Acu aprūpes uzņēmuma OC VISION pamati likti deviņdesmito gadu
sākumā un tas joprojām ir Latvijas kapitāla uzņēmums, kas darbojas jau 27 gadus.
No viena veikala Ķengaragā OC VISION izvērsies 73 optiku ķēdē Latvijā un
Lietuvā un no dibināšanā ieguldītajiem 32 000 Latvijas rubļu (repšiki) (2270 eiro) uzņēmums «izaudzis» līdz 25 miljonu eiro
apgrozījumam 2018. gadā.
Uzņēmuma vēsture ir cieši saistīta ar Latvijas Universitāti (LU). 1992.
gada 1. septembrī LU tika izveidota pirmā optometrijas studiju programma, kas
tolaik bija tikai otra tāda Eiropā. Tā kā jaunajiem studentiem nebija prakses
vietu, 1992. gada decembrī optikas un optometrijas mācību spēki un nodaļas studenti no Latvijas
Universitātes dibināja un gadu gaitā attīstīja SIA «Latvijas Universitātes Optometrijas centru» (LU OC), kas kalpoja par prakses vietu
studentiem un kļuva par pamatu pašreizējai OC VISION grupai.
Pirmajā darbības gadā LU OC darbinieki bija paši īpašnieki, pirmo algoto
darbinieku pieņēma tikai 1993. gadā, tāpēc sākotnēji visu nācās paveikt pašiem
uzņēmuma izveidotājiem. Vitolds Grabovskis bija uzņēmuma vadītājs, Jānis
Dzenis, pašreizējais OC VISION valdes priekšsēdētājs, tolaik atbildēja par centra
finansēm, savukārt pazīstamais profesors Ivars Lācis bija pirmais optiķis, kurš
kopā ar Aldi Liepiņu slīpēja lēcas, un Pēteris Cikmačs atbildēja par visa veida briļļu lēcām, ko viņš dara joprojām. Vēl uzņēmumā bija tirdzniecības vadītāja Inta Butlere, kas atbildēja
arī par ietvaru izvēli un piedāvājumu, kā arī grāmatvede Skaidrīte Āboltiņa.
Padomju laika optika pircējiem nozīmēja iespēju izvēlēties kādu no tikai 10 briļļu ietvaru modeļiem un vienkāršām
stikla lēcām. Zem letes varēja dabūt arī kaut ko labāku, bet ne visi, tikai tie,
kam bija tas saucamais «blats». Tas viss ir atstājis iespaidu uz vecāko paaudzi, tā vēl arvien kautrējas lietot šo produktu, tā saucamā rietumu
pensionāra tēls asociējas ar progresīvajām brillēm kas vienmēr ir uz deguna,
savukārt postpadomju pensionārs ar vienkāršām lasāmbrillēm, kas dziļi paslēptas
kaut kur azotē. Sākoties tirgus attiecībām, viss strauji mainījās, deficīts izzuda, bija vajadzīga tikai nauda, kas arī lēnām Latvijas
iedzīvotājiem sāka parādīties. Tad, kad «piedzima» LUOC, tirgus bija sadalīts
starp privatizējamo valsts optikas uzņēmumu un ārzemju kopuzņēmumu Vision
Express Baltija, bet tirgus izaugsme bija tik strauja, ka ļāva LUOC lēnām
audzēt savu tirgus daļu. Jau no paša sākuma
parasto stikla lēcu vietā tika rasta iespēja piedāvāt arī plastikāta lēcas, kas
pēc savām optiskajām īpašībām un svara bija daudz labākas, ļoti drīz tika
piedāvātas arī dzidrinātās lēcas. Sekojot jaunākajam optikas
produktu pārdošanā, LU OC ieviesa pašapkalpošanās konceptu, kur klientam bija brīva pieeja
ietvariem, kā arī modernas medicīniskās iekārtas redzes korekcijai un
Eiropas standartiem atbilstošu redzes pārbaudes protokolu, kas sastāv no
vismaz 12 redzes funkciju pārbaudēm. Visa nopelnītā nauda tika investēta uzņēmuma attīstībā.
Pirmo optikas veikalu izveidoja
1993.gadā februārī Ķengaraga ielā 8, kur tas ar OptiO zīmolu pastāv joprojām. Savukārt nākošā gadā tika atvērtas
vēl divas LU OC filiāles poliklīnikās, tostarp arī Bērnu klīniskās
universitātes slimnīcas teritorijā, kur īpaša uzmanība tika pievērsta tieši
bērnu redzes korekcijai.
LU OC darbojās kā viens zīmols līdz
pat 1996. gadam, kad klientu aptaujas liecināja,
ka nosaukums klientiem neasociējas ar redzes problemātiku. Tad tika nolemts izveidot Pasaules Optikas zīmolu un «palikt zem tā» visus veikalus. Vēl pēc 10
gadiem daļa no veikaliem tika pārveidoti par Optio zīmola veikaliem, kas domāti atšķirīgai mērķauditorijai. OptiO tika veidots kā pieejamāks veikalu tīkls
gan cenas, gan atrašanās vietu ziņā.
Domājot par klientiem, kuriem ir svarīgs
stils, īpašs briļļu dizains un reti sastopami un dārgi zīmoli, 1996.gadā tika
izveidots jauns salons – Lornete.
Par īpaši svarīgu brīdi OC VISION grupai
kļuva Vision Express licences iegāde.
Tas bija pirmais starptautiskais zīmols optikas nozarē, kas Latvijā pastāvēja
no 1991. gada. 2002. gadā radās iespēja iegādāties franču īpašumā esošus divus
uzņēmumus Latvijas un Lietuvas teritorijā, tādējādi kļūstot par starptautisku
uzņēmumu vismaz Baltijas mērogā. Kopā tika iegādāti 8 veikali Latvijā un 5
veikali Lietuvā ar tiesībām izmantot Vision Express zīmola licenci.
Tagad OC VISION kopā ar meitas uzņēmumu ierindojas starp 300 lielākajiem nodokļu
maksātājiem Latvijā.
Saikne ar Latvijas Universitāti uzņēmumā joprojām ir
ļoti cieša, jo valdes priekšsēdētājs Jānis Dzenis un valdes loceklis Pēteris
Cikmačs joprojām universitātē pasniedz lekcijas topošajiem optometristiem.
Īpaši zīmīgs uzņēmumam ir arī šis
gads. Tas ievadīts ar Vision Express
jaunā koncepta ieviešanas turpinājumu Baltijā un veiktajām būtiskajām iestrādēm
Pasaules Optikas ķēdēs attīstībā,
uzsākot tās pārveidi par VIZIONETTE. Vienlaikus
turpinās arī OptiO optikas veikalu
ķēdes reģionālās pieejamības attīstīšana.
OC VISION kā uzņēmumu grupa tika
izveidota 2017. gada nogalē, līdz tam uzņēmums nesa SIA «Optometrijas centrs»
nosaukumu (no 2010. līdz 2017. gadam) un SIA «Latvijas Universitātes
Optometrijas centrs» (no 1992. līdz 2010. gadam). Grupas sastāvā ietilpst arī
SIA «VISION EXPRESS BALTIJA».
Šobrīd OC VISION pieder ap 48%
optometrijas tirgus daļas Latvijā un ap 30% Lietuvā. Kopā uzņēmumā strādā
vairāk nekā 550 darbinieki 73 veikalos, laboratorijās, noliktavā un birojā. OC VISION grupā ietilpst
pieci optikas mazumtirdzniecības zīmoli: Vision
Express, Pasaules
Optika, OptiO, Lornete, Vizionette.
Uzņēmuma sastāvā ir arī optisko
preču, pakalpojumu un medicīnisko instrumentu vairumtirgotājs Opptica, kas darbojas ne vien Baltijas
līmenī, bet arī Eiropas Savienībā un pasaulē. Kā darbības virziens
vairumtirdzniecība uzņēmumā bijusi visu tā darbības laiku, lai gan savu
nosaukumu un zīmolu ieguva 2017. gadā. Savukārt, kontaktlēcu
internetveikals Dr.Lensor, kurš
uzsāka darbu 2013.gadā, tieši pēdējos gados uzrāda būtisku izaugsmi un darbojas
visās Baltijas valstīs.