Turpinoties kravu pārvadājumu apjoma kritumam, kura lejupslīde aizsākās jau 2019. gada pirmajā pusgadā, un ņemot vērā VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) nespēju 2020. gadā nodrošināt finanšu līdzsvaru bez papildus finansējuma no valsts budžeta, LDz ir pārskatījis plānoto un uzsākto Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu finansēto projektu īstenošanas iespējas.
VAS "Latvijas dzelzceļš" Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada
plānošanas perioda 6.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt
konkurētspējīgu un videi draudzīgu TEN-T dzelzceļa tīklu,
veicinot tā drošību, kvalitāti un kapacitāti" ietvaros līdz
šim plānoja īstenot divus cieši saistītus projektus –
"Daugavpils pieņemšanas parka un tam piebraucamo ceļu attīstība"
un "Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija".
VAS "Latvijas dzelzceļš" valdes priekšsēdētājs Māris
Kleinbergs skaidro: "Šo abu projektu plānošana un sagatavošana
tika veikta periodā, kad pa dzelzceļa infrastruktūru tika
pārvadāti 45-55 miljoni tonnu gadā. Šobrīd situācija ir būtiski
mainījusies, un globālo tendenču un ģeopolitiskās situācijas
radītās izmaiņas kravu pārvadājumu kopējā apjomā un kravu
segmentos liek veikt korekcijas arī dzelzceļa investīciju
projektos."
"Ņemot vērā elektrifikācijas projekta sagatavošanā ieguldīto
darbu, kā arī faktu, ka pāreja uz videi draudzīgu dzelzceļa
infrastruktūru pakāpeniski notiek visā pasaulē, LDz investīciju
projektu pārskatīšana nav viegls lēmums, bet tas ir nepieciešams,
lai pašreizējā situācijā valsts neuzņemtos papildu
apgrūtinājumus, kuri var kavēt tautsaimniecības atgūšanos no ekonomiskās recesijas," turpina
M.Kleinbergs.
Esošā
un prognozējamā situācija transporta un tranzīta nozarē, tostarp
kravu pārvadājumu apjomu tendences pārskatāmā nākotnē,
liecina, ka šādos apstākļos
šo liela mēroga dzelzceļa investīciju projektu realizēšana
nebūs pietiekami ekonomiski pamatota, jo pēc jaunas dzelzceļa
infrastruktūras var nebūt atbilstoša pieprasījuma, un dzelzceļa
infrastruktūras lietotāji nespēs nosegt izveidotās dzelzceļa
infrastruktūras uzturēšanas izmaksas bez valsts budžeta
finansējuma atbalsta. Ņemot vērā iepriekš minētos apsvērumus,
pagājušajā nedēļā LDz valde pieņēma lēmumu izbeigt Latvijas
dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektu, un LDz padome šo
lēmumu šodien, 23. martā, apstiprināja.
VAS "Latvijas dzelzceļš" valdes
priekšsēdētājs Māris Kleinbergs informē: "Pašlaik LDz aktīvi strādā
ne tikai pie tehnoloģisko procesu pārskatīšanas, darbības
efektivitātes palielināšanas un izmaksu samazināšanas, bet mūsu
uzmanības centrā ir arī jauna biznesa modeļa izveide, kravu
pārvadājumu mērķa tirgu paplašināšana un kravu segmentu
diversifikācija. Man ir pamats pārliecībai, ka LDz izdosies atgūt
finanšu līdzsvaru un kļūt par mūsdienīgu, efektīvu un
konkurētspējīgu uzņēmumu, un kravu pārvadājumu apjomiem
iespējami palielinoties, būs pamats atgriezties pie finansiāli
ietilpīgiem dzelzceļa infrastruktūras dzelzceļa infrastruktūras
attīstības projektiem.
Apzinoties,
ka dzelzceļa infrastruktūras uzturēšana pašreizējā kvalitātes
un drošības līmenī nav iespējama bez tās turpmākas
attīstīšanas, LDz uzskata, ka ilgtspējīgas infrastruktūras
darbības nodrošināšanai ir stratēģiski svarīgi īstenot mazāk
apjomīgus projektus, turklāt ņemot
vērā to dzelzceļa infrastruktūras lietotāju pieprasījuma
apmierināšanu, kuru segmentos ir vērojams pieaugums, t.i.
pasažieru pārvadājumi.
Tādējādi LDz uzskata par nepieciešamu izmantot iespēju pieejamo ES Kohēzijas fonda finansējumu pārdalīt alternatīviem un mazāk finansiāli ietilpīgiem projektiem, kas ir vērsti uz klimata mērķu sasniegšanu transportā un multimodālas pasažieru pārvadājumu sistēmas attīstību. Par alternatīvu projektu realizācijas iespējām LDz ir uzsācis konsultācijas ar Satiksmes ministriju. Tāpat arī tiks veiktas konsultācijas ar Satiksmes ministriju par iespējamiem grozījumiem Indikatīvajā dzelzceļa infrastruktūras attīstības plānā 2018. – 2022. gadam un Daudzgadu līgumā "Par VAS "Latvijas dzelzceļš" pārvaldīšanā esošās publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas un attīstības plānošanu un finansēšanu".