2024. gada Ārvalstu investoru padomes Latvijā pētījums “Sentiment Index” atklāj, ka Latvijā, salīdzinot ar citām Baltijas valstīm, joprojām pastāv būtiski izaicinājumi publisko iepirkumu caurspīdīgumā un godīgas konkurences nodrošināšanā, kas bremzē ārvalstu investīciju piesaisti. 

Šajā kontekstā Rīgas domes jaunās koalīcijas apņemšanās veicināt godīgu saimniekošanu un līdzekļu izlietojuma efektivitāti ir nozīmīgs un gaidīts solis.  Tomēr mobilo pakalpojumu iepirkumu prakse rāda, ka, apvienojot divus savstarpēji atšķirīgus pakalpojumus vienā iepirkumā, kā to dara gan Rīgas digitālā aģentūra, gan SIA “Rīgas nami”, tiek veicināts favorītisms un apgrūtināta ārvalstu investoru iesaiste un attīstība Latvijas tirgū.

Lai veicinātu Latvijas ekonomisko attīstību un uzlabotu investīciju vidi, nepieciešams risināt favorītisma problēmu publiskajos iepirkumos. “Bite Latvija” jau 20 gadus darbojas Latvijā un kopā ar citiem ārvalstu investoriem regulāri norāda uz favorītismu publiskajos iepirkumos ne tikai ministrijās un centrālajā valsts pārvaldē kopumā, bet arī pašvaldībās, piemēram, Siguldas un Augšdaugavas novadu pašvaldībās.  Pašreizējā iepirkumu pieeja, ko īsteno divas Rīgas valstspilsētas pašvaldības iestādes, liecina par nepilnībām konkurences nodrošināšanā un nerada pārliecību par budžeta līdzekļu efektīvu izmantošanu mobilo pakalpojumu iegādē.

Nedalot iepirkumu daļās, Rīgas digitālā aģentūra var pārmaksāt vismaz 30 000 eiro par mobilo sakaru pakalpojumiem

Rīgas digitālā aģentūra gatavojas izsludināt iepirkumu par mobilo sakaru pakalpojumiem, kas ietver, pirmais, balss un datu pieslēgumus standarta iekārtām, piemēram, rūteriem, telefoniem, planšetēm un datoriem, otrais, datu pieslēgumus specializētajām iekārtām, piemēram, luksoforiem, sensoriem, meteoroloģiskajām stacijām, Rīgas pašvaldības policijas transportlīdzekļiem u.c. Būtiski – iepirkuma prasībās paredzēts, ka jaunajam pakalpojumu sniedzējam būs jāmaina iepriekšējā pakalpojumu sniedzēja SIM kartes specializētajām iekārtām (tas neattiecas uz esošo pakalpojumu sniedzēju, līdz ar to tas nenodrošina līdzvērtīgu iepirkuma apjomu visiem pretendentiem, līdz ar to iepirkuma apjomi nav salīdzināmi), un šī procesa izmaksas iepirkumā tiek lēstas 30 000 eiro apmērā. Tie ir milzīgi izdevumi jebkuram jaunam operatoram, kas vēlēsies startēt šajā iepirkumā, liedzot piedāvāt konkurētspējīgu cenu un radot acīmredzamas priekšrocības iepriekšējam pakalpojumu sniedzējam. 

Ņemot vērā iepirkuma struktūras radītos riskus konkurencei un budžeta līdzekļu efektīvai izlietošanai, iepirkuma procedūras laikā notikušajā apspriedē uzņēmums “Bite Latvija” kopā ar vēl vienu tirgus dalībnieku ierosināja sadalīt iepirkumu divās daļās: pirmajā daļā ietverot balss un datu pieslēgumus standarta iekārtām, bet otrajā – datu pieslēgumus specializētajām iekārtām. Diemžēl šis priekšlikums nav ņemts vērā, un Rīgas digitālā aģentūra iepirkuma nedalīšanu daļās argumentē ar absurdi birokrātisku atrunu, ka “šādi tiks uzlabota pakalpojumu kvalitāte”, kaut realitātē, tas tikai palīdz saglabāt esošā pakalpojuma sniedzēja monopolu. Tas pēc būtības nozīmē, ka pasūtītāju nav apmierinājusi esošā pakalpojumu sniedzēja pakalpojumu kvalitāte. Rodas jautājums, ja jau kvalitāte nav apmierinājusi, kāpēc palikt pie tā paša pakalpojuma sniedzēja, liekot šķēršļus citiem? 

Šis iepirkums ir spilgts piemērs, kā izveidojas “apburtais loks” nodokļu maksātāju naudas šķērdēšanai – pašlaik specializētajās iekārtās nav uzstādītas e-SIM kartes, kas neprasa fizisku to nomaiņu un trešo pušu iesaisti. Taču reālas iespējas uzvarēt šādā iepirkumā citiem tirgus spēlētājiem ir tikai tad, ja notiks pāreja uz e-SIM kartēm vai specializētās iekārtas novecos un tās būs jāmaina. Visticamāk, redzēsim esošā pakalpojumu sniedzēja “uzvaru” šajā iepirkumā ar pakalpojuma cenu, kas ir divas, pat trīs reizes augstāka, salīdzinot ar konkurentiem. Kad pašvaldība pārmaksā, šī nauda vairs nenonāk skolās, ielās vai veselības aprūpē. Tā pazūd korporatīvā komforta zonā.

Kā SIA “Rīgas nami” absurdie kritēriji un iepirkuma struktūra ierobežo konkurenci

SIA “Rīgas nami” iepirkumā, kas pēc pretendentu iebildumiem šobrīd ir apturēts, par mobilo sakaru nodrošināšanu kopā ar mobilajiem sakariem tika pieprasīti vēl divi atšķirīgi pakalpojumi – fiksētā tīkla pieslēguma, IP telefonijas un zvanu centra risinājumu nodrošināšana. Minētie pakalpojumi neietilpst mobilo sakaru pakalpojumu sniedzēju standarta pakalpojumu klāstā un, lai godīgas konkurences apstākļos saņemtu vairāku pretendentu piedāvājumus, pasūtītājam būtu jāizsludina atsevišķi iepirkumi vai iepirkums jāsadala daļās. Arī Iepirkumu uzraudzības biroja mājaslapā pieejamā informācija liecina, ka šāda pieeja iepriekš izsaukusi sūdzības par Ekonomikas ministrijas un Valsts vides dienesta rīkotajiem iepirkumiem, tirgus dalībniekiem norādot uz nepamatotu pakalpojumu apvienošanu. Vēl jo vairāk – SIA “Rīgas nami” 2024. gada novembrī ir rīkojusi iepirkuma procedūru par zvanu centra pakalpojuma nodrošināšanu ārpus darba laika un brīvdienās, kur piedalījās četri pretendenti. Neviens no tiem nebija mobilo sakaru pakalpojumu sniedzējs, tādēļ ir skaidrs, ka šādu pakalpojumu sniegšana nav iekļauta mobilo sakaru pakalpojumu sniedzēju standarta pakalpojumu klāstā, un SIA “Rīgas nami” pieeja jaunā iepirkuma struktūrai, visticamāk, ir apzināts solis.

Arī šī apturētā iepirkuma vērtēšanas kritēriju sadalījums rada šaubas par to objektivitāti – izmantotie kvalitātes kritēriji, par kuriem tiek piešķirti 59 punkti, balstās uz publiski pieejamu informāciju par balss sakaru pakalpojuma kvalitātes mērījumiem visā Latvijā, lai gan “Rīgas nami” darbojas tikai galvaspilsētas teritorijā un šajā gadījumā būtu jābalstās uz pakalpojuma kvalitātes mērījumiem tikai Rīgas reģionā. Visbeidzot, šāda pieeja krasi atšķiras no pašu SIA “Rīgas nami” 2023. gadā īstenotā mobilo sakaru iepirkuma, kur galvenais atlases kritērijs bija zemākā cena, pastiprinot aizdomas par subjektīvu kritēriju pielāgošanu konkrētam piegādātājam.

Favorītisms publiskajos iepirkumos kavē ārvalstu investīcijas; e-katalogs ieviesīs izmaiņas

Publisko iepirkumu sistēmas izkropļota piemērošana jau gadiem ir radījusi labvēlīgu vidi favorītismam un kavē veselīgas konkurences attīstību mobilo sakaru nozarē. Šāda pieeja nav sistēmas kļūda, bet apzināts lēmums, kas prasa sabiedrības uzmanību un institucionālu atbildību. Un sabiedrībai ir tiesības to saukt vārdā un pieprasīt atbildību. 

Nākotnē nozīmīgu pavērsienu ieviesīs jau drīz gaidāmais e-katalogs, piedāvājot publiskajam sektoram iespēju iepirkumos izvēlēties un iegādāties standartizētus mobilo sakaru pakalpojumus, piemēram, balss, SMS pakalpojumus un mobilos datus. Tas atvieglos procesus, kas saistīti ar iepirkumu organizēšanu un dalību tajos gan pasūtītājiem, gan piegādātājiem, nodrošinot iespējas standartizētu pamatpakalpojumu vienkāršotai iegādei, kā arī veicinās sabiedrības uzticību valsts pārvaldei un efektīvāku publisko līdzekļu pārvaldību. 

Godīgas konkurences principu ievērošanai publiskajos iepirkumos ir būtiska nozīme tirgus attīstībā un resursu lietderīgā izmantošanā. Tāpēc pastāv pamatotas cerības, ka jaunā Rīgas domes koalīcija, kas, parakstot sadarbības līgumu, apņēmās veicināt caurskatāmību un godīgumu arī iepirkumu jomā, īstenos konkrētus pasākumus, lai nodrošinātu vienlīdzīgu konkurenci un novērstu pārmaksas par mobilo sakaru pakalpojumiem no nodokļu maksātāju līdzekļiem.