Latvijā uzņēmumi un privātpersonas automašīnu iegādei gadā tērē vienu miljardu eiro, taču tiek iegādātas ļoti vecas automašīnas, un jādomā, kā šo kursu pagriezt pozitīvā virzienā, "Dienas Bizness" rīkotajā konferencē "Tīra enerģija transportam" sacīja Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

Pērn 59% no šīm iegādātajām automašīnām bija vecākas par desmit gadiem. Kopumā 75% no Latvijas autoparka ir vecāks par 10 gadiem, un situācija ik gadu pasliktinās. Rezultātā vidējais auto vecums privātpersonu segmentā ir 15 gadi, bet kopējais autoparka vidējais vecums ir 14 gadi.

"Tādējādi mēs savu autoparku padarām aizvien vecāku, importējam nobrauktas automašīnas, un šī tendence ir pilnīgi pretēja tiem mērķiem, ko esam izvirzījuši," piebilda A. Kulbergs.

Risinājums būtu zemu emisiju auto segmenta ieviešana, kas ir valsts sektora lauciņš, piemērojot dažādus stimulējošus pasākumus. Šajā gadījumā runa nav par elektroauto, jo līdz to iegādei vēl tāls ceļš ejams, sākotnēji jārunā, kā autoparkā palielināt jaunāku automašīnu īpatsvaru - mums jāattīra esošais autoparks, kas sastāv no augstas CO2 emisijas transportlīdzekļiem, uzsvēra Auto asociācijas vadītājs. 

Šajā segmentā ietilptu tādas automašīnas, ko Latvijas iedzīvotājs var iegādāties, taču kas mazina emisijas, piemēram, pasažieru automašīnas vecumā no 0-5 gadiem, un kuru CO2 emisijas ir līdz 115 g/km līdzšinējo 180 g/km vietā. 

Lai to veicinātu, jāievieš motivējoša nodokļu politika, uzsver A. Kulbergs. Starp šiem pasākumiem. varētu būt 100% PVN priekšnodoklis neatkarīgi no auto lietojuma mērķa, uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa atbrīvojums neatkarīgi no auto lietojuma mērķa, transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa atbrīvojums, reģistrācijas atbrīvojums un "Altum" pirmās iemaksas garantija.

Šobrīd ir problēmas arī ar banku finansējuma pieejamību lietotām automašīnām - pērn bankas finansēja vien 523 automašīnas, un šis segments faktiski līzingā ir pazudis, un finansējumu var saņemt tikai nebanku finansētāju segmentā, taču arī šī situācija būtu jārisina, piebilda asociācijas vadītājs.

"Mēs piepildām Latviju ar nobrauktu autotransportu. Mums nav vajadzīgas vecas, nedrošas automašīnas, kas noteikti vismaz vienu reizi ir iekļuvušas ceļu satiksmes negadījumā un kuru nobraukums pārsniedz 300 tūkstošus kilometru," sacīja A. Kulbergs. 

Viņš brīdina, ka, ja Latvija nedomās, kā uzlabot situāciju, nākotnē, vairākām valstīm aizverot savu auto tirgu vecākām automašīnām, kas darbojas ar fosilo degvielu, mūsu valsts kļūs par auto kapsētu.