Summējot tendences skaidras un bezskaidras naudas norēķinos,
Valsts kases datus un reprezentatīvās iedzīvotāju aptaujas rezultātus, var secināt,
ka pēdējo 10 gadu laikā Latvijā ir ievērojami sarukusi ēnu ekonomikas proporcija,
salīdzinot ar legālo ekonomiku.
Jūnija vidū visu Latvijas sabiedrību šokēja finanšu ministra
Arvila Ašeradena paziņojumi (Arvils
Ašeradens: “Valsts budžets ir ļoti nospriegots”), ka situācija ar topošo 2025.
gada valsts budžetu ir tik saspringta, ka
valdībai strauji ir jāmeklē ietaupījumi
miljonu eiro lielumā. Ministrs Latvijas
Radio raidījumā Krustpunktā traģisma
pilnā balsī paziņoja, ka fiskālā telpa
ir negatīva, tik negatīva, ka “nākamā
gada fiskālā telpa būs apmēram mīnus
58 miljoni eiro”. Ja “strukturālā deficīta līmeņa palielināšanu ar politiskajiem
partneriem un Eiropas Komisiju neizdosies panākt, tad fiskālā telpa 2025.
gadā būs mīnus 270 miljoni eiro”.
Latvijai nav naudas solījumam strauji
palielināt izdevumus aizsardzībai, par
visu kalibru railbaltiku sadārdzinājumu finansēšanu nemaz nerunājot. No
finanšu strupceļa ir tikai viena izeja –
pievienotās vērtības nodokļa celšana
par vienu procentpunktu. Otrs ceļš būtu
piespiest ēnu ekonomiku sarauties un
maksāt lielākus nodokļus. Šo finanšu ministra ideju politiskie trubadūri
pārtvēra, un sākās lavīna ar ultrapatriotiskiem paziņojumiem, ka, tiklīdz
latvju lauciniekiem aizliegs būvēt par
170 kvadrātmetriem lielākas ēkas ar
pašu spēkiem, tad uzreiz valsts budžetā
no ēnu ekonomikas ieplūdīs miljardu
miljardus lieli nodokļu ieņēmumi. Ēnu
ekonomika ir zelta ādere, no kuras varēs smelt, smelt un smelt. Tiklīdz izdosies piespiest lempīgos ēnu ekonomikas
darboņus no katras lielākas lauku mājas
veikt celtniecības pasūtījumus tikai pie
būvniecības karteļa korumpantiem, tad
Latvija uzreiz vienā rāvienā kļūs par
bagātāko Eiropas Savienības valsti. Lai
lasītāji piedod vieglo ironiju, bet Ministru kabineta apstiprinātajā Ēnu ekonomikas ierobežošanas plānā 2024.–2027.
gadam (Ministru kabineta rīkojums Nr.
72, Rīgā 2024. gada 25. janvārī) patiešām ir iekļauts punkts 3.2.1., kurā ir
noteikts: “Dzīvojamās mājas būvniecības gadījumā samazināt būvobjekta
platību, kad būvētājs var būvēt paša
spēkiem, darbos neiesaistot būvkomersantu, no 400 m2
uz 170 m2
.”
Taču nepagāja pat divas nedēļas, kad tā
paša finanšu ministra Arvila Ašeradena
it kā vadītā Finanšu ministrija izplatīja
paziņojumu (27.06.2024.), kas liecina,
ka latvju zemē ar finansēm viss ir pat
pārāk spīdoši: “Valsts kases dati liecina, ka 2024. gada piecos mēnešos konsolidētajā kopbudžetā bija pārpalikums
253,2 miljonu eiro apmērā, bilancei
uzlabojoties par 308 miljoniem eiro salīdzinājumā ar pieciem mēnešiem pirms
gada. Pārpalikumu kopbudžetā sekmēja
nozīmīgs ieņēmumu kāpums par 843,4
miljoniem eiro jeb 13,2% salīdzinājumā
ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu,
veidojot 7,2 miljardus eiro.”
Problēmas neapšaubāmi ir: “Šogad piecos mēnešos PVN ieņēmumi iekasēti par
170,4 miljoniem eiro jeb 10,4% mazāk
nekā pērn.” Taču vienlaikus “maijā parādās pozitīvas iezīmes, un PVN ieņēmumi 311,4
miljonu eiro apmērā pirmo reizi šogad
pārsniedza 2023. gada attiecīgā mēneša
ieņēmumus (par 21,7 miljoniem eiro jeb
7,5%)”.
Ievērojami palielinājās ieņēmumi no
darbaspēka nodokļiem: “… sociālās iemaksas šī gada piecos mēnešos veidoja
1,9 miljardus eiro, pieaugot par 248,1
miljonu eiro jeb 15,5%. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) ieņēmumi šī gada
janvārī–maijā sasniedza 1 miljardu eiro
un bija par 137,4 miljoniem eiro jeb
15,8% augstāki nekā gadu iepriekš.”
Akcīzes nodokļa ienākumi bija aptuveni
tikpat lieli kā pērn. Turklāt Latvijai tika
pārskaitīti Eiropas fondu līdzekļi, tostarp
pat avanss par kūdras nozares likvidēšanu – 57,5 miljoni eiro no tā saucamā (ne)
Taisnīgas pārkārtošanās fonda.
Taču politiskais diskurss ir uzņēmis
pagriezienus. Ja sāksim īstenot tikai dažas no Ēnu ekonomikas ierobežošanas
plānā paredzētajām aktivitātēm, tad naudas valdošo politisko partiju rīcībā atkal
būs “vairāk nekā jebkad”.
Visu rakstu un pētījumu lasiet žurnāla Dienas Bizness 23.jūlija numurā!
Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.