Ne vienmēr vakcinēšanās pret Covid-19 vīrusu dažādas pasaules malās ir bijusi pietiekami raita, lai šajā ziņā izšķirīgi sasniegtu valdību nospraustos mērķus. 

Var spekulēt, ka daudzviet politiķi nu, šķiet, gatavo augsni stigriem ierobežojumiem nevakcinētajiem un piespiedu vakcinācijai.

Papildu tam – joprojām gan ir mēģinājumi vakcinēšanos panākt ar kādiem “”pozitīvākiem rīkiem”. Piemēram, ASV prezidenta administrācija jūlija beigās ziņoja, ka ikvienam ASV iedzīvotājam, kas saņems pirmo Covid-19 vakcīnas devu, tiks samaksāti 100 ASV dolāri. Var vien lēst, ka sekot šādam ASV piemēram gribēs arī citas valstis, kas pirms tam šādu soli (maksāšanu par vakcinēšanos) lielākoties izslēdza.

Jānorāda, ka ASV gadījumā Covid-19 stimuli tās iedzīvotājiem bijuši ļoti dāsni, kur līdz ierindas cilvēkiem nonāca vairāki valdības piešķirtie stimulu čeki. Tur papildu uzkrājumu summa pandēmijas laikā sasniegusi 12% no IKP, pirms laika rēķināja Moody's. 

Naudiskā izteiksmē ASV gadījumā vien patērētājiem tādējādi uz rokas tādējādi ir nonākuši papildu vairāk nekā divi triljoni ASV dolāri. Moody’s pētījums liecina, ka patērētāji globālā mērogā, kopš 2019. gada beigām līdz šā gada pirmā ceturkšņa izskaņai spējuši sakrāt papildu 5,4 triljonus ASV dolārus, kas ir milzīga summa un pielīdzināma aptuveni 6% no pasaules IKP. 

Latvijā no šādiem nosacīti pozitīvākiem vakcinēšanās veicināšanas pasākumiem lielu uzmanību izpelnījusies loterija, kuras ietvaros var iegūt dažādas balvas. Mūsu valsts gan nebūt nav vienīgā, kur tiek rīkotas šādas izlozes. 

https://www.db.lv/zinas/vakcinacijas-loterijas-izlozes-varetu-sakties-augusta-beigas-503824

Šķiet, viens no dāsnākajiem balvu fondiem pasaulē Covid-19 vakcinēšanās loterijai ir Honkongā. Tur kāds laimīgais iedzīvotājs šādā loterijā varēs tikt pie dzīvokļa 1,4 miljonu ASV dolāru vērtībā, ziņo Bloomberg. Tāpat Honkongas balvu fonds ietver Tesla automašīnas, zelta stieņus, Rolex pulksteņus,100 tūkst. ASV dolāru dāvanu karti, iPhone viedtālruņus utt. 

Dažādas līdzīgas loterijas gan notiek arī citur. Piemēram, Krievijā, kur ekonomikā būtiska loma ir lielām valsts kompānijām, tieši tās uzņēmušās dažādiem šādiem rīkiem stimulēt sabiedrības vakcinēšanos. Piemēram, dimantu ieguvējs Alrosa ziņojis, ka savā Covid-19 vakcinēšanas loterijā izlozēs sniega motociklu. Arī Evraz un Severstal ziņojušas, ka līdzīgā loterijā saviem darbiniekiem piešķirs naudas un citas balvas. Tiek ziņots, ka vēl šādu balvu vidū bieži vien ir ceļojumi un atpūtas pasākumi.

Tikmēr, piemēram, ASV Rietumvirdžīnijā Covid-19 loterijā iespējams uzvarēt medību licenci uz mūžu un jaunas šautenes. Savukārt Alabamā iespējams laimēt braucienu pa spīdveja trasi. 

Jāpiebilst, ka par šādu loteriju patieso ietekmi uz sabiedrību vakcinēšanās tempiem viedokļi ir dažādi. Arī jebkādi pierādījumi ir pietiekami daudznozīmīgi. Aizstāvji vērš uzmanību uz to, ka pēc šādiem paziņojumiem vakcinēšanās tempi ir auguši. Savukārt ir arī tādi pētījumi, kas rāda, ka tā tas īsti nebūt patiesībā nav. Piemēram, Bloomberg raksta, ka pamatā dati liecina, ka vakcinēšanās tempi līdz ar šādiem paziņojumiem mēdz augt. Tiesa gan, lielas grūtības sagādājot patieso šādas vakcinēšanas iemeslu atsijāšana - proti, kādas loterijas esamība tam var būt ļoti nebūtisks iemesls. 

Lai nu kā – pamatā gan dominē ideja, ka šoreiz, ņemot vērā riskus ekonomikai, sabiedrības veselībai un stabilitātei kā tādai, šādas iniciatīvas tomēr ir vērts izmēģināt. Interesanti arī tas, ka dažādi aprēķini liecina, ka šādās Covid-19 vakcinēšanās loterijās bieži vien laimestu iespējamībai vajadzētu būt augstākai, ja salīdzina ar kādām ierindas valstu mēroga izlozēm (tas gan jāskatās no katras konkrētās loterijas).