Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) kampaņas "Ja Tev nav OC/TA - nebrauc!" ietvaros apkopotā statistika liecina, ka ceļu satiksmē piedalās aptuveni 1% neapdrošinātu transportlīdzekļu.

Lai skaidrotu sabiedrībai OCTA un tehniskās apskates savlaicīgas veikšanas nepieciešamību, kā arī mazinātu to autovadītāju skaitu, kas neiegādājas OCTA vai neveic transportlīdzekļa tehnisko apskati, oktobrī LTAB, sadarbībā ar CSDD un Valsts policiju, īstenoja sociālu kampaņu "Ja Tev nav OC/TA - nebrauc!". "Pirms kampaņas sākuma lēsām, ka kopējais transportlīdzekļu skaits, kas piedalās satiksmē bez derīgas OCTA, varētu būt ap 1 - 2%. Šādus secinājumus izdarījām, balstoties uz iepriekšējo kampaņu pieredzi un mums pieejamo statistiku, kas liecina, ka pērn 1,16% no visiem Latvijā reģistrētajiem CSNg bija izraisīti ar transportlīdzekli bez OCTA," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins, piebilstot, ka izvērtējot datus starp dažādiem Latvijas reģioniem, secināts, ka, piemēram, Latgalē ar neapdrošinātu transportlīdzekli pērn izraisīti pat 1,85% CSNg, kamēr Kurzemē - vien 0,78%.

Kampaņas laikā vairāki fotoradari visā Latvijā, līdzīgi kā to jau šobrīd dara vidējās ātruma kontroles radari, veica OCTA un tehniskās apskates kontroli ārpuskārtas režīmā - t.i. neatkarīgi no transportlīdzekļu braukšanas ātruma. Tāpat mērījumi tika veikti ar īpašu demo automašīnu, kas veica OCTA un tehniskās apskates kontroli satiksmes plūsmā. "Mērījumi apliecināja, ka transportlīdzekļu skaits, kas pārvietojas bez derīgas OCTA un tehniskās apskates nepārsniedz mūsu iepriekš izdarītos pieņēmumus - fotoradari fiksēja 0,51% bez OCTA un 0,18% bez tehniskās apskates esošus transportlīdzekļus; arī demo auto mērījumi bija līdzīgi - attiecīgi 0,59% un 0,15%," stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs.

"Salīdzinot iegūtos datus ar 2022.gadā apkopotajiem, kā arī pirms 4 gadiem (2018.gadā) līdzīgas kampaņas ietvaros savāktajiem, var secināt, ka transportlīdzekļu skaits, kas piedalās ceļu satiksmē bez derīgas OCTA un tehniskās apskates, palicis salīdzinoši nemainīgs. Tomēr joprojām, mūsuprāt, ir aktuāla nepieciešamība nākotnē pielāgot stacionāros fotoradarus OCTA un tehniskās apskates kontrolei visā transporta plūsmā, neatkarīgi no transportlīdzekļu braukšanas ātruma. Tāpat lielāka uzmanība jāvelta to ceļu posmu uzraudzībai, kas ikdienā netiek kontrolēta ar stacionārajiem fotoradariem," uzsver J.Abāšins.

Tāpat kampaņas mērķis bija atgādināt transportlīdzekļu īpašniekiem, kur un kā iespējams pieteikties atgādinājumiem par OCTA un tehniskās apskates derīguma termiņa tuvošanos. "Kampaņas laikā uzrunājām stāvvietu operatorus ar aicinājumu ieviest savos stāvvietu apmaksas pakalpojumos iespēju pārbaudīt transportlīdzekļu vadītājus par OCTA derīgumu. Tāpat izstrādāts programmnodrošinājums un uzstādīti 3 interaktīvie stendi, kas ļauj transportlīdzekļu vadītājiem veikt OCTA derīguma pārbaudi. Plānojam, ka interaktīvie stendi darbosies līdz 2024.gada jūlijam un tiks secīgi izvietoti pa visu Latvijas teritoriju," informē J.Abāšins.

1997.gadā Latvijā tika ieviesta OCTA sistēma. Tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā ir AAS "Balta", AAS "Baltijas Apdrošināšanas Nams", AAS "BTA Baltic Insurance Company", "Compensa Vienna Insurance Group" ADB Latvijas filiāle, "ERGO Insurance" SE Latvijas filiāle, ADB "Gjensidige" Latvijas filiāle, "If P&C Insurance" AS Latvijas filiāle, "Swedbank P&C Insurance" AS Latvijas filiāle un "Balcia Insurance" SE.