Līdzīgi kā telekomunikāciju sektorā, arī
enerģētikā nepieciešama pāreja no konservatīviem modeļiem uz
inovatīviem risinājumiem. Ja koncentrējamies tikai uz esošo
valsts energoresursu patēriņu kā iespējamo mērauklu, nav pamata
cerēt uz atjaunīgo energoresursu platformas izveidi, kas veicinātu
augstākas pievienotās vērtības produktu attīstību un ieviešanu.
Valsts
līmenī tas ietver risku uzņemšanos un ilgtermiņa vīzijas
veidošanu, lai pārvarētu ierobežota tirgus un infrastruktūras
izaicinājumus. Latvijas enerģētikas potenciāls ir ievērojami
lielāks nekā tikai pašmāju patēriņš. Šeit runa ir par jaunu
nozari, kuras izveidošanu un potenciālu nedrīkst laist garām,
pretējā gadījumā būsim importētāji nevis ražotāji.
Sekmīga
nākotne būs atkarīga no spējas atbalstīt un veicināt atjaunīgās
elektroenerģijas projektu radīšanu Latvijā, kas būs pamats gan
stabilas bāzes jaudas pieejamībai, gan salīdzinoši zemai cenai.
Tālāk organiski veidosies nākamie segmenti, kas izmanto atjaunīgo
enerģiju, tā saucamie Power-to-X
(PtX) segmenta
projekti. Nenoliedzami, pārliecināt ārvalstu investorus, ka
Latvija var kļūt par nākamo zaļās enerģijas centru, ir
izaicinājums, taču neskatoties uz to, ka Latvijas energoresursu
patēriņš ir ievērojami mazāks salīdzinājumā ar lielākajām
Eiropas valstīm, tas nemazina Latvijas potenciālu attīstīties
šajā jomā.
Uzdrīkstēšanās
veicina attīstību
Balstoties
uz iepriekšējo 10 gadu pieredzi telekomunikāciju nozarē, saredzu
līdzības starp telekomunikāciju un enerģētikas nozarēm.
Inovācijas bieži vien sākotnēji tiek uztvertas piesardzīgi, jo
nav pārliecības, vai ieguldījumi attaisnos iespējamos riskus.
Telekomunikāciju nozarē neierobežotu datu plānu ieviešana varēja
radīt neparedzētu infrastruktūras slodzi, kuru sākotnējās
biznesa prognozēs nebija iespējams pilnībā paredzēt, taču šī
pieeja pavēra jaunas tirgus iespējas un ļāva attīstīt
produktus, kas agrāk šķita neiedomājami, piemēram,
viedtelevīziju un citus datu ietilpīgus pakalpojumus. Izrietoši,
tika radīts jauns nozares standarts, un ar atvērto datu plānu
produktiem nāca klajā arī citi Eiropas operatori.
Enerģētikā
Latvijai varētu veidoties līdzīga situācija – šobrīd mēraukla
ir salīdzināt ieguldījumus projektos ar esošo valsts patēriņu,
taču patēriņa struktūra nekādā veidā neraksturo nākotnes
iespējas un jaunos tirgus. Piemēram, lai nodrošinātu 1 gigavata
(GW) nomināljaudu (aptuvenais Latvijas patēriņš šobrīd)
vajadzīgs ap 3 GW atjaunojamās elektroenerģijas nominālresursu.
Ja iztēlojamies kaut divas lielas zaļā ūdeņraža ražotnes,
katru ar 500 megavatu (MW) jaudu, papildus atkal nepieciešami 3 GW.
Šāda apjoma atjaunīgās elektroenerģijas ražošanas parku
izveidošana prasa daudzus gadus un investīcijas mērāmas
miljardos.
Ieguldījumi
atjaunīgajos energoresursos un ražošanas paplašināšana var
stiprināt ne tikai vietējo tirgu, bet arī radīt eksporta
attīstības ceļus un jaunus produktus, piemēram, zaļo ūdeņradi
un amonjaku.
Lai
gan Latvija tiek uzskatīta par nelielu spēlētāju enerģētikas
sektorā, integrācija Eiropas Savienībā un NATO, kā arī
ģeogrāfiskās priekšrocības – piekļuve jūrai un salīdzinoši
lētai lauksaimniecības zemei – sniedz labas iespējas kļūt par
zaļās enerģijas eksportētāju. Tā vietā, lai koncentrētos
tikai uz vietējo patēriņu, valstij vajadzētu izmantot savas
priekšrocības un orientēties uz eksportu un ražošanas piesaisti,
ko varētu sekmēt lēta elektroenerģija. Zaļās elektroenerģijas
pieejamība un valsts atbalsts ilgtspējīgas uzņēmējdarbības
attīstībai varētu kļūt par būtisku faktoru, īpaši lielo
uzņēmumu datu centru izstrādātāju vidū. Kā zināms, mākslīgais
intelekts prasa ievērojamas datu apstrādes jaudas, tam patērējot
daudz elektroenerģijas, tāpēc ilgtspējīgi risinājumi ir īpaši
svarīgi. Šeit būtiski ir attīstīt atbilstošu infrastruktūru,
lai veiksmīgi nostiprinātos globālajā tirgū un sekmētu
ilgtspējīgu valsts ekonomisko izaugsmi. Vēl viens nozīmīgs
izaicinājums, ar ko nozarei būs jāsaskaras, ir stabilu bāzes
jaudu nodrošināšana kritiski svarīgiem pakalpojumiem. Ņemot vērā
atjaunīgās enerģijas mainīgo raksturu un grūto prognozējamību,
kā arī sarežģījumus tās uzglabāšanā pārprodukcijas brīžos,
šis uzdevums prasīs inovācijas un efektīvus risinājumus.
Enerģijas
uzglabāšana – nākotnes izaicinājums
Viens
no lielākajiem izaicinājumiem enerģētikas nozarē būs stabilas
un nepārtrauktas enerģijas piegādes nodrošināšana. Tā kā
atjaunīgie enerģijas avoti, piemēram, vēja un saules enerģija,
ir atkarīgi no mainīgiem laikapstākļiem un to ražošanas apjomi
nav vienmērīgi un precīzi prognozējami, nepieciešamas
ievērojamas investīcijas enerģijas uzkrāšanas risinājumos,
piemēram, akumulatoros, ūdeņraža tehnoloģijās un citos
inovatīvos risinājumos. Piemēram, no uzstādītās 120 MW
nomināljaudas vēja parkā ziemas periodā varam sagaidīt vidēji
45-55 MW elektroenerģijas (atsevišķos brīžos sasniedz 120,
atsevišķos var neģenerēt pilnībā), vasaras periodā 20-30 MW.
Otrs vēl nozīmīgāks izaicinājums ir tas, ka, lai gan vēja
ģeneratori kļuvuši ievērojami efektīvāki arī pie neliela vēja
apjoma, joprojām ir apstākļi, kad vidēji 5-20% laika vējš nav
pietiekami spēcīgs, lai turbīna darbotos. Tas nozīmē, ka jābūt
ievērojamām elektroenerģijas rezervēm un spējai tās ātri
piesaistīt, lai nodrošinātu kritiski svarīgu pakalpojumu
nepārtrauktību.
Tāpat
svarīga loma būs viedajiem elektrotīkliem, kas ļaus efektīvi
pārvaldīt enerģijas plūsmu, pielāgojot pieprasījumu ražošanai
un samazinot pārrāvumu risku. Lai gan elektroenerģijas uzkrāšanas
risinājumu izmaksas pašlaik ir augstas, to nozīme nākotnē
pieaugs. Enerģijas uzglabāšanas paplašināšana arī pavērs
iespējas attīstīt jaunus tirgus, piemēram, zaļā ūdeņraža
ražošanu un tā eksportu, tādējādi stiprinot valsts enerģētisko
drošību un ekonomiku.
Iespēja
veidot zaļo ekonomiku
Lai
piesaistītu liela apmēra investorus un kļūtu par vadošo
spēlētāju atjaunīgās enerģijas tirgū, Latvijai ir jānodrošina
paredzama un nemainīga regulatīvā vide. Skaidri noteikumi, kas
ietver nodokļu politiku, subsīdiju sistēmas un vienkāršotu
birokrātiju, ir būtiski, lai veicinātu investoru uzticību un
veicinātu
kapitāla piesaisti lieliem
projektiem.
Lietuvas
valsts izvēlējusies atbalstīt privāto segmentu, sniedzot iespēju
saņemt līdz 30% līdzfinansējuma elektroenerģijas uzkrājošo
iekārtu uzstādīšanai. Šāds atbalsts ir būtisks, pretējā
gadījumā viss risks jāuzņemas īstenotājam un bankām, kas
projektus finansē, ko tās visticamāk nedarīs pietiekamā apjomā.
Jānodrošina, ka valsts pārvaldes sektors ir mērķtiecīgs,
neliels un efektīvs, ar skaidru izpratni par privātā tirgus
vajadzībām. Tajā pašā laikā privātajam sektoram jābūt pēc
iespējas plašākam un dinamiskākam, jo tas vienmēr būs
efektīvāks un ātrāks nekā valsts struktūras. Privātajam
biznesam ir dabiska konkurētspēja, kas motivē uzņēmumus
maksimāli efektīvi apmierināt patērētāju vajadzības, jo
pretējā gadījumā viņi tirgū nespēs izdzīvot. Valstij būtu
jāpieturas pie skaidru noteikumu izstrādes un virziena noteikšanas,
nevis tiešas iesaistes projektu realizācijā. Pozitīvi ir tas, ka
augsta līmeņa valsts pārvaldes pārstāvji aktīvi atbalsta
investoru un uzņēmumu ienākšanu Latvijā, regulāri tiekoties ar
tiem un cenšoties izprast viņu vajadzības.
Latvijai
ir jāizmanto pieejamie resursi jau tagad, piemēram, vēja
ģeneratoru kompleksu, kuri atrodas ārpus sauszemes (“offshore”
vēja parki), izveide ir viena no iespējām. Tomēr šie projekti ir
sarežģītāki no investīciju, tīklu izveides un ekspluatācijas
izmaksu viedokļa, salīdzinot ar sauszemes vēja ģeneratoriem.
Savukārt 50% Latvijas teritorijas klāj meži, kas piedāvā lielu
potenciālu vēja parku attīstībai.
Drošības
jautājumi ir neapstrīdami (Aizsardzības ministrijas noteiktās
zonas, kurās ir ierobežojumi vēja parku būvniecībai), taču
pilnīga šo teritoriju izslēgšana var radīt ekonomiskās
aktivitātes kritumu, kas ilgtermiņā var pāraugt tādā pašā
drošības riskā. Ja ir pieejami risinājumi, piemēram,
kompensējošie radaru mehānismi, šīs idejas jāvirza
centralizēti, lai privātais sektors varētu sākt apgūt reģionu
nevis to priekšlaicīgi norakstīt kā nevērtīgu enerģētikas
nozarei. Valstij apzināti jāuzņemas iniciatīva, lai nodrošinātu
reģiona ilgtermiņa dzīvotspēju un veicinātu aktīvu sabiedrības
līdzdalību arī paaugstinātas drošības apstākļos. Šī pieeja
var tikt sasaistīta ar literāru atsauci uz Ēriha Marijas Remarka
darbu "Laiks dzīvot un
laiks mirt", kur atainotā
stāsta līnija simbolizē nemitīgu dzīves ritējumu pat krīzes
laikā. Tas skaidri ilustrē, ka ekonomikai, līdzīgi kā dzīvei,
jādarbojas pilnā apjomā un bez pārtraukuma, pat sarežģītos
apstākļos.
Kopumā
Latvija globālajā kartē konkurē ar kaimiņvalstīm par izdevīgāko
elektroenerģijas tarifu, kas pilnībā balstās uz atjaunīgiem
resursiem. Ja valsts uzliek pārlieku lielu slogu privātajam
sektoram, tas novedīs pie zemas projektu īstenošanas intensitātes
vai arī pie augstām elektroenerģijas gala izmaksām. Tas nozīmētu,
ka tādus produktus kā zaļais ūdeņradis, metanols vai amonjaks
Latvijā neražos. Šādi jautājumi ir būtiski un bieži vien
izšķiroši faktori ārvalstu investīciju piesaistē- vai Jums ir
pietiekams zaļās enerģijas apjoms un par kādu cenu.
Enerģētikas
sektora attīstība var ne tikai nodrošināt veiksmīgu iekšējo
tirgu, bet arī pavērt iespējas eksportam un jaunu produktu
radīšanai. Latvija var kļūt par nozīmīgu spēlētāju zaļās
enerģijas tirgū, rīkojoties drosmīgi un izlēmīgi.