Latvijā šobrīd reģistrēti vairāk nekā 11 tūkstoši elektromobiļu, atsevišķi nozares eksperti prognozē, ka līdz 2030. gadam elektroauto skaits varētu sasniegt pat 100 tūkstošus.

Lai gan jauno vieglo elektromobiļu īpatsvars tirgū šā gada pirmajos sešos mēnešos bija vien 6,6%, kas ir teju par 1% mazāk nekā pērn, tā kritumu kompensē lietoto elektromobiļu tirgus attīstība, kur novērojams būtisks kāpums. Tas liecina, ka elektroauto kļūst pieejamāki un pieprasītāki arī otrreizējā tirgū. Līdz jūlija sākumam Latvijā kopumā bija reģistrēti 11 719 elektromobiļi, tostarp 11 365 vieglie un 354 kravas elektromobiļi, norāda CSDD, uzsverot, ka arī turpmāk elektromobiļu skaita pieaugums saglabāsies vismaz pašreizējā līmenī. 

Tirgus attīstās

Šobrīd gandrīz katra auto ražotāja modeļu klāstā ir iespējams atrast transportlīdzekli ar elektrisko piedziņu, atzīmē Aivis Ozoliņš, CSDD Elektromobilitātes un radaru sistēmas attīstības daļas vadītājs. “Tāpat arī, attīstoties bateriju tehnoloģijām, elektromobili iespējams izmantot gan tuvākiem, gan arī tālākiem braucieniem. Arī to iegādes cena atsevišķos gadījumos kļūst teju līdzvērtīga ar tādas pašas klases iekšdedzes dzinēju aprīkotiem automobiļiem, līdz ar to varētu sagaidīt, ka pircēji arvien vairāk būs ieinteresēti apsvērt elektromobiļu iegādi, kas veicinās elektromobiļu skaita palielināšanos arī turpmāk. Ja skatāmies uz uzlādes iespēju pieejamību Latvijā, tad šobrīd situācija vērtējama kā pozitīva. Pieaugot elektromobiļu skaitam, pieaug arī pieprasījums pēc elektromobiļu uzlādes pakalpojuma, un tā apmierināšanā brīvā tirgus apstākļos iesaistās arī citi tirgus dalībnieki. Rezultātā, ja pirms sešiem gadiem uzlādes iespēju neesamība atsevišķās vietās varēja kalpot kā arguments, lai neizvēlētos elektromobili, tad šodien elektromobili bez problēmām var lietot praktiski visā Latvijas teritorijā. Vairākās vietās pat veidojas uzlādes pakalpojuma sniedzēju konkurence, un klientam ir iespēja izvēlēties sev tīkamāko,” stāsta A. Ozoliņš, norādot, ka elektromobiļu skaita pieaugumu ietekmē arī valsts atbalsta instrumenti.

“Analizējot elektromobiļu skaita pieauguma dinamiku, redzam, ka lielākais elektromobiļu skaita izrāviens vērojams, sākot ar 2022.gadu, kas sakrīt ar laiku, kad elektromobiļu iegādei tika piedāvāts valsts līdzfinansējums. To apstiprina arī Vācijas pieredze, kur līdz ar elektromobiļu iegādes subsīdiju atcelšanu bija vērojams nozīmīgs elektromobiļu pārdošanas kritums, kas sasniedza līdz pat -36% mēnesī, salīdzinot ar tādu pašu periodu iepriekšējā gadā, kad atbalsta mehānismi bija spēkā,” secina A. Ozoliņš.

Iespēju netrūkst

Šobrīd Latvijā ir pieejami vairāki valsts atbalsta instrumenti elektroauto iegādei. Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) informē, ka lietota elektroauto iegādei iespējams saņemt līdzfinansējumu līdz 3350 eiro, savukārt jauna elektroauto vai plug-in hibrīda iegādei - līdz 4500 eiro. Papildus tam iespējams saņemt arī 2000 eiro lielu bonusu par vecā transportlīdzekļa ar iekšdedzes dzinēju norakstīšanu. Raimonds Kašs, KEM Finanšu instrumentu departamenta direktors, norāda, ka interese par videi draudzīgu automobiļu iegādi šobrīd ir liela. “Kopš Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII) atbalsta programmas apstiprināšanas 2022. gadā, KEM reaģējot uz augsto iedzīvotāju interesi, ir palielinājusi kopējo finansējumu trīs reizes. 2024. gada jūlijā piešķirti papildu 5 miljoni eiro, 2024. gada beigās - 4 miljoni eiro, bet 2025. gada aprīlī - vēl 11 miljoni eiro. Šie papildu ieguldījumi ļauj turpināt Latvijas iedzīvotājiem iegādāties videi draudzīgus automobiļus ar valsts atbalstu un nodrošina iespēju vēl plašākai sabiedrības daļai piedalīties transporta nozares dekarbonizācijā. Kopējais elektroauto atbalsta programmas finansējums šobrīd ir 30 miljoni eiro, no kuriem līdz 21. jūlijam jau apgūti 25,9 miljoni eiro,” stāsta R. Kašs, piebilstot, ka aktualizētajā Enerģētikas un klimata plānā (NEKP) ir paredzēts līdz 2030. gadam palielināt videi draudzīgo automobiļu skaitu Latvijā līdz 20 tūkstošiem.

Visu rakstu lasiet 29.jūlija žurnālā Dienas Bizness!

Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.