Ar mērķi iekļūt Amerikas Savienoto Valstu tirgū ar Latvijas precēm uz Latvijas Amerikas Tirdzniecības kameras (LACC) rīkoto konferenci Spotlight Latvia 2025 Vašingtonā aizvadītajā nedēļā devās virkne Latvijas ministru un vairāku lielāko Latvijas uzņēmumu pārstāvji. Īpaši jāuzsver iespēja piedalīties ASV armijas ikgadējā iepirkumu konferencē (AUSA Annual Meeting & Exposition), kas dod plašas iespējas Latvijas uzņēmumiem. Par vērienīgās konferences, kas notiek jau piekto reizi, iepriekšējiem rezultātiem, organizēšanas izaicinājumiem, mērķiem šobrīd un sasniegto iepriekšējās konferencēs Dienas Bizness izjautāja Latvijas Amerikas Tirdzniecības palātas valdes locekli Matīsu Kukaini, ZAB Spīgulis & Kukainis advokātu biroja partneri.

Kas organizē konferenci Spotlight Latvia 2025, un kāda ir jūsu dalība?

Konferenci organizē Latvijas-Amerikas Tirdzniecības kamera (LACC) sadarbībā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA), kā arī Latvijas vēstniecību ASV. Ievērojot, ka esmu mūsu tirdzniecības palātas valdē, aktīvi piedalos konferences organizācijā, lai gan ar to nodarbojas visi palātas valdes locekļi.

Darba ir ļoti daudz, jo sevišķi pēdējās nedēļās. Vairums no mūsu organizācijas vadītājiem darbojas un atrodas tieši ASV un Latvijā nav sastopami. Latvijā mēs esam divi LACC valdes locekļi, kas vada Rīgas biroju, – Liene Gaspažiņa, kura vada SILMOR uzņēmumu Latvijā, un es.

Vai šāda līmeņa pasākumi ir notikuši iepriekš? Kāds ir to mērķis un rezultāti? 

Šī ir piektā Spotlight konference, ko organizē LACC. Iepriekšējā notika pirms diviem gadiem Bostonā. Tajā arī piedalījās augstas amatpersonas no Latvijas, tai skaitā prezidents un premjers. Konferences tiešais mērķis nav eksporta nodrošināšana vai līgumu noslēgšana tieši uz konferences galda. Mēs pirmkārt gribam reklamēt Latviju ASV dažādās vietās, līmeņos, uzņēmējdarbības vidēs, politiskajos slāņos utt. Reklamēt visplašākajā šī vārda nozīmē, un tam ir savi rezultāti, kurus var redzēt Latvijas ekonomikā. Tas, ko garantē konference, ir tiešie kontakti ASV. Mēs aicinām visdažādāko sfēru pārstāvjus – lielus un ne tik lielus ASV uzņēmumus. Mēs aktīvi aicinām piedalīties, un tā ir iespēja veidot tiešus kontaktus ar uzņēmējiem no Latvijas, kas jau aktīvi strādā ASV un fiziski tur atrodas, un vēlāk slēgt līgumus un darboties, kā nu kuram sanāk. Nekas netiek pasniegts uz sudraba paplātes. Katram ir jānāk un jāpārdod sevi un savu uzņēmumu pašam. 

Šobrīd Latvijas Amerikas tirdzniecības palātai ir 15 aktīvi reģionu pārstāvji (regional directors), katrs atrodas specifiskā reģionā, darbojas visās ASV, veidojot ap sevi aktīvas komūnas, un vairākas reizes gadā rīko seminārus vai tikšanās komūnas dalībniekiem. Mēs visu informāciju no šīm komūnām apkopojam un to izmantojam, lai mums ir kontaktu loks, kas pārklāj visu ASV teritoriju, cik vien tas iespējams. Spotlight konferencē klātienē tiekas visu komūnu dalībnieki, kā arī viesi, uzņēmēji un politiķi no ASV un no Latvijas ar mērķi dot labāko pienesumu no šīm komūnām un savest visus kopā konferencē. Tā reizi divos gados notiek šāda konference. Praktiskais ieguvums no konferences ir sadarbība, kas izveidojas, un no pagājušās konferences Bostonā šādi rezultāti ir vērojami. Ir gan eksports uz ASV, gan arī investīcijas Latvijā. Varu pieminēt tādus Latvijas uzņēmumus kā Belss, Edge Autonomy, SAF Tehnika, Latvijas Finieris, SILMOR un MN Tech, kas katru gadu aktīvi piedalās Latvijas Amerikas tirdzniecības palātā un apmeklē mūsu pasākumus, jo ir skaidrs, ka no šādiem pasākumiem uzņēmumi gūst labumu. 

Ir 100% skaidrs, ka Spotlight Latvia konference ir efektīva, jo ar katru gadu konferencē piedalās aizvien vairāk un vairāk uzņēmumu, kā arī piedalās augstas ASV, Latvijas un ES amatpersonas, piemēram, šogad dalībniekus uzrunās Eiropas Komisijas komisārs Valdis Dombrovskis.

Vai varat minēt kādu praktisku piemēru sadarbībai?

Labs piemērs ir SAF Tehnika. Brāļi Bergi aktīvi darbojas gan Latvijā, gan arī ASV tirgū, un Jānis Bergs ir viens no mūsu organizācijas prezidentiem. Jāņa uzņēmumam SAF Tehnika jau 10 gadus ir birojs Kolorado štatā, un Jānis jau gadiem ir praktiski veidojis kontaktus ASV tirgū uz vietas, un šādas personas ar īstu dzīves pieredzi var satikt Spotlight konferencēs. SAF Tehnika ir reāls pierādījums, ka šajās konferencēs var izveidot praktiskus kontaktus.

Visu interviju lasiet 21.oktobra žurnālā Dienas Bizness!

Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.