Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas projekta Rail Baltica kopējās izmaksas var sasniegt piecus miljardus eiro, šodien preses konferencē sacīja Rail Baltica īstenotāja AS RB Rail valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa.

Rubesa uzsvēra, ka, projekta aprisēm kļūstot reālākām, ir skaidrs, ka Rail Baltica projekta izmaksas visās Baltijas valstīs būs lielākas, nekā iepriekš lēstie 3,68 miljardi eiro.

«Patlaban paliekam pie pieciem miljardiem eiro, bet konkrētākas izmaksas būs zināmas tad, kad visās Baltijas valstīs būs apstiprināts Rail Baltica dzelzceļa plāns. Vispirms jānoskaidro, ko īsti būvēsim,» informēja RB Rail vadītāja.

Savukārt RB Rail padomes loceklis Indreks Oravs projekta izmaksu atšķirību skaidroja ar faktu, ka patlaban Rail Baltica īstenošanas plāni ir reālistiskāki nekā pirms pāris gadiem, kad projekta izmaksas tika lēstas 3,68 miljardu eiro apmērā.

Latvijas valdība šā gada 9.augustā apstiprināja Rail Baltica dzelzceļa līnijas trases izvietojumu Latvijas teritorijā, izņemot strīdīgo Salacgrīvas posmu, par kuru konsultēsies ar Eiropas Komisiju.

Lietuvas valdība Rail Baltica dzelzceļa līnijas trasi no Kauņas līdz Latvijas robežai varētu apstiprināt šā gada decembrī, šodien mediju pārstāvjiem atzina Lietuvas Transporta un komunikāciju ministrijas pārstāvis Nerijs Kaučiks. Savukārt Indreks apliecināja, ka Igaunijā Rail Baltica dzelzceļa līnijas trase ir formāli apstiprināta, bet joprojām norit publiskās diskusijas.

Baltijas valstis vienojušās par dzelzceļa projekta Rail Baltica iepirkumu pārvaldes modeli, paredzot iepirkumus dalīt trijās grupās - AS RB Rail rīkotie iepirkumi, konsolidētie iepirkumi un pārraudzītie nacionālie iepirkumi, šodien preses konferencē informēja RB Rail vadītāja.

Rubesa informēja par projekta finansēšanas un izpildes modeli, kas definē kopuzņēmuma RB Rail un nacionālo ieviesējorganizāciju trīs Baltijas valstīs lomas iepirkumu procesos. Līgumu par Rail Baltica finansēšanas un izpildes modeli parakstījušas astoņas no deviņām iesaistītajām Baltijas valstu iestādēm, izņemot Lietuvas dzelzceļa kompāniju Lietuvos geležinkeliai.

Projekta Rail Baltica iepirkumu pārvaldes modelis paredz, ka RB Rail rīkos iepirkumus par kopīgiem standartiem, projektēšanu, izpēti un pētījumiem, biznesa attīstību, kā arī mārketingu un zīmolvedību.

Konsolidēto iepirkumu komisijā darbosies pa vienam pārstāvim no katras iestādes, un iepirkumi tiks veikti par apakšsistēmām, izejvielām un galvenajām sastāvdaļām, kā arī pārrobežu sliežu ceļa iecirkņiem.

Savukārt pārraudzītie nacionālie iepirkumi tiks veikti par sliežu ceļa virsbūvi, lielākajām inženierbūvēm un apkalpes vietām, ieskaitot pasažieru stacijas un termināļus.