Biznesa partneris - robots

Eksperti
2021. gada 2. jūnijs 10:34

Vai roboti ir mūsu draugi vai ienaidnieki; vai tie palīdzēs vai radīs šķēršļus; vai jāgatavojas cīņai vai kopīgam darbam; vai mēs piedzīvosim sadursmi vai varēsim sadarboties; vai pret robotiem būtu jācīnās vai tie jāizmanto, lai gūtu labumu? 

Par šiem un citiem jautājumiem diskutēja tehnoloģiju eksperti un praktiķi diskusijā “Robotu ēras sākums - roboti mūsu draugi vai ienaidnieki?”.

Tie rada pārdomas ne tikai mūsu ikdienas dzīvē, bet domājot arī par uzņēmumu attīstību - proti, vai nākotnē vispār ir iespējama veiksmīga uzņēmējdarbība, bez ciešas sazobes ar tehnoloģijām? Arvien pārliecinošāk izskan atbilde - “nē”. 

Tehnoloģiju eksperti paredz, ka 2050. gadā būs izteikta tehnoloģiju dominance darba vietās, mākslīgais intelekts un gudrie asistenti būs ļoti tuvi mūsu kolēģi, es pat vēlētos teikt - biznesa partneri. Viss būs “vieds”, saslēgts un datu virzīts (data driven). Darba vide un laiks kļūs arvien plūstošāks, jo daži darbinieki būs virtuāli, daži - pilna laika, daži būs boti, un mēs visi strādāsim nefiksētas darba stundas.  

Kāpēc ir svarīgi sadraudzēties ar tehnoloģijām jau šobrīd? Lai ilgtermiņā sasniegtu biznesa mērķus, apmierinātu klientu vajadzības un risinātu darbaspēka problēmas. 

Izmaksu samazināšana un produktivitātes paaugstināšana

Izmaksu samazināšana un produktivitātes celšana vienmēr ir bijusi uzņēmēju prioritāšu augšgalā, taču šobrīd, kad konkurence tikai pieaug un klientu lojalitāte konkrētiem zīmoliem ir kļuvusi daudz nenoturīgāka, tas ir īpaši svarīgi. Jau šobrīd uzņēmējiem pieejama virkne procesu automatizācijas rīku, kas var būtiski uzlabot darba efektivitāti. Tie ļauj lietderīgāk izmantot darbaspēka resursu, atbrīvo darbiniekus no monotonām darbībām un dod iespēju pievērsties intelektuālam darbam ar daudz augstāku pievienoto vērtību. 

Daloties pieredzē par procesu automatizāciju, “Amber Beverage Group” Biznesa procesu attīstības vadītājs Saimons Žirnis norāda: “Pirms diviem gadiem, izvērtējot iekšējos procesus uzņēmumā, sapratām, ka datu un dokumentu apstrāde prasa pārāk ilgu laiku un ir nepieciešams palielināt procesu efektivitāti, ātrumu un kvalitāti. Divu gadu laikā esam pieņēmuši darbā piecus robotus, kas veic vairāk nekā 130 uzdevumu 15 uzņēmumos. Pozitīvais ieguvums - robots vienmēr ir fokusēts, strādā ar nemainīgu ātrumu 24 stundas diennaktī, un viena robota darba stunda atsver aptuveni četras darbinieka darba stundas.”

Procesu automatizāciju iespējams veikt finanšu un grāmatvedības, klientu apkalpošanas, ražošanas un daudzās citās jomās. Šobrīd pieejamie risinājumi ir piemēroti ne tikai lielajiem uzņēmumiem un korporācijām, bet arī maziem un vidējiem uzņēmumiem.

Strauji mainās klientu gaidas un vajadzības 

Līdz ar jaunuzņēmumu kļūšanu par nozīmīgiem spēlētājiem tehnoloģiju attīstībā, nodrošinot arvien uzlabotu pieredzi patērētājiem, tie strauji atņem tirgu daļu tradicionālajam biznesam, jo jaunuzņēmumu sniegtā lieliskā pieredze drīz kļūst par standartu. Pirms digitālās revolūcijas galvenās klientu vēlmes bija kvalitatīvs serviss par atbilstošu cenu, taču šobrīd klienti sagaida daudz vairāk - personalizētu pieeju, vienkāršu un ērtu lietojamību, tūlītēju rezultātu. Turklāt produkts vai pakalpojums nemitīgi jāpilnveido, jo konkurenti nesnauž. 

Uzņēmuma “1ClickFactory” Power Platform risinājumu arhitekts un komandas vadītājs Tautvids Dagis uzsver, ka šobrīd uzņēmumiem ir jābūt ļoti dinamiskiem un “digitāli elastīgiem”: “Tradicionālā pieeja biznesam vairs nespēj apmierināt klientu vajadzības. Turklāt jaunā paaudze, kas šobrīd ienāk darba tirgū, pieprasa daudz mūsdienīgāku un tehnoloģiski attīstītāku darba vidi.”

Arī “Microsoft CEE” reģionālais direktors Mirads Magličs uzsver, ka klienti vēlas, lai pakalpojums tiek nodrošināts arvien ātrāk: “Cilvēka potenciāls un spējas attiecībā uz tehniskām darbībām ir ierobežots, tādēļ ir gudri tos uzticēt robotiem, tā iegūstot ātrāku rezultātu par zemākām izmaksām, izvairoties no cilvēciskām kļūdām, un vairāk laika atvēlot inovācijām un stratēģiskai domāšanai.”

Darbaspēka trūkums un jaunas prasības pret darba vidi

Līdz ar darbaspēka novecošanos, uzņēmējiem jārēķinās arī ar ierobežotu darba resursu. Latvijā 2018. gadā, salīdzinot ar 2000. gadu, iedzīvotāju skaits darbaspējas vecumā samazinājās par 22,7%. Turklāt tiek prognozēts, ka krituma temps turpinās paātrināties un vidējais darbinieks kļūs arvien vecāks, un viņam būs jāstrādā ilgāk un produktīvāk.  Tas nozīmē, ka situācija darba tirgū kļūs saspīlētāka un cīņa par labiem darbiniekiem - arvien sīvāka.

Turklāt šobrīd darba tirgū ļoti svarīga ir “mileniāļu” paaudze (dzimuši no 1981.-1996. gadam), kam pamazām pievienojas “Z paaudze” ( dzimuši no 1997.-2010. gadam) un izvirza jaunas prasības pret darba vidi. Viņu tehnoloģiskās prasmes ir ļoti augstā līmenī, un šīs priekšrocības viņi vēlas pielietot ne tikai ikdienas dzīvē, bet arī darbavietā. Aptuveni 41% jaunās paaudzes darbinieku dod priekšroku elektroniskai saziņai darbā, nevis klātbūtnes sarunai vai pat sarunai pa telefonu, un trīs ceturtdaļas uzskata, ka pieeja tehnoloģijām padara tos efektīvākus darbā.  

Plašāka tehnoloģiju pielietošana biznesa procesos rada iespēju elastīgāk attiekties pret darba vietu un telpu, kas jaunākās paaudzes darbiniekiem ir ļoti būtiski. Piemēram, uzņēmuma “Deloitte” veiktais pētījums atklāj saistību starp darba devējiem, kas piedāvā elastīgu darba praksi, un darbinieku lojalitāti, proti, uzņēmumos, kas atbalsta elastīgumu, 55% mileniāļu apgalvoja, ka plāno uzņēmumā strādāt piecus vai vairāk gadus. Taču uzņēmumos, kas neveicināja elastīgu darbu, tikai 17% plāno palikt ilgāk nekā 5 gadus. Kā uzsver M.Magličs: “Roboti jau ir mūsu kolēģi. Mums nav jāpatīk mūsu kolēģiem, bet jāprot ar tiem sastrādāties.” Ja to spēsim, tie var kļūt par patiešām spēcīgiem mūsu biznesa parteriem.