Nauda ir biznesa asinis

Eksperti
2025. gada 8. maijs 14:10

Gudri pārvaldīts aizņēmums nav risks, bet gan stratēģisks lēmums, kas ilgtermiņā nodrošina biznesa izaugsmi un ļauj uzņēmumam sasniegt uzstādītos mērķus.

Kreditēšanas aktivitāte Latvijā joprojām ir viena no zemākajām eirozonā, kā rezultātā uzņēmēji ik gadu zaudē apmēram 12,5 miljardus eiro, ko varētu ieguldīt biznesa attīstībā. Bieži no uzņēmējiem dzirdam apgalvojumu, ka viņi vēlas attīstīties, taču statistika skaidri parāda, ka realitātē ne visi tam ir gatavi, jo liela daļa aizdevumu uzskata par lieku risku vai vājuma pazīmi. Tikmēr valstīs ar attīstītu ekonomiku uzņēmēji nebaidās piesaistīt kapitālu, lai investētu attīstībā, tehnoloģijās un cilvēkos, jo viņi saprot - nauda ir biznesa asinis. Latvijā daudzi joprojām diemžēl vilcinās, uzskatot, ka uzņēmējdarbība jābalsta tikai ar pašu līdzekļiem, taču realitātē šāda pieeja bieži ierobežo iespējas, aizkavē izrāvienus un pazemina konkurētspēju. Aizņemties ar skaidru mērķi, pārdomātu plānu un finanšu disciplīnu ir atbildīgs solis, nevis risks.

Mēs aicinām uzņēmumus pārskatīt savus attīstības plānus un uzdot sev jautājumu - vai man ir resursi, lai sasniegtu nākamo līmeni? Ja atbilde ir “nē”, tad pienācis laiks apsvērt iespējas aizņemties, jo aug tikai tie, kuri uzdrošinās. Mūsdienu dinamiskajā biznesa vidē kavēšanās nozīmē atpalikšanu. Uzņēmumi, kas pieņem drosmīgus, bet pārdomātus lēmumus, spēj pielāgoties, paplašināties un izmantot tirgus iespējas brīdī, kad tās parādās - nevis tad, kad tas kļūst par izdzīvošanas jautājumu. Durvis iespējām ir atvērtas un nevajadzētu kavēties tās atvērt tikai tāpēc, ka kredīts šķiet kaut kas biedējošs. Ar īsto partneri un skaidru vīziju, aizņēmums var kļūt par biznesa dzinējspēku.

Aicinot uzņēmējus aizdomāties par kredītu nozīmi biznesa attīstībā, šā gada aprīlī “Oferta Finance” Rīgas centrā rīkoja arī performatīvu gājienu, kura laikā simboliski tika apglabāti dārgie kredīti. Tā bija mākslinieciska performance ar mērķi izglītot sabiedrību un rosināt diskusiju gan par atbildīgu aizņemšanos, gan par caurspīdīgiem un godīgiem kredītlikmju principiem. Statistikas dati liecina, ka 2024. gadā EURIBOR piedzīvoja lielāko kritumu pēdējo 12 gadu laikā, kas nozīmē, ka teorētiski kredītu izmaksām būtu jāsamazinās, taču realitātē aina ir nedaudz citādāka. Mēs uzskatām, ka ir pienācis laiks pārskatīt savus esošos kredītus un atteikties no neizdevīgiem nosacījumiem, jo pārāk bieži uzņēmēji pieņem pirmo pieejamo piedāvājumu, neizvērtējot alternatīvas un ilgtermiņa sekas. Gudra izvēle nozīmē ne tikai lētāku kredītu, bet arī elastīgākus nosacījumus, labāku sadarbību un lielāku stabilitāti. Finansējuma piesaistē, tāpat kā jebkurā citā būtiskā lēmumā, svarīgi ir nevis steigties, bet izvēlēties pareizos partnerus - tādus, kuri saprot tava biznesa vajadzības un spēj piedāvāt risinājumu, kas palīdz augt. Iespēju netrūkst, tikai jāuzdrošinās tās gudri izmantot.

“Oferta Finance” rīkotais gājiens tika atklāts Kronvalda parkā, kur kā īpašs vizuāls akcents tika novietots zelta zārks ar melniem uzrakstiem un vizuāliem elementiem. Uz zārka redzamie vēstījumi, “RIP - Reāli Iznīcinoši Procenti!”, “EURIBOR krīt - uzņēmums aug!” un citi, simboliski atainoja dārgo aizdevumu ēras beigas, kā arī virzību uz godīgākiem un klientam draudzīgākiem risinājumiem. No Kronvalda parka melnais zārks tika nogādāts Brīvības laukumā, bet gājiens noslēdzās Swedbank centrālās ēkas pakājē.  Šī performance provocēja sabiedrību - gan uzņēmējus, gan kreditētājus - un lika aizdomāties par to, cik būtiski ir izvērtēt savas finansēšanas iespējas un nosacījumus. Rezonanse bija tūlītēja, jo jau pirmajās dienās pēc gājiena tika saņemti zvani no esošajiem klientiem, kuri vēlējās pārskatīt savu kredītu nosacījumus. Arī jaunie klienti sāka aktīvi interesēties par pieejamajām finansējuma iespējām un to, kā izvēlēties sev izdevīgāko risinājumu. Vēl pārsteidzošāks bija fakts, ka uz iniciatīvu reaģēja arī pašas bankas, kuras apzinās, ka uzņēmēji kļūst zinošāki un prasīgāki savās izvēlēs. Tas tikai apliecina, ka godīgāki, atklātāki un klientam izdevīgāki risinājumi ir ne tikai vēlme, bet reāla tirgus prasība.