Ideja par to, ka nodokļu administrācija auditam pakļaus tikai tos uzņēmumus, kuri pēc vairākiem parametriem un analīzes tiek atzīti kā riskanti, turklāt auditējamais tiek informēts par gaidāmo pārbaudi, izčākst varas gaiteņos

Izskan arī bažas par pasūtījumu galdu, opozīcijā esošie sola atbilstošo priekšlikumu atjaunot, iesniedzot attiecīgos grozījumus. Par to, kāds būs rezultāts attiecībā par izmaiņām likumā Par nodokļiem un nodevām, ko Saeima pieņēma izskatīšanai, rādīs laiks.

«17. jūlija VID nodokļu konsultatīvās padomes sēdē tika izskatīti VID vadītājas prezentētie piedāvājumi attiecībā par nodokļu administrācijas inspektoru - auditoru – neatkarību, par to, kad VID publisko datus attiecībā uz revīzijā konstatēto konkrētajā uzņēmumā, par to, kā VID izvēlēsies, pie kuriem nodokļu maksātājiem doties auditā, taču daļa no tajā lemtā – par auditoru neatkarību un to personu, pie kuriem dodas auditēt, informēšanu - varas gaiteņos pazuda,» stāsta VID nodokļu konsultatīvās padomes locekle, AS CBB Konsultāciju birojs valdes priekšsēdētāja Lienīte Caune. 

Viņa ir pārsteigta par situāciju, kad VID vadības piedāvātie priekšlikumi, kurus atbalstīja uzņēmēji, vienkārši pazuda, pirms vēl šie grozījumi nonāca Ministru kabinetā. «Pazudušie grozījumi paredzētu, ka VID būtu neatkarīgs no politiskā pasūtījuma un iespējas izpildīt politiskos pasūtījumus. Proti, pilnībā tiktu izslēgts risks, ka, pakļaujoties politiķu vēlmei, tiek sākti nepamatoti auditi, terorizēti un pārņemti vai iznīcināti uzņēmumi partiju sponsoru uzdevumā vai arī tikai tāpēc, ka tieši vai netieši atbalstījuši politiskos konkurentus,» stāsta L. Caune. 

Jāatgādina, ka savulaik ir bijuši jautājumi par to, kāpēc pie konkrēta uzņēmuma, kas nodokļos maksā summas, kuras rakstāmas ar septiņiem cipariem, nodokļu administrācija bijusi ar vairākkārtējām pārbaudēm, savukārt pie uzņēmuma, kura nodokļu parādu summas ir rakstāmas arī ar septiņiem cipariem, nav bijusi neviena kontrole. 

«Šajā sanāksmē bija priekšlikums, ka audita procedūrai tiks pakļauti tikai tie uzņēmēji, kas pēc vairākiem parametriem un analīzes tiks atzīti kā riskanti, un uzņēmumam būs pieejama informācija, kāpēc tas pakļauts auditam,» turpina L. Caune. Tādēļ arī tika piedāvāta grozījumu redakcija - pamatojoties uz nodokļu administrācijas personas datu izvērtējumu nodokļu ieņēmumu risku jomā, atlasīt nodokļu maksātājus nodokļu revīzijai (auditam) un pieņemt lēmumu par nodokļu revīzijas (audita) veikšanu un ne vēlāk kā 10 darbdienas pirms tās uzsākšanas rakstveidā informēt nodokļu maksātāju par nodokļu revīzijas (audita) veikšanu, norādot tā uzsākšanas dienu, revīzijas (audita) termiņu, pārbaudāmos nodokļus, nodokļu deklarācijas posteņus, pārbaudāmās nodevas vai citus valsts noteiktos maksājumus un taksācijas periodus, kā arī to, vai tiks pārbaudīta transfertcenas atbilstība darījuma tirgus cenai (vērtībai). 

!«Tieši šī grozījumu daļa ir vissvarīgākā, bet diemžēl tā arī ir izgaisusi,» tā L. Caune. 

Viņa atgādina, ka tika panākta vienošanās, ka netiks pagarināti audita termiņi, tiks vienkāršotas dažādās pārbaudes uzņēmumos un paliks tikai divas tematiskās pārbaudes un audits, un publiskoti tiks tikai nepārsūdzami lēmumi. «Vienojāmies, ka tiks veidota jauna nodaļa, apkopojot ierobežojumus tikai fēniksa uzņēmumiem, lai paredzētie ierobežojumi gan maksātnespējas, gan piedziņas laikā neietekmētu godīgos uzņēmumus,» uzsvēra L. Caune. Viņa atzīst, ka valdības iesniegtajos grozījumos izmaiņas par politisko neietekmējamību vairs nav atrodamas.


Visu rakstu lasiet 25. oktobra laikrakstā Dienas Bizness, meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Abonējiet, lai saņemtu laikrakstu ik dienu.