Baltijā lielākais lietoto automašīnu tirgotājs AS Longo Group nācis ar obligāciju emisijas piedāvājumu investoriem. Kā piecu gadu laikā iespējams sasniegt 47,8 miljonu eiro apgrozījumu, nostiprināties Baltijas tirgū un nodibināt meitas uzņēmumus 7 valstīs, kā arī tik sadrumstalotā tirgū kā lietotu automašīnu tirgošana, iespējams, ieņemt vērā ņemamu tirgus daļu un kam attīstībā vēl nepieciešami līdzekļi, Dienas Biznesam intervijā atklāja uzņēmuma valdes priekšsēdētājs un dibinātājs Edgars Cērps.

Īsumā pastāstiet par AS Longo Group.

Šobrīd esam lielākais lietoto auto tirgotājs Baltijas valstīs ar visplašāko sortimentu – mums ir virs 1000 automašīnām piedāvājumā katru dienu. Uzņēmums ir dibināts 2018. gadā – nedaudz vairāk kā pirms sešiem gadiem. Šobrīd nodarbinām ap 140 cilvēku komandu piecās Eiropas valstīs. 2023. gadā uzņēmuma apgrozījums sasniedza 47,8 miljonus eiro. Longo Group ir 9 meitas uzņēmumi. Uzsvēršu, ka galvenais birojs atrodas Rīgā. Šis ir Latvijā radīts vietējā kapitāla uzņēmums, nevis ārvalstu kompānijas meitas uzņēmums Latvijā. No Rīgas pārvaldām visus meitas uzņēmumus Lietuvā, Igaunijā, Polijā, Nīderlandē, Beļģijā un arī Vācijā.

Arī Rietumeiropā tirgojat lietotas mašīnas?

Pagaidām nē. Šobrīd mūsu mērķa tirgi ir Baltijas valstis un Polija. Rietumeiropā filiāles nodarbojas ar kvalitatīvu automašīnu iegādi.

Vai esat izveidojuši uzņēmumus Rietumeiropā, lai iepirktu noteiktas kvalitātes mašīnas? 

Longo mērķis ir ieviest jaunu kvalitātes standartu lietotu auto tirgū Baltijā, kas šobrīd ir ne ar to pašu labāko reputāciju. Mēs gribam to mainīt, ieviešot jaunu standartu lietotu automašīnu tirgū, ļaujot cilvēkiem iegādāties caurskatāmi, godīgi un ar augstu kvalitāti.

Par kādu vidējo automašīnu vecumu runājam?

Šobrīd Baltijas valstīs vidējais automašīnu vecums ir apmēram 15 gadi. Šādu auto iegādes kvalitātes diapazons ir ļoti atšķirīgs, tādēļ, pērkot lietotu automašīnu, vienmēr ir būtiski detalizēti saprast, ko tieši iegādājamies. Mums, Longo, autoparka vidējais automašīnu vecums, kas ir piedāvājumā, ir vidēji no 3 līdz 10 gadiem. 

Seši gadi uzņēmumam patiesi nav liels vecums. Kas sekmēja straujo uzņēmuma izaugsmi?

Jau uzņēmuma pirmsākumos bija skaidrs, ka lietotu automašīnu tirgus ir viena no apjomīgākajām nozarēm. Baltijas lietoto automašīnu tirgus vērtība mērāma ap 4 miljardu eiro apmērā, līdz ar to tirgus ir milzīgs. Tomēr šis ir viens no sadrumstalotākajiem mazumtirdzniecības sektoriem, tāpēc bija svarīgi izprast, kas ir galvenie izaicinājumi. Uzreiz bija skaidrs – ja vēlamies sasniegt labu rezultātu, tad nozare ir jāpārdefinē. Jādod jauns risinājums jaunā kvalitātē, kas lietotu automašīnu tirgū vēl nav pieredzēts. Pieprasījuma izpētē un automašīnu atlasē vadāmies pēc datiem. Nekādu priekšnojautu vai emocionālu lēmumu. Analizējam, ko cilvēki meklē, kādiem modeļiem dod priekšroku, kāds ir pieprasījums un pirktspēja. Jau no uzņēmuma pirmsākumiem veidojām paši savu IT infrastruktūru, kas tagad ir viena no mūsu konkurētspējas būtiskākajām priekšrocībām. Ar to es domāju pilnu ciklu – no iegādes līdz pārdošanai, ieskaitot remontu un ieguldījumus. Proti, jebkurā automašīnas dzīves posmā mums ir skaidrs, kāda ir pašizmaksa. Visu posmu padziļināta pārzināšana ļauj izvairīties no krāpšanas. Nevar būt nekādu pārpratumu. Ja automašīnai ir mainīta detaļa, tad IT sistēmā redzam, kurš to darījis, kad un no kurienes detaļa pirkta, par kādu naudu. Līdztekus mums pieejamajos datos redzam, kāda ir pircēju interese par katru piedāvājumā esošo auto. Tas palīdz izveidot datos balstītu priekšstatu, kas ir lietotāju pieprasītākie modeļi. Mēs datos redzam, kad interese aug, kad tā mazinās. Šī izsekojamība un caurskatāmība mums dod iespēju piedāvāt klientiem lietotu automašīnu ar garantiju. Klienti novērtē mūsu servisu, Google reitingi ir ļoti augsti: 4,7–4,8 no 5 zvaigznēm. 

Šobrīd NASDAQ Riga biržā var parakstīties uz AS Longo Group obligācijām. Pastāstiet par finansējuma piesaistes mērķi.

Šī būs jau mūsu trešā obligāciju emisija, tikai šoreiz publiska un pieejama visiem interesentiem. Obligācijas būs iekļautas nevis First North, bet regulētajā tirgū — Baltijas obligāciju sarakstā. Emisijā piesaistītos līdzekļus plānojam izmantot esošo saistību refinansēšanai, kā arī uzņēmuma paplašināšanās plānu finansēšanai, kas ietver ieguldījumus apgrozāmajos līdzekļos, kuri nepieciešami jaunu auto krājumu iegādei un sagatavošanai, kā arī pārdošanas kanālu paplašināšanai. Tas ļaus ātrāk īstenot mūsu plānus un pāršķirt jaunu attīstības lapu Longo.  

Visu interviju lasiet 19.novembra žurnālā Dienas Bizness!

Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.