Lai arī vēl gada sākumā runas par iedzīvotāju patēriņa pieaugumu izraisīja zināmu skepsi, pēdējos mēnešos publicētie dati par valsts ekonomisko izaugsmi un darba samaksas pieaugumu liek samērā optimistiski raudzīties uz mazumtirdzniecības perspektīvām.
Gada devītajā mēnesī salīdzinājumā ar analogu laika periodu pērn kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums salīdzināmajās cenās ir palielinājies par 8,1%.
«Tas nav pārsteigums, jo ekonomiskās situācijas stabilizēšanās palielināja optimismu un cilvēku vēlmi tērēt, savukārt uzlabojumi darba tirgus rādītājos – neliels bezdarba kritums un minimāls vidējās reālās algas pieaugums, - ļāva aktivizēt patēriņu. Diemžēl nedrīkst aizmirst, ka Latvijas ekonomika attīstās divos ātrumos, tādēļ vidējo rezultātu uzlabojums reālajā dzīvē nozīmē arī lielāku nevienlīdzību cilvēku labklājībā,» datus komentē Latvijas Krājbankas Investīciju pārvaldes galvenā analītiķe Olga Ertuganova.
DnB Nord bankas ekonomikas eksperts Pēteris Strautiņš piebilst, ka tirdzniecībai noteikti palīdz kreditēšanas atdzīvošanās, jo dziļo patēriņa sarukumu lielā mērā noteica mājsaimniecību un uzņēmumu centieni uzlabot sava bilanci, gluži vai par katru cenu samazinot parādus, tātad maksājot nost vecos, bet neuzņemoties jaunus parādus.
Būvmateriālu, mājas un dārzu preču tirdzniecības uzņēmuma veikalu tīkla K - Rauta īpašnieka, kompānijas Rautakesko Mārketinga komunikāciju nodaļas vadītāja Ieva Zlaugotne komentējot pašreizējo situāciju mazumtirdzniecībā, norāda, ka, salīdzinot ar iepriekšējo gadu ir pieaugusi vidējā pirkuma summa. Tas arī ir visatbilstošākais pirktspējas rādītājs, jo vidējā pirkuma summu ietekmē gan cenas, gan pirkto preču daudzums, uzskata I. Zlaugotne.
Pēc Trasta komercbankas finanšu analītiķa Konstantīna Šavkuņenko domām, , mazumtirdzniecības apjoma pieauguma ziņā līdere neapšaubāmi būs automobiļu tirdzniecība – te pieaugums pārsniegs 60%. Viņaprāt, būtiski pieaugs arī audio un video ierīču (par atuveni 40%), paklāju, tapešu un grīdas segumu, datoru, programmatūras un telekomunikāciju iekārtu, kā arī motociklu un auto- un motodetaļu (visos trīs gadījumos – par aptuveni 30%) tirdzniecība.