Izmaiņas koksnes tirgos pēc Ukrainas kara sākuma ir ievērojami palielinājušas visa veida apaļkoksnes pieprasījumu Latvijā, kas savukārt ir izveidojis deficītu mežizstrādes un apaļkoksnes pārvadājumu pakalpojumu pieejamībā.

Latvijas Kokapstrādes uzņēmēju un eksportētāju asociācijas izpilddirektors Artūrs Bukonts norāda uz problēmu, kura ietekmēs kokrūpniekus un līdz ar to arī ražošanas apjomus un eksporta ienākumus. 

Piegāžu jautājums 

“Valsts mežu apsaimniekošanas AS Latvijas valsts meži (LVM) nespēj izpildīt apaļkoksnes piegāžu saistības pretēji publiski izskanējušajām bažām par dramatisku mežizstrādes apjomu pieaugumu ciršanas caurmēra grozījumu dēļ, no vienas puses, un cerībām par tirgū pieejamā apjoma pieaugumu koksnei, kas tiktu izmantota enerģētikā, no otras puses. AS Latvijas valsts meži brīdina klientus par nespēju izpildīt 3. ceturkšņa plānotās piegādes, atsevišķiem uzņēmumiem ziņojot, ka laikus netiks piegādāta pat puse no to izsolēs nopirktā apjoma,” norāda A. Bukonts. 

https://www.db.lv/zinas/bailu-cena-uzaudze-meza-nozares-eksporta-ienakumus-509057

Turklāt, kā liecinot publiski pieejamā informācija, AS Latvijas valsts meži negaidīti un kardināli samazinājusi ražotājiem iegādei pieejamo apaļkoksnes apjomu arī šī gada noslēdzošajā ceturksnī – piemēram, ja 3. ceturksnī bērza kamīnmalka tika piedāvāta 67 000 m3 apjomā, tad 4. ceturksnī tirgū ir izlikti tikai 14 500 m3 . Savukārt LVM Mežsaimniecības direktors Andris Balodis uzsver, ka LVM līdz šim ir atbildīgi pildījuši, pilda un turpinās pildīt visas uzņemtās līgumsaistības, lai nodrošinātu koksnes produktu piegādi kokapstrādes un siltuma ražošanas uzņēmumiem Latvijā. “Ņemot vērā būtiskās izmaiņas koksnes tirgos pēc Ukrainas kara sākuma, ir ievērojami palielinājies visa veida apaļkoksnes pieprasījums Latvijā, kas savukārt ir izveidojis deficītu mežizstrādes un apaļkoksnes pārvadājumu pakalpojumu pieejamībā,” tā A. Balodis. 

Viņš uzsver, ka šādu strauju pakalpojumu pieprasījuma pieaugumu Latvijas pakalpojumu sniedzēji nevar apmierināt tik īsā laikā, jo tirgū nav pieejama papildu mežizstrādes un koksnes transporta tehnika un vēl jo vēl vairāk – pieredzējuši meža mašīnu operatori un kokvedēju šoferi. “Radusies situācija ietekmē gan privāto mežu īpašniekus, gan arī LVM kā valsts mežu apsaimniekotāju. LVM jau no pavasara ir aktīvi piedāvājuši Latvijas mežizstrādes pakalpojumu sniedzējiem slēgt jaunus pakalpojumu līgumus, taču piedāvājums nav bijis pietiekams. Tā rezultātā atsevišķu noslēgto piegādes līgumu izpildei ir nepieciešams vairāk laika, tomēr LVM nav bažu, ka visu līgumu ietvaros nolīgtie koksnes apjomi klientiem tiks piegādāti,” tā A. Balodis. 

Prognozēta problēma 

A. Bukonts atzīst, ka nozarē tiek spriests par potenciālajiem iemesliem, un viens no galvenajiem noteikti ir LVM nespēja piesaistīt mežizstrādes pakalpojumu sniedzējus.

Visu rakstu lasiet 13.septembra žurnālā Dienas Bizness!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!