Publiskajā telpā valdot neizpratne saistībā ar dzelzceļa projektu Rail Baltica, jo faktiski esot divi šādi projekti.

Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) intervijā Dienai skaidro, ka viens ir par esošajām sliedēm ar platumu 1520 mm – Tallina, Tartu, Rīga, Šauļi, Kauņa, un tālāk uz Poliju, Varšavu. Šajā projektā  va/s Latvijas dzelzceļš jau esot ieguldījis ievērojamus līdzekļus, vairākos posmos nodrošinot ātrumu 120 km/h.

«Posmam, kur tagad varam nodrošināt 100 km/h – Sigulda, Rīga, Jelgava – ir paredzēts finansējums šī TEN-T projekta ietvaros, bet rekonstrukcijas darbi vienalga notiek jau šodien. Sliktākā stāvoklī ir posms Jelgava – Lietuvas robeža. Tur investīcijas jāplāno saskaņoti ar lietuviešiem, kuri savā pusē šo virzienu nesteidzas uzlabot,» stāsta U.Augulis.

Viņš arī atzīmē, ka ir plānots, ka Rail Baltica pa esošajām sliedēm visā maršrutā 120 km/h varēs nodrošināt 2015.gadā.

Savukārt otrs Rail Baltica esot jau pilnīgi jauns «Eiropas platuma» jeb 1435 mm sliežu ceļš pa jaunu maršrutu ar maksimālo braukšanas ātrumu 250 km/h. Par šādu projekta realizāciju drīz tikšot pabeigta izpēte, un varēs vienoties ar Igauniju un Lietuvu par tā realizācijas iespējām.

Ministrs arī piebilst, ka Latvijas posms vienmēr ir bijis labākais. Dzelzceļa posms Valga – Tartu bijis vissliktākajā stāvoklī. Tomēr Igaunija pievērsusi sākotnējo uzmanību tam posmam, kur esot lielāka kravu plūsma no Krievijas. Tāpēc igauņi Rail Baltica finansējumu ieguldījuši tieši posmā, kas savieno Tallinas un Krievijas robežu.

«Lietuvieši galveno uzmanību ir pievērsuši Kauņas loģistikas centra attīstībai un Eiropas platuma sliežu pievilkšanai līdz Kauņai. Tālākos posmus Latvijas virzienā viņi atliek uz vēlāku laiku. Pārmetumi Latvijai ir dīvaini,» uzskata U.Augulis.

DB jau rakstīja, ka Kopējais Rail Baltica esošās infrastruktūras rekonstrukcijas projektam sākotnēji paredzētais finansējums veido 67,78 milj. Ls: TEN-T budžeta finansējums – 15,69 milj. Ls, va/s Latvijas dzelzceļš finansējums – 20,33 milj. Ls un valsts budžeta finansējums – 31,75 milj. Ls. Tehniski-ekonomiskā pamatojuma un tehniskās izpētes par jaunu Eiropas platuma dzelzceļa līniju Rail Baltica maršrutā Latvijas teritorijā kopējās izmaksas ir līdz 1,55 milj. Ls apmērā, tai skaitā 0,77 milj. Ls jeb 50% ir TEN-T budžeta atbalsts.

Rail Baltica projekta galvenais mērķis ir atjaunot Baltijas valstu tiešu saikni ar Eiropas dzelzceļu tīklu un veicināt reģionālo integrāciju, savienojot Tallinu, Rīgu, Kauņu, Varšavu un Berlīni, tālāk šo maršrutu pagarinot līdz Venēcijai.