Pieaugot e-komercijas popularitātei iedzīvotāju vidū un būtiski palielinoties ar pakomātu starpniecību nosūtīto sūtījumu apjomam, Latvijas Pasts vienā no noslogotākajiem pakomātu tīkla punktiem Rīgā, Pļavniekos, izvietojis Latvijā pirmo automatizēto pakomātu jeb paku torni.

Tajā vienlaikus var uzglabāt ievērojami lielāku sūtījumu skaitu, un tas nozīmē, ka klienti sūtījumus varēs saņemt ātrāk nekā līdz šim. Turklāt tas ir videi draudzīgāks, jo ar ievērojami lielāku kapacitāti aizņem pavisam nelielu teritoriju.

Piecus metrus augstais tornis ir ne tikai ietilpīgs, bet arī ļoti kompakts, saudzējot vides resursus. Paku torņa izvietošanai nepieciešami vien 5,4 m2, bet tajā var uzglabāt līdz pat 500 sūtījumu vienlaikus. Klientiem lietojot paku torni, neradīsies izaicinājumi, lai saprastu kuras pakomāta durtiņas ir atvērušās, – visu sūtījumu saņemšana notiek turpat pie skārienekrāna. Klientiem paku tornis būs pieejams visu diennakti septiņas dienas nedēļā, un sākotnēji tas tiks izmantots tikai sūtījumu izsniegšanai, ar laiku aktivizējot arī nosūtīšanas funkciju.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits, komentējot Latvijas Pasta pakomātu tīkla attīstības projektus, uzsver: “Globālo tendenču un pandēmijas ietekmē pasta nozare ir strauji augusi ne tikai pasaulē, bet arī Latvijā, līdz ar to arī Latvijas Pastam ir jāspēj iet līdzi laikam un piedāvāt risinājumus, kas ir klientiem ērti un pieejami”.

Latvijas Pasta valdes priekšsēdētājs Mārcis Vilcāns atzīst, ka līdz ar pasaules pasta nozares aktuālajām tendencēm un globālo tehnoloģisko revolūciju pieprasījums pēc tradicionālajiem pasta pakalpojumiem samazinās, bet tajā pašā laikā ievērojami pieaug moderno pasta pakalpojumu segments – palielinoties interneta komercijas apjomiem, arvien vairāk preču nepērkam veikalā, bet iegādājamies virtuāli: "Vienlaikus tas, kas joprojām nav virtuālā tiešsaistes realitāte, bet gan bezsaistes īstenība, ir šo sūtījumu fiziska piegāde – arvien vairāk sūtījumu jāpiegādā klientiem arvien īsākos termiņos un arvien daudzveidīgākā, klientiem izdevīgākā veidā. Tā rezultātā arvien svarīgāka kļūst ne tikai sūtījumu starptautiskā loģistika, bet arī ērti un lokāli risinājumi sūtījumu izsniegšanai, piemērojoties klientu jaunajai dienaskārtībai.” 

Jaunais risinājums palīdzēs nodrošināt ātrāku sūtījumu piegādi klientiem, kuri ar pakomāta starpniecību vēlas saņemt internetveikalos iegādātās preces, kā arī mazināt klientu plūsmu tuvējā – 82.pasta nodaļā, no kuras būs iespēja pārvirzīt daļu sūtījumu saņemšanai pakomātā. 

Latvijas Pasts nākotnē apsver šāda risinājuma ieviešanu arī citās sūtījumu piegādes ziņā noslogotās Rīgas teritorijās, tiesa, pēc tam, kad būs iespējams izvērtēt paku torņa sniegtās priekšrocības ilgtermiņā, jo paku torņa izveides projekts ir komplicētāks no saskaņošanas un infrastruktūras izbūvju viedokļa.

Paku torni izstrādājis Igaunijas jaunuzņēmums Cleveron, un tā vadība balstās mākoņprogrammatūrā, ko viegli integrēt ar citām sistēmām. Investīcijas paku torņa iegādē un izvietošanā sasniedz nepilnus 66 000 eiro.