Ilgmūžība, arhitektu
iespējas un materiāla
atkārtota izmantošana –
betona labākās īpašības Dienas Biznesa speciālizdevumam Nekustamais īpašums nosauc UPB grupas
uzņēmuma Dzelzsbetons
MB valdes loceklis Artūrs
Lukašenoks. Uzņēmums
ir uzaudzējis gan
pieredzi, gan paplašinājis
tehnoloģiskās spējas, lai
īstenotu vēl sarežģītākus
projektus.
Fragments no intervijas
Uzņēmumam ir jau 25 gadu pieredze, apgrozījums 63 miljoni eiro
un vairāk nekā 580 darbinieki. Uzņēmumam ir divas dzelzsbetona ražotnes – viena Liepājā, otra Daugavpilī. MB grupā ietilpst Dzelzsbetons MB, Daugavpils Dzelzsbetons, Transportbetons MB, Betona pētījumu centrs un Inerto materiālu serviss. Liepājā, top elementi ražotnē, kas tiek vesti uz
objektiem. Tāpat gatavojam arī lielu daļu no inertiem materiāliem,
pārvaldām karjerus, ražojam šķembas, smiltis un līdz pat pašam
betonam. Vēl viena svarīga sastāvdaļa ir betona pētījumu centrs,
kas nodrošina betona un minerālmateriālu testēšanu, rezultātu analīzi, kā arī jaunu produktu receptūru izstrādi. Ražojam ļoti
plaša spektra betonu no tradicionāli zināma, sala izturīga līdz arī
dekoratīvam, kam nepieciešamas pildvielu kombinācijas, piemēram, terrazzo. Spektrs, ko mēs nosedzam, ir konstrukciju elementi, piemēram, sienas, pārsegumi, kāpnes, balkoni. Otra sadaļa ir
produkti, kuriem ir augstāka pievienotā vērtība, galvenokārt tās
ir fasādes. Mūsu reģionā ļoti izplatīts ir trīsslāņu sienu produkts –
vienā sienas elementā ir divas kārtas betona un pa vidu siltumizolācija. Tas ir ļoti efektīvs produkts, jo tas vienlaikus kalpo kā nesošā
konstrukcija. Ēku būvējot, tas ir nesošs, tajā ir siltumizolācija, un
tad ir klāt arī dekoratīvs ārslānis. Klienti to novērtē, jo ļoti daudz
darba tiek pārnests uz rūpnīcu, nav jāveic apdare, jāliek logi, kā
arī nav nepieciešama ārējā piekļuve, un tas ir svarīgi augstceltnēs
vai ēkām ar apgrūtinātu piekļūšanu. Rezultātā attīstītājam ēka top
jau no gataviem elementiem. Vēl no produktiem piedāvājam sienas
ar dekoratīviem risinājumiem. Tāpat produkts, pie kura strādājam,
ir GRC – stiklašķiedras cementa kompozīts. Tas ir atsevišķs elements, plāna čaula, bet ar to var izveidot gan formas, gan reljefus
uz fasādēm. Ja runā par pašu virsmu, tad betonu var iepigmentēt, piemēram, no pelēka radīt to sarkanu. Tāpat ir grafiskā betona tehnoloģija. Mums ir svarīgs ilgtspējas virziens, tāpēc visiem
galvenajiem produktiem izdota vides produktu deklarācija. Tas
parāda, cik ir CO2 izmešu daudzums uz katru saražoto produktu
apjomu. Mēs mācāmies no skandināvu klientiem, viņu prasībām,
tāpēc es teiktu, ka Zviedrija ir visai Eiropai priekšā. Viņi uzstāda
augstas un skaidras prasības katram ēkas kvadrātmetram, cik viņi
vēlas redzēt izmešus.
Gada sākumā uzņēmums investēja miljonu eiro jaunā, pilnībā
automatizētā betonu produktu līnijā. Kāpēc bija svarīgi īstenot
šo projektu?
Cilvēki joprojām gatavo elementus, bet tas, ko izdara iekārta – no
-
vieto elementu uz slīpēšanas galda un ieprogrammējot izdara visu
slīpēšanas darbu. Tur cilvēkam nav jāpiepūlas, un arī kvalitāte ir
daudz augstāka. Lai atbildētu, kāpēc mēs īstenojām šo, tad ir jāpakāpjas nedaudz atpakaļ. Tas iekļaujas jaunās ražotnes būvniecības
ainavā, un tā bija viena no sadaļām, kuru mēs būvniecības laikā ne
-
daudz iepauzējām, lai saprastu tirgu, atrastu vietu, stiprinātu citas
savas kompetences gan ilgtspējas, gan betona izstrādes jautāju
-
mos. Nav tā, ka mēs ar terrazzo nebijām strādājuši līdz šim. Piemēram, īstenojām projektu Zviedrijā, pirms vēl uzstādījām jauno iekārtu. To darījām manuāli, praktiski apguvām, kā ir veidot betona
receptes, kā betonēt, kā apstrādāt un slīpēt. Tas bija loģisks solis,
lai palielinātu ne tikai ražību, bet arī elementu gabarītus. Šobrīd
ar šo iekārtu mēs varam slīpēt 4,5 līdz 12 metru lielus elementus.
Cik darba rokas aizstāj šāda iekārta?
Viens cilvēks stāvētu un slīpētu, bet to darītu četras vai piecas
reizes lēnāk, kā arī nevarētu noslīpēt to, ko tagad iekārta var, un,
iespējams, to izdarītu ne tik kvalitatīvi. Vienmēr ir tas cilvēka faktors, piemēram, cik stipri piespiež, vai kaut ko palaiž garām. Tur ir daudz aspektu – kvalitāte, darba stundas, produkta iespējas. Piemēram, tagad īstenojam slimnīcas projektu Gēteborgā, Zviedrijā,
un tādus elementus ar rokām nespētu noslīpēt.
Visu rakstu lasiet Dienas Biznesa speciālizdevumā Nekustamais īpašums!
Žurnāls nopērkams arī lielākajās tirdzniecības vietās Latvijā, kā arī elektroniski!
Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.