Ekonomikas ministrija (EM) iesniegusi izskatīšanai valdībā priekšlikumus grozījumiem Apdrošināšanas līguma likumā un Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likumā,  lai uzlabotu apdrošināšanas pakalpojumu kvalitāti un nodrošinātu augstāku patērētāju tiesību aizsardzības līmeni.

Likumprojekti paredz pilnveidot apdrošināšanas pakalpojumu sniegšanu, uzlabojot apdrošinājuma ņēmēju – īpaši fizisko personu – izpratni par apdrošināšanas līgumiem, to saturu un piemērošanu. Par pamatu šīm izmaiņām bija 2024. gada jūlija plūdi, kad vairāki apdrošināšanas pakalpojumu sniedzēji atteicās izmaksāt kompensācijas, pamatojoties uz tiesību aktu interpretāciju. Minētais precedents izgaismoja nepieciešamību pēc skaidrāka un caurskatāmāka tiesiskā regulējuma, kas nodrošinātu augstāku patērētāju interešu aizsardzību un viennozīmīgu prasību piemērošanu apdrošināšanas pakalpojumu sniegšanā.

“Pēc smagajiem plūdiem, kas skāra vairākus Latvijas reģionus, sabiedrība sagaida, ka līdzīgās situācijās apdrošinātāji rīkosies atbildīgi. Mēs nedrīkstam pieļaut, ka fiziska persona, kas cietusi nelaimē, vēl tiek spiesta pierādīt, vai ir saņēmusi dokumentu, ko apdrošinātājam ir pienākums izsniegt. Ar šiem grozījumiem mēs stiprinām patērētāju tiesisko aizsardzību. Tā sākas ar skaidriem un saprotamiem nosacījumiem, kurus abas līgumslēdzēju puses uztver vienādi,” uzsver Ekonomikas ministrijas parlamentārais sekretārs Jurģis Miezainis.

Likumprojekti paredz vairākus būtiskus uzlabojumus. Pirmkārt, apdrošināšanas līguma noteikumiem, kas paredzēti fiziskām personām, jābūt sagatavotiem vienkāršā un saprotamā valodā, cik vien iespējams balstoties uz Starptautiskās Standartizācijas organizācijas izstrādātajiem vienkāršās valodas principiem un vadlīnijām. Otrkārt, apdrošinātājam ir pienākums nodrošināt, ka apdrošinājuma ņēmējs iepazīstas ar līguma noteikumiem pirms tā noslēgšanas, neatkarīgi no tā, kādā veidā un kur līgums tiek noslēgts.

Tāpat tiek precizēts, ka apdrošināšanas līgumu veido dokumentu kopums, kurā ietilpst apdrošināšanas polise, līguma noteikumi, kā arī visi apstiprinātie grozījumi un papildinājumi. Turklāt likumprojekts nosaka, ka apdrošināšanas polisē skaidri jānorāda gan apdrošinātie, gan neapdrošinātie riski, savukārt visi izņēmuma gadījumi, kuros apdrošināšanas atlīdzība netiek izmaksāta, ir obligāti iekļaujami līguma noteikumos.

Gadījumā, ja apdrošināšanas izplatītājam pēc apdrošināšanas līguma noslēgšanas radīsies strīds ar apdrošinājuma ņēmēju – fizisko personu –, apdrošināšanas izplatītāja pienākums būs pierādīt apdrošināšanas produkta informācijas dokumenta izsniegšanas faktu.
Jāatzīmē, ka šis jaunais pienākums attieksies tikai uz tiem gadījumiem, kad ir radies strīds par dokumenta izsniegšanu, neattiecinot to uz visiem strīdiem, kas ir radušies starp apdrošināšanas izplatītāju un apdrošinājuma ņēmēju - fizisko personu.

Tiek paredzēta elastīga pieeja – katrs apdrošināšanas izplatītājs varēs individuāli izvēlēties, kā praktiski nodrošināt jaunās prasības izpildi. Vienlaikus jāņem vērā, ka izmaiņas tiešā veidā ietekmēs visus apdrošināšanas izplatītājus, un konkrētās izmaksas būs atkarīgas no katra uzņēmuma izvēlētā risinājuma.