
Mākslīgā intelekta (MI) kontekstā visskaļāk izskan divas ziņas. Pirmā - MI atņems darbu. Vai, precīzāk sakot - cilvēki, kas māk MI, atņems darbu tiem, kas to nemāk. Otrā - MI ikviens var izmantot dažādiem vienkāršiem ikdienas uzdevumiem, lai tos paveiktu ātrāk vai tie nebūtu jādara vispār.
Piemēram, MI spēj radīt tekstu, to iztulkot, izveidot iepirkumu sarakstu, uztaisīt bildi, uzrakstīt dziesmu u.tml. Taču kā MI rīki var ievērojami atvieglot maza uzņēmuma ikdienu?
Domāju, ka ikvienam no mums ir zināms vismaz viens pat diezgan cienījama izmēra uzņēmums, kas savus pārdošanas, finanšu vai jebkādus citus procesus joprojām administrē, izmantojot piezīmju lapiņas vai vienkāršas “Excel” tabulas. Kāpēc? Lielākoties tāpēc, ka jaunu tehnoloģiju ieviešana prasa piepūli, investīcijas un ir jāmainās. Kam? Visam. Gan uzņēmuma īpašniekiem un vadītājiem, gan uzņēmuma darbiniekiem, gan biznesa procesiem.
Tādā ziņā MI izmantošana nav izņēmums. Ja iedomājies par to - cik labi, ja kāds šo darbu paveiktu manā vietā - iespējams, to MI jau tiešām var paveikt, bet tas prasa attieksmes un arī uzvedības maiņu. Kāpēc to ir vērts izmēģināt? Tehnoloģiju izmantošana ir iespēja saudzēt savus resursus un ietaupīt tik vērtīgo laiku. Un šobrīd biznesa procesu automatizācija ir iespējama pat tad, ja esi ziedu veikala vai cita neliela uzņēmuma īpašnieks.
Pirmais solis MI un patiesībā jebkuras citas tehnoloģijas ieviešanas procesā ir apzināšanās, ka jebkura darbība, kas notiek uzņēmuma iekšienē, ir process, kuru var vai nevar, vajag vai nevajag automatizēt. Ja velta nedaudz laika un saraksta visus procesus, tad ir iespējams ieraudzīt, no kādām daļām sastāv konkrētais bizness.
Piemēram, ziedu veikals. Katru dienu tas pasūta ziedus. Kāds tos piegādā. Tālāk šie ziedi tiek atbilstoši apstrādāti un novietoti tirdzniecības zonā. Visticamāk, pasūtāmo ziedu daudzums un veidi ir zināmi jau iepriekšējā dienā. Attiecīgi tiek veidots pasūtījums, kas nokļūst pie piegādātāja. Šie visi ir biznesa procesi.
Jautājumi, ko apsvērt, analizējot šīs darbības kā biznesa procesus:
- kā top ziedu saraksts?
- kādi faktori tiek ņemti vērā? Piemēram, vēsturiskie dati par iepriekšējā gadā šajā pašā laika periodā veiktajiem pasūtījumiem. Esošā situācija, piemēram, kopumā pēdējos mēnešos ir pieaudzis vai samazinājies klientu skaits, kas ļauj prognozēt pārdošanas apjomu salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu.
- kā piegādātājs saņem ziņu no pasūtītāja - tālruņa saruna, e-pasts, saziņas lietotne. Cik bieži rodas pārpratumi? Kāpēc?
- kurš pārbauda atvesto ziedu atbilstību pasūtījumam? Kā tas notiek?
Kad process ir sadalīts šādos mazos gabaliņos jeb soļos, ir iespējams izvērtēt katra soļa pilnīgu vai daļēju automatizāciju. Tostarp ar MI palīdzību. Skatoties uz iepriekš minēto sarakstu, diezgan droši var apgalvot, ka MI var labi palīdzēt ziedu pasūtījumu saraksta izveidē - no ziedu veidu un daudzuma pasūtījuma prognozes līdz pasūtījuma nodošanai piegādātājam. Dati, dati, dati…
Jebkuras tehnoloģijas, arī MI ieviešanai, bez biznesa procesa apzināšanās ir svarīga vēl viena sastāvdaļa. Un tā ir dati. Bez vēsturisko datu pieejamības būs grūti automatizēt jebko. Tāpēc, ja esi uzņēmumā, kur joprojām cieņā ir dažādas pierakstu lapiņas, šis ir pēdējais brīdis padomāt par visu šo ierakstu pārveidošanu un saglabāšanu strukturētā (vēlams - elektroniskā) formātā. Strukturēti dati nozīmē, ka tos var salikt tabulā (tajā pašā “Excel”). Jo vairāk būs vēsturisko datu, jo “gudrākas” tehnoloģijas būs iespējams ieviest. Tas nozīmē, ka daudz vairāk darbu būs iespējams automatizēt.
Mēs šobrīd nezinām, cik tālu un kādā virzienā attīstīsies MI. Viens gan ir pilnīgi droši - tehnoloģijas būs aizvien lielāka daļa gan no mūsu profesionālās, gan privātās ikdienas. Jebkuras tehnoloģijas darbība ir balstīta datos. Jo ātrāk sāksi šos datus saglabāt un izmantot, jo lielākas būs iespējas iegūt konkurences priekšrocības.
Kā sākt?
Ja vēlies jau šodien veikt mazus eksperimentus ar kāda no savu biznesa procesu automatizēšanu - papēti kādu no pasaulē šobrīd populārajām platformām - “N8N”, “Make” vai “Zapier”. Vari sākt arī ar “ChatGPT” vai “Gemini” vai jebkuru citu MI čata lietotni, ar kuras palīdzību sāc diskusiju par sava biznesa procesa automatizēšanu un labākā rīka izvēli. Piemēram, uzraksti uzvedni (biežāk lietots termins ir angļu valodas vārds “prompt”): "Es esmu neliela ziedu salona īpašnieks un man ir jāefektivizē sava darba procesi. Ar ko Tu ieteiktu sākt?" Atbilde tad arī uzvedina uz nākamajiem jautājumiem, par kuriem uzdot precizējošus jautājumus. Un tad atliek vien MI ieteikumus sākt realizēt.