
Samilzusī problēma ap nacionālo aviosabiedrību airBaltic negribot rada bažas, ka Latvijas nodokļu maksātājus var sagaidīt vēl viens Parex bankai līdzvērtīgs stāsts.
Kamēr mazākuma akcionāra - Baltijas aviācijas sistēmas (BAS) - veiklās darbības nav publiski atklātas (kā arī pats «slavenais» akcionāru līgums), var vien konstatēt valsts prasmes sava īpašuma pārvaldīšanā. Un te atklājas acīmredzams fakts – valsts nemākulīgā rīcība ar savu īpašumu padara tai piederošo 51% airBaltic akciju nulles vērtībā.
Dilemma, kuras priekšā atrodas Latvijas valsts, atkal jau ir līdzīga tai, kas bija ar Parex banku. Lielas izvēles nav – jāglābj! Sekmīga nacionālās aviokompānijas darbība ir svarīga valsts ekonomikai – tās ir darba vietas, nodokļi, lidostas attīstība, tūrisms un pasažieru tranzīts, galu galā - arī daļiņa no Latvijas tēla pasaulē. Svaru kausos otrā pusē vajadzība atkal «konsolidēt» budžetu.
Glābjot grimstošo aviosabiedrību, nedrīkst aizmirst, ka valdības rīcību vēro daudzi esošie un potenciālie investori. Ja valdība paliks Flika un Ko ķīlnieku lomā, turpinot pakļauties šantāžai vai vienkārši «pa dārgo» nopirks BAS īpašumā esošās daļas, tas būs signāls citiem bezgožiem – dariet kā gribiet, valsts tāpat vienmēr par visu samaksās. Lieki, protams, runāt par taisnīguma sajūtu vai valsts budžetam atrautajām summām.
Abu akcionāru līdzvērtīgs ieguldījums aviosabiedrības pamatkapitāla palielināšanā ir ekonomiski visracionālākais risinājums šajā, zināmā mērā, bezizejas situācijā. Bet vienlaicīgi valdībai būtu skaidri, stingri, ātri un, nepieļaujot kompromisus, jārīkojas attiecībā uz t.s. privāto akcionāru. Ir jāmaina akcionāru līgums, nosakot tādas valsts tiesības, kādas pienākas vairākuma akcionāram.
Lai varētu izdarīt secinājumus no pieļautajām kļūdām, ir jāpublisko slepenais līgums, ir jātiek skaidrībā ar Flika interešu konfliktu, vienlaicīgi vadot airBaltic un BAS, jāatšķetina mudžeklis ar aviosabiedrības zīmola pārdošanu, kā arī visi citi jautājumi, kas pēdējo gadu laikā veidojuši šo grūti saliekamu aviopuzzli. Bet šie procesi nedrīkst aizkavēt lidsabiedrības glābšanu un valsts interešu aizstāvēšanu.
Skaidrs ir viens, ka bez zaudējumiem mēs – nodokļu maksātāji – no šīs situācijas neiziesim. Tomēr tikai šādi atrisinot izveidojušos problēmu, valstij būs iespēja uzlikt uz stabilām, ne vairs māla kājām uzņēmumu ar lielu izaugsmes potenciālu. Un tas būtu vislabākais signāls visiem – Latvijas iedzīvotājiem, investoriem un tūristiem.
Populārākie
- Pieprasījums aug, cenas kāpj – vai šis ir īstais brīdis iegādāties mājokli?
- CleanR iegādājies 41,25% SIA Ķilupe kapitāldaļas
- Tarifu jutīgās nozares Eiropā: iemesli optimismam un satraukumam
- Banku darbība atgriežas 70. gados – cilvēciska pieeja mūsdienīgā tehnoloģiskā izpildījumā
- Everaus Kinnisvara uzsāk obligāciju publisko piedāvājumu