Lai arī pašlaik mēbeļu piegādēs aktivitāte pieklususi, tomēr ir ļoti liela interese par sadarbību no dažādiem potenciālajiem ārvalstu tirgotājiem, jo Covid-19 pandēmijas laikā nebija iespēju tikties un attīstīt produktus. Izmantojot šīs iespējas, nākotnē ražošanā būs kāpums.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta mēbeļu ražošanas un tirdzniecības SIA Daiļrade koks valdes priekšsēdētājs Andris Jansons. 

Viņš norāda, ka uzņēmums izmantos šo situāciju, jo īpaši, ja daudzi Eiropas tirgotāji ir apdedzinājušies ar mēbeļu pasūtījumiem Āzijā, tāpēc meklē iespējas šos pasūtījumus izvietot tepat Eiropā, kaut arī nenoliedzami tie izmaksās dārgāk nekā ražotājiem ārpus Eiropas, tomēr līdztekus tam vēl jāpieskaita transporta izdevumi un piegādes laiks.

Kāda ir pašreizējā situācija mēbeļu ražošanā, ja Latvijā inflācija ir vairāk nekā divas reizes augstāka par to cenu pieaugumu, kāds ir eirozonā, ar nākamā gada 1.  janvāri tiek būtiski paaugstināta minimālā alga, ir loģistikas pārrāvumi piegādēm no dienvidaustrumu Āzijas valstīm, ir jautājumi par konkrētu izejvielu un komponentu piegāžu apjomu un termiņiem, vienlaikus Eiropas Centrālā banka paaugstina procentu likmes, kā ietekmē kredītņēmējiem pieaug izmaksas?

Viss ir pareizi. Pašlaik ir tāds laiks, kurā vienlaikus ir notikuši un turpina notikt dažādi procesi ar pilnīgi pretēji vērstiem ietekmes vektoriem. Jā, varbūt tieši šādi laiki, kad būtībā ļoti strauji mainās pilnīgi viss, kas vien var mainīties, nav bijuši, tomēr 28 gadu laikā, kopš strādā Daiļrade koks, ir pieredzētas dažādas pārmaiņas, krīzes, lejupslīdes un augšupejas, tāpēc pašreizējie apstākļi nav uzskatāmi par kaut kādu  force majore situāciju. Vienkārši jāstrādā, ik dienu jābūt gataviem pieņemt lēmumus pa visu perimetru, atkarībā no tā, kas notiek tirgū, kas notiek Latvijā un arī ārzemēs. Amerikāņu kalniņi — te strauji lejā, te atkal strauji augšā - būtībā ir pēdējo divu gadu firmas zīme, un pie tā ir pieraduši gan ražotāji Latvijā, gan arī ārvalstu tirgotāji. Viss sākās ar Covid-19 pandēmijas ierašanos.

Tātad straujo tirgus svārstību aizmetņi meklējami pandēmijas laikā?

Jā, tā bija. Ja agrāk ikgadējais mēbeļu cenu pieaugums bija 1% vai maksimums 2%, tad 2021. gadā atkarībā no produkcijas, kādu ražo, mēbeļu ražotāji pie savas produkcijas pircējiem ārzemēs vērsās vairākas reizes, piemēram, Daiļrade koks bija spiests šādu soli spert pat trīs reizes, jo pretējā gadījumā mēbeļu ražošanas izmaksas būtu augstākas par to realizācijas cenām. Ārvalstu mēbeļu pasūtītāji un tirgotāji šādu situāciju pieņēma nelabprāt. 

Visu interviju lasiet 15.novembra žurnālā Dienas Bizness!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!