Viesturs Slaidiņš, Jumis Pro vadītājs
Jau kopš mākoņpakalpojumu pirmsākumiem viena no to stiprākajām pusēm bijusi elastīga cenu politika. Klients abonē tieši to pakalpojumu, kas viņam nepieciešams, vajadzīgajā apmērā un par to maksā atbilstošu samaksu.
Ja darbības izmaiņu dēļ rodas vajadzība palielināt vai samazināt lietotāju skaitu, krātuves ietilpību vai citus pakalpojumus, to var viegli izdarīt, attiecīgi palielinot vai samazinot ikmēneša maksājumu.
Pakalpojuma abonēšana ar fiksētu mēneša maksu pastāvējusi vairāk nekā desmitgadi, un pie tās pieraduši kā uzņēmumi, tā privātpersonas. Miljoniem cilvēku abonē mākoņkrātuvi, kur glabāt fotogrāfijas, uzturēt interneta vietni vai ar regulāru maksājumu norēķināties par biroja programmu vai dažādu satura radīšanas rīku izmantošanu.Tomēr šajā šķietami stabilajā kārtībā ieplūst jaunas vēsmas. Aizvien vairāk uzņēmumu dod priekšroku tā dēvētajam uz lietošanas apjomu balstītajam cenošanas principam (usage-based pricing jeb UBP). Tas ir detalizētāks cenu veidošanas modelis, kurā ikmēneša maksājums tiek aprēķināts pēc pakalpojuma izmantošanas attiecīgajā laika periodā. Ja apjoms ir mainīgs, arī cena vairs nav fiksēta.
Programmatūras tirdzniecības platforma Metronome kopā ar investīciju pārvaldības kompāniju Greyhound Capital gada sākumā aptaujāja vairāk nekā simts mākoņpakalpojumu sniedzējus un konstatēja, ka 85% jau pārgājuši uz UBP cenošanas modeli. Turklāt šo ceļu izvēlējušies 64% no jaunuzņēmumiem, ko žurnāls Forbes pasludinājis par nākamajām miljards dolāru vērtajām kompānijām. Tendences pastiprināšanos uzrāda arī programmatūras monetizācijas platformas Revenera pētījums «2025 Monetization Monitor». Tajā noskaidrots, ka 59% programmatūras izstrādātāju šogad sagaida, ka UBP pieeju izmantojošo kompāniju īpatsvars pieaugs.
Te gan jāpiebilst, ka UBP nav pilnīgi jauna metode. Metronome dati rāda, ka aptuveni piektā daļa lielāko mākoņpakalpojumu sniedzēju to izvēlējušies jau iepriekšējā desmitgadē. Taču kopš 2020. gada izmaksu aprēķināšana pēc reālā patēriņa kļūst par dominējošo tendenci, un pēdējos divos gados piedzīvots pamatīgs izrāviens. Turklāt 45% no visiem pašreizējiem UBP pieejas izmantotājiem par šo soli izšķīrušies 2023. gadā vai vēlāk.Programmatūras izstrādātājs Zuora radis atbildi uz jautājumu, kādēļ tā notiek. Tā veiktajā pētījumā Subscribed Institute atklāts, ka 80% lietotāju UBP uzskata par taisnīgāku cenošanas politiku.
Kādas tad ir patēriņā balstītās cenošanas priekšrocības, kas mudina uzņēmumus adoptēt šo metodi? Pirmā un, iespējams, svarīgākā ir precīzāka cena par saņemto pakalpojumu. Klients maksā tikai un vienīgi par to, ko lieto. Tie var būt gigabaiti datu krātuvē, API izsaukumu skaits, procesora laiks vai citi parametri, taču būtiskākā atšķirība no abonēšanas modeļa ir tā, ka cena tiek aprēķināta precīzi par apjomu, nevis par apjoma slieksni, piemēram, 5, 15 vai 50 GB vietu datu centrā. Tas rada lielāku uzticamību un caurspīdīgumu.
Otra svarīga priekšrocība ir elastība un zems sākuma slieksnis. Klientam ir vēl vieglāk regulēt izmaksas, izlemjot, cik lielā apmērā izmantot katru pakalpojumu. Jaunuzņēmumi var sākt pakalpojuma izmantošanu ar minimālām izmaksām un palielināt tās atbilstoši biznesa izaugsmei un faktiskajam patēriņam. Sezonāla biznesa veicēji vairāk par pakalpojumu maksā intensīvajos darba mēnešos, bet klusajos būtiski samazina izmaksas.
Protams, šāda pieeja sarežģī pakalpojumu sniedzēja darbu, jo tam jāveic komplicētāki aprēķini un ik mēnesi jāsagatavo patēriņam atbilstoši rēķini. Arī naudas plūsmas prognozēšana kļūst izaicinošāka, taču uzņēmumi apzinās, ka patērētāja vēlmes ir prioritāte, un atbilstoši rīkojas. Arī Jumis grāmatvedības un biznesa vadības sistēmās pārejam uz šādu pieeju, kas nozīmē, ka klienti var precīzāk nodefinēt programmu lietotāju skaitu un nepieciešamos pakalpojumu veidus. Līdz ar to grāmatvedības sistēmas kļūst vēl pieejamākas plašākam klientu lokam. Arī darbību tikko uzsākušiem un ļoti maziem uzņēmumiem.
UBP modeļa priekšrocību pilnvērtīgai izmantošanai uzņēmumiem jāveic atbilstoši priekšdarbi un jābūt gataviem eksperimentēt, lai atrastu gan pakalpojumu sniedzējam, gan klientam pieņemamāko mērīšanas kritēriju un cenu. Īpaši svarīgi tas ir uzņēmumiem, kuru sniegtais pakalpojums ietver daudz izmērāmu mainīgo. Tas var būt lietotāju skaits, sistēmā pavadītais laiks, pārraidīto datu apjoms, pieslēgšanās reižu skaits vai pat viss kopā, apvienots kredītpunktu vai žetonu sistēmā. Iespēju ir daudz, taču vienmēr jāpatur prātā, ka aprēķina modelim jābūt maksimāli caurspīdīgam un klientam saprotamam.