Investīcijas teju miljona eiro apjomā ļāva skolēniem no Latgales un Zemgales izstrādāt desmit inovatīvas biznesa idejas.

Projektā “Creazone”, kas izstrādāts cīņai ar bezdarbu Latgalē un Zemgalē un ir vērsts uz uzņēmējdarbības attīstību jauniešu vidū, mentoringa un pieredzes apmaiņas programmā tika investēti 952 853,57 eiro, no tiem ES finansējums bija 90% (857 568,21 eiro). Rezultātā skolēni no Latgales un Zemgales prezentēja desmit inovatīvas biznesa idejas. 

“Statistika rāda, ka jau ļoti daudzus gadus jauniešu skaits reģionos strauji samazinās, vienlaikus bezdarbs saglabājas iepriekšējā līmenī. Tādēļ tika pieņemts lēmums izstrādāt projektu, kas veicinātu reģionu attīstību, sniedzot jauniešiem iespēju īstenot savas ambiciozās biznesa idejas pieredzējušu mentoru vadībā. Projektā “Creazone” piedalījās vairāk kā 100 dalībnieku no Latvijas, taču nebūt ne visi izturēja līdz galam un prezentēja žūrija savas biznesa attīstības idejas. Līdz galam izturēja tikai vislabākie un motivētākie,” stāsta ES projektu daļas projektu koordinators Jurijs Dubatovka. 

“Design IT nometnes dalībnieku radītās un attīstītās idejas apliecina jauniešu prasmi saskatīt problēmas, kurām iespējams piedāvāt risinājumus ar biznesa potenciālu”, saka Jānis Krievāns, Junior Achievement Latvia valdes priekšsēdētājs.

Attīstīto produktu spektrs ir ļoti daudzveidīgs – no ekoloģiski drošiem produktiem bērniem, izklaidējoši izglītojošām aktivitātēm un interjera priekšmetiem, līdz mūsdienās raksturīgās mentālās pārslodzes un izdegšanas problēmas risinājumiem: 

• Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijas skolēni piedāvāja daudzfunkcionālus, viegli saliekamus, pārvietojamus drēbju statīvus no koka – “LietuVieta”. Komplektā, par papildus samaksu, būs iespējams nopirkt kvalitatīvus un izturīgus auduma maisiņus gan kājām, gan plāksnēm vairākkārtējai izmantošanai. Pēc ekspertu domām, šī ideja atbilst gan mūsdienu tieksmei pēc videi draudzīgiem risinājumiem, gan pēc kompaktuma un mobilitātes, un tai ir visas iespējas iekarot tirgu. 

• Krekli ar rāvējslēdzēju, kas ļauj pievienot un noņemt piedurknes atkarībā no temperatūras telpās vai ārā. Pēc idejas autoru teiktā, šis produkts ļauj neņemt līdzi lieku apģērbu, kuru bieži nav kur likt un nākas nest rokas, tas būtiski mazina mobilitāti. 

• Stilīgas un komfortablas mājiņas mājdzīvniekiem, kas stila ziņā ir piemērotas pat visizsmalcinātākajiem interjeriem – “Lovely Pet's Houses”. Idejas autori tāpat ir pārdomājuši par to, ko darīt ar ražošanas izejvielu atlikumiem – no tiem plānots izgatavot mājiņas klaiņojošajiem dzīvniekiem. 

• SMU “Baltic Outdoors” ir izstrādājuši īpašu spēli, kas trenē izdzīvošanas iemaņas, bet jaunieši no “SetupLV” piedāvā estētiski aprīkot darba vietu, noslēpjot visus datora, printera un citu ierīču vadus. 

• Zīmola “Teazzy” idejas autori ir izstrādājuši īpašu recepti dzērienam no Japānas, Dienvidamerikas un Indijas tējām, kas uzlabo smadzeņu darbību, koncentrēšanās spējas, stimulē atmiņu un visādos veidos veicina mentālo veselību. 

• “Tutum toys” vai “drošās rotaļlietas”, kuras var apēst pēc rotaļāšanās. Pat ja mazulis nevēlas “apēst” savu rotaļlietu pēc spēlēšanās, vecāki var nepārdzīvot par to, ka bērns nokodīs kādu detaļu un aizrīsies vai saindēsies.

• Alergēnus nesaturošs un viegli izmantojams zobu tīrīšanas pulveris. 

• Cukura vasks vaksācijai – ekoloģisks risinājums cīņai ar lieko ķermeņa apmatojumu, kas turklāt nepiesārņo apkārtējo vidi. Idejas autori  piedāvā ražot vasku no cukura, citrona sulas un ūdens.

Pēc projekta koordinatora Latvijā  Jurija Dubatovka teikā, žūrijas locekļi bija patīkami pārsteigti par skolēnu prezentētu ideju oriģinalitāti. “Redzams, ka mums ir domājoši jaunieši, kas tiecas ne tikai vienkārši atrisināt ikdienas problēmas maksimāli lētā un efektīvā veidā, viņus arī patiesi uztrauc drošība, apkārtējā vide un biznesa sociālie aspekti,” komentē Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras ES projektu daļas projektu koordinators, piebilstot, ka idejas ir visnotaļ dzīvotspējīgas un jau pavisam drīz var tikt īstenotas dzīvē.  “Ja kaut viena ideja tiks īstenota dzīvē, tad katrs ieguldītais cents un viss laiks, ko eksperti un projekta dalībnieki veltīja ideju izstrādāšanai, diskusijām, atpelnīsies trīskārši, radot darba vietas, attīstot eksportu, valsts ekonomiku kopumā un atsevišķi arī reģionos.” 

Projektu “Creazone” koordinē Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera - lielākā biznesa atbalsta organizācija Latvijā, kas pārstāv uzņēmēju intereses, kā arī sniedz pakalpojumus, kas veicina biznesa attīstību Latvijā. Projekta ietvaros notika darbs ar jauniešiem tieši no reģioniem, tiecoties tiem cita starpā piedāvāt saziņas pieredzi ar uzņēmējiem no citām valstīm. Tajā piedalījās vairāk nekā 240 jaunieši. Projekta kopējais budžets ir 952 853,57 eiro, 90% no tiem finansē ES.