā, iesaistei vajadzētu būt
vismaz 70%. E. Sjundjukovs pieļauj, ka viens no iemesliem zemai
iesaistei skrīningā ir psiholoģiskais slogs, jo, sievietei ienākot
ārsta kabinetā, ir divas iespējamās atbildes – audzējs ir vai
nav. Ja saslimšanas nav, pēc diviem gadiem atkal tiek veikta tāda
pati procedūra. Problēmu radot arī valodas barjera – ne vien
tas, ka daļu krievvalodīgo sieviešu šī ziņa nesasniedz, gan arī
vēstules birokrātiskā valoda. Pat cilvēkiem no nozares vajag šo
tekstu pārlasīt divas reizes – kā gan lai to izprot cilvēki bez
specifiskas izglītības?" tā E. Sjundjukovs.
E.
Sjundjukovs uzsver, ka "skrinings.lv" nekādā ziņā
neaizvieto valsts skrīninga programmu, bet gan cenšas iesaistīt
plašāku sabiedrības grupu – sievietes vecumā līdz 50 gadiem.
Piemēram, Apvienoto Arābu Emirātu Veselības ministrijas
statistika liecina, ka 21,5% sieviešu, kurām ir krūts vēzis, ir
vecumā līdz 50 gadiem. "Pat, ja sievietei nav krūts vēža,
ir daudzi faktori, kas to var veicināt. Ir labi tos apzināties un
pašai kontrolēt. Jo apzinīgāks un proaktīvāks cilvēks, jo
vairāk samazina iespēju saslimt ar krūts vēzi," viņš saka.
M. Maštalers piebilst, ka ne vienai vien sievietei pārbaude 50 gadu
vecumā ir novēlota, jo audzējs jau ir attīstījies un ārstēšana
tādos gadījumos ir smagāka un ilgāka.
"Mēs
visi valstiskā līmenī ekonomiski un veselības ziņā gribam, lai
ar krūts vēzi saslimst un nomirst pēc iespējas mazāk sieviešu,"
teic E. Sjundjukovs. L. Šeibe uzsver, ka ir svarīgi nevis
baidīties, bet gan būt informētai un spēt laikus atklāt
saslimšanu. "Ja krūts vēzi atklāj agrīnā stadijā, ir
visas iespējas to pilnībā izārstēt. Agrīna diagnostika uzlabo
dzīves kvalitāti gan ārstēšanas procesā, gan atlabstot. Arī
ārstēšanas izmaksu slogs veselības sistēmai ir zemāks, ja
izdodas slimību konstatēt agrīnā stadijā," tā viņa. M.
Maštalers piebilst, ka pirmajā stadijā izdzīvo teju 99% pacienšu.
"Viss, kas jāizdara, ir proaktīva dalība savā veselībā,"
viņš uzsver.
"Skrinings.lv"
veidotāji vēlas pievērst sabiedrības uzmanību krūts vēzim,
pašizglītībai un paškontrolei, lai rosinātu domāt, ka par
veselību ir jārūpējas proaktīvi. Pagaidām platformā pieejams
viens no trim testiem par dzīvesveidu un reproduktīvajiem datiem,
kā rezultātā iegūt personalizētus ieteikumus. Drīzumā plānots
to papildināt ar pašizmeklēšanās paņēmieniem. Trešais
papildinājums būs genotipiskie dati – cilvēki varēs
augšupielādēt datni ar savu ģenētisko informāciju, ko saņem
pēc laboratoriju testa. M. Maštalers teic, ka platformā būs
pieejama gan pašizmeklēšanās shēma, gan informācija par
agrīniem simptomiem, kas var norādīt uz krūts dziedzera vēža
pazīmēm. Viņš piebilst, ka pašizmeklēšanos un rezultātu
piefiksēšanu "skrinings.lv" vēlams veikt regulāri.
"Skrinings.lv"
komanda iecerējusi aktivizēt sabiedrības iesaisti pētījumos. "Šī
ir jauna koncepcija, kā varam izveidot tiltu starp pētniekiem un
sabiedrību," teic E. Sjundjukovs. Medicīnisko pētījumu
veicējiem ir grūti atrast un iesaistīt pacientus un cilvēkus ar
konkrētiem riska faktoriem, kas ļautu cilvēcei ātrāk atrast
jaunus ārstēšanas vai izmeklējumu veidus un pētījumu
dalībniekiem piekļūt jaunām iestrādnēm. Līdz ar to
"skrinings.lv" ar laiku varētu būt platforma, kur ne
tikai sievietes piefiksē savu stāvokli un iegūst informāciju, bet
arī pētniekiem dod iespēju uzrunāt tos interesējošās grupas.
"Gribam ļaut pētnieciskajām organizācijām uzrunāt
dalībnieces, protams, ievērojot visus privātuma noteikumus.
Sievietes dati paliek tikai viņas lietošanā, bet, ja viņa dod
savu piekrišanu, ko pēc tam ir iespēja atsaukt, mēs tos
izmantojam ekstrapolētā veidā. Mēs nezinām, kura sieviete ir
aizpildījusi šo anketu, bet redzam, ka ir vairākas, kuras
konkrētajā vecuma grupā aktīvi sporto. Ja pētnieki izstrādā
jaunu pētījumu, kur nepieciešamas fiziski aktīvās sievietes,
viņi platformā varēs viņām izsūtīt uzaicinājumu, nezinot
konkrētās personas. Sievietēm būs iespēja izlemt, vai viņas
vēlas pievienoties," teic E. Sjundjukovs.
Platformas
risinājumu izstrādājis veselības tehnoloģiju uzņēmums
"Longenesis", kas strādā pie inovatīviem risinājumiem,
kas vērsti uz prospektīvajiem pētījumiem – sasaista zinātniekus
ar sabiedrību un pacientu kohortām un iesaista tos pētījumos, kas
ļauj paātrināt jauno zāļu un terapiju atklāšanu. Vaicāts, vai
"skrinings.lv" ir iespējams attīstīt kā biznesu, E.
Sjundjukovs uzsver, ka šī ir bezpeļņas iniciatīva, kas vērsta
uz pašizmeklēšanās kultūras veicināšanu. Tomēr tas varētu
attīstīties par biznesu, ja šis rīks tiktu izmantots arī citām
saslimšanām un piedāvāts citās valstīs. "Plānojam to
piedāvāt arī citās valstīs un citām onkoloģiskajām
saslimšanām," saka E. Sjundjukovs.