Pagājušajā nedēļā naftas cena pasaules tirgū pieauga līdz augstākajam līmenim oktobrī saistībā ar spekulācijām, ka Izraēla varētu uzbrukt Irānas naftas atradnēm. 

Šonedēļ jēlnaftas cena pasaules tirgū ir samazinājusies par 5-6%, salīdzinot ar iepriekšējo nedēļu. Riski, kas ietekmētu naftas piegādi, mazinās, un tuvākajās nedēļās tas var ietekmēt arī degvielas cenas Latvijā.

Konflikts starp Izraēlu un Irānu ir saglabājis naftas cenu svārstības pasaules tirgū. ASV prezidenta Džo Baidena paziņojums, ka tiek apspriesta iespēja Izraēlai uzbrukt Irānas naftas atradnēm, paaugstināja naftas cenas līdz augstākajam līmenim oktobrī.

"ASV mediji ziņo, ka Izraēlas premjerministrs ir vienojies ar Balto namu neuzbrukt Irānas naftas atradnēm vai kodolobjektiem. Rezultātā naftas cena ātri nokritās līdz 74-75 ASV dolāriem par barelu, cenai mazinoties vidēji par 5-6%," stāsta Circle K degvielas kategorijas vadītājs Latvijā Gatis Titovs.

Pēc Gata Titova teiktā, oktobrī naftas cenu būtiskāk ietekmēja naftas piedāvājuma riski, savukārt faktori, kas varētu pazemināt cenu, piemēram, Lībijas naftas atradņu un eksporta termināļu atvēršana, bija maznozīmīgi.

Naftas eksportētājvalstu organizācija (OPEC+) šonedēļ publicētajā ziņojumā samazināja ekonomiskās izaugsmes prognozi 2024.gadam, galvenokārt Ķīnas izaugsmes prognožu dēļ. Ķīnas ekonomiskie rādītāji norāda uz deflāciju, kas savukārt samazina globālo pieprasījumu pēc naftas produktiem.

Tāpat, naftas produktu ražošanas pieaugums no valstīm, kas nav OPEC+ dalībvalstis, ir samazinājis OPEC+ tirgus daļu, tāpēc dažas no organizācijas dalībvalstīm - Kazahstāna, Irāka un Krievija - nav ievērojušas saskaņotos ražošanas apjomus.

"Lai gan reālais pieprasījums pēc naftas ir zemāks par prognozēto, medijos izskanējušas ziņas, ka Saūda Arābija sākot no decembra sākuma apsver iespēju tirgū iepludināt papildu 180 000 barelus dienā, lai saglabātu OPEC+ tirgus daļu. Ja tas apstiprināsies, pasaules naftas cena samazināsies," uzsver G. Titovs.