Valdību veidojošā koalīcija iepriekš lēmusi patlaban nerisināt jautājumu par telekomunikāciju uzņēmumu «Tet» (iepriekš «Lattelecom») un «Latvijas Mobilais telefons» (LMT) nākotni, tikmēr minēto uzņēmumu akcionārs, Zviedrijas kompānija «Telia Company» («Telia») nolēmusi izvērtēt investīciju iespējas Latvijā.

Pēc «Telia» sniegtās informācijas, Latvijas valdība informējusi «Telia», ka tā turpmāk vairs neīstenos 2018.gadā starp iepriekšējo premjeru Māri Kunčinski (ZZS) un «Telia» prezidentu Jūhanu Dennelindu noslēgto saprašanās memorandu par «Tet» un LMT turpmāku attīstību.

Paziņojumā atgādināts, ka pērn parakstītajā memorandā bija izklāstīti «Telia» un Latvijas kopīgie mērķi attiecībā uz abām kompānijām. Tajā arī bija paredzēti pasākumi kopīgas ilgtermiņa stratēģijas izstrādei, koncentrējoties uz labas korporatīvās pārvaldības prakses īstenošanu, lēmumu pieņemšanas uzlabošanu un skaidrāku uzņēmumu darbības stratēģisko uzraudzību. Šis darbs tagad ir apturēts.

Kā norādīts paziņojumā, «Telia» izvērtēs situāciju un iespējas īstenot savu stratēģiju Latvijas tirgū.

Ekonomikas ministrs Ralfs Nemiro (KPV LV) atgādināja, ka iepriekš tika apspriestas vairākas versijas, kā rīkoties ar abiem uzņēmumiem, proti, tos apvienot, neapvienot, vienu pievienot otram, izpirkt to daļas utt.

«Skatoties uz šiem scenārijiem un uzņēmumu finanšu rādītājiem, radās pamatots jautājums, vai ir jēga kaut ko mainīt. Tā kā neiezīmējās neviena scenārija aprises, koalīcijas partneri vienojās šo jautājumu patlaban nerisināt. Bet tas nenozīmē, ka pie jautājuma par «Tet» un LMT nākotni neatgriezīsimies,» sacīja Nemiro.

Aicināts vērtēt «Telia» paziņojumu, ka kompānija izvērtēs situāciju un iespējas īstenot savu stratēģiju Latvijas tirgū, ekonomikas ministrs atzina, ka viņš par skandināvu kompānijas lēmumiem nav informēts, bet Latvijas valdība būs gatava sadarboties arī turpmāk.

Šā gada maijā notika sarunas par «Tet» un LMT apvienošanu. Nemiro tolaik skaidroja, ka abu uzņēmumu akcionāri - Satiksmes ministrija, Ekonomikas ministrija un «Telia» - pārsprieda jautājumus par «Tet» un LMT nākotnes perspektīvām.

Nemiro informēja, ka uzņēmumu akcionāru mērķis ir palielināt kompāniju ieņēmumus, un abu uzņēmumu optimizācija to varētu veicināt, tomēr patlaban par «Tet» un LMT apvienošanu ir pāragri spriest.

Tomēr satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) tolaik norādīja, ka abu kompāniju tuvināšana būtu ieguvums gan patērētājiem, gan akcionāriem. «No abu kompāniju tuvināšanas mēs saredzam ieguvumus gan patērētājiem, gan akcionāram,» teica satiksmes ministrs.

LMT vadītājs Juris Binde pērn norādīja, ka pēc LMT īpašnieces «Telia» un valdības noslēgtā saprašanās memoranda iespējamā funkciju dublēšanās starp nozares «galvenajiem spēlētājiem» nostiprinās nepieciešamo konkurenci. Viņš papildināja, ka funkciju dublēšanās dēļ LMT nav gatavs atteikties ne no kā par labu «Tet», jo konkurence ir attīstības galvenais virzītājspēks un tas nāk par labu klientiem.

Savukārt «Tet» vadītājs Juris Gulbis 2017.gadā, pēc tam, kad valdība pieņēma lēmumu neatbalstīt abu uzņēmumu apvienošanu, sacīja, ka respektē valdības lēmumu, un kompānija turpinās savu darbu atbilstoši akcionāru mērķiem.

2017.gada novembrī Ministru kabinets lēma, ka «Tet» un LMT netiks apvienoti.

«Telia Company» pieder 49% «Tet» daļu, kā arī kompānija ir lielākais LMT īpašnieks, kam tieši un netieši pieder ap 60% daļu. Pārējās «Tet» un LMT daļas kontrolē Latvijas valsts.